arg på svärmor

K

Keanu

jag har en väldigt tetig svärmor. Igag hände den senaste grejen av vårt 17-18 åriga "förhållande". Vi har två barn på 4 o 7 år, och iomed detta så går praktiskt taget jag o min man aldrig ut eftersom vi inte har barnvakt mer än min svärmor som inte är så pigg på att vara barnvakt när vi går ut. För henne är det OK att passa barnen en stund på eftermiddagen ibland om jag har nåt o göra, men inte om vi ska ut tillsammans. Jag tror hon är så svartsjuk på min man (även om det låter befängt)! Imorgon kväll har vi blivit bjudna på opera av min mans moster (syster till min svärmor) och vi har förberett oss i över en vecka (lyssnat o läst). Men min svärmor (mycket upprört) säger att hon INTE vill bli inblandad med hennes systers "påhitt" och därför vill hon inte passa barnen. Min man ger sej direkt, säger att han ändå inte känner sej så bra o ber mej gå själv o ta en väninna med mig istället. Men varför kan han inte bli förbannad? Det blir jag så jag snart dör!
 
Sv: arg på svärmor

4 och 7 år - kan ju ha andra barnvakter!!! Måste inte vara släkt, kanske en grannflicka/pojke. Någon förälder på förskola/skola man kan byta tjänster med?

lapp på affären?

Svärmor vill inte - sonen vill inte bråka - ni behöver mera avlastning av ngn annan.
 
Sv: arg på svärmor

Jo, jag har pratat med barnen om dom skulle tycka att det var ok med en annan barnvakt i morgon. Den stora tyckte att det lät kul, o då borde den lilla vara med på det också. Nu gäller det bara att få tag i nån! (Jag har två som jag skulle kunna ringa som inte är helt främmande). Min man kommer att vara emot det, eftersom det kommer att kosta mer än opera-biljetterna, men jag ser ingen annan lösning som inte gör mej förbannad!
 
Sv: arg på svärmor

Men min svärmor (mycket upprört) säger att hon INTE vill bli inblandad med hennes systers "påhitt" och därför vill hon inte passa barnen. Min man ger sej direkt, säger att han ändå inte känner sej så bra o ber mej gå själv o ta en väninna med mig istället. Men varför kan han inte bli förbannad? Det blir jag så jag snart dör!

Har hon tidigare lovat att vara barnvakt och nu hoppat av i sista sekunden? Då kan jag förstå viss irritation.

Annars är det helt befängt av DIG att bli förbannad. Du kan inte förvänta dig att hon ska ställa upp som barnvakt hur som helst. Och varför bara en barnvakt? Måste gå att hitta fler som kan ställa upp?

Ändrat, såg att du finns i Italien.
 
Sv: arg på svärmor

Hon visste om att vi skulle ut imorgon och jag har frågat flera gånger min man om han hade talat med mamman o det hade han inte, han anade nog något. Det jag är sur på är anledningen till att hon inte vill vara barnvakt...det håller inte. Det hade varit bättre om hon sa att hon hade annat att göra. Hon bor på våningen under oss, ensam, och är hemma imorgon. Hon ska sitta där o sura?
 
Sv: arg på svärmor

Hon visste om att vi skulle ut imorgon och jag har frågat flera gånger min man om han hade talat med mamman o det hade han inte, han anade nog något. Det jag är sur på är anledningen till att hon inte vill vara barnvakt...det håller inte. Det hade varit bättre om hon sa att hon hade annat att göra. Hon bor på våningen under oss, ensam, och är hemma imorgon. Hon ska sitta där o sura?

Jag håller helt med dig, varför ska hon sitta där å sura, och det var ju inte speciellt långt ifrån om det var våningen under.
 
Sv: arg på svärmor

Har ni försökt prata med svärmor och försökt lösa situationen? Det är väl huvudsak din mans problem i och med att det är hans mamma. Han måste ju kunna stå upp för sin familj, dvs du och era barn och inte få huvudvärk och gömma sig under täcket.
Din svärmor är säkert ensam och känner sig säkert avundsjuk på er som får gå ut och ha roligt, vem vet hon kanske känner sig som en "avsjälpningplats" som duger när ni ska ha skoj? Jag menar inte att det ursäktar hennes beteende, men kanske det förklarar det? Ni måste nog försöka prata med varandra och förklara hur ni känner det och hur ni vill ha det i framtiden. Sen kanske det är läge för att skaffa någon mer barnvakt så ni slipper vara beroende av henne, just nu använder hon väl det som något slags maktmedel.
 
Sv: arg på svärmor

Min svärmor är från Kroatien, de är så jobbiga....sönerna så bundna vid sina morsor och min man dessutom adopterad och svärmor har minst sagt svårt släppa navelsträngen och min man säga nej ( utöver sina egna ego ideér dem står han på sig för ). Gammeldags är hon och nu tycker hon 2 barn räcker. Hon förstår inte min uråldriga önskan efter en dotter eftersom hon själv anser döttrar är besvärliga och aldrig velat ha ngn! Men hon bor dock I kroatien men hennes årliga besök på 2-3 mån är låååånga, behöver jag säga jag känner mig som en utsläppt fånge efter den tiden :angel: Men hon ställer dock upp som barnvakt GÄRNA :love:
 
Sv: arg på svärmor

Situationen är nu löst, vi får barnvakt av en tjej som barnen träffat eftersom hon är storasyster till en kompis. MEN, som jag anade så var min man HELT emot barnvakt och tyckte att jag skulle gå själv. Det är nog där som skon egentligen klämmer...vi går ju aldrig ut tillsammans på grund av att det "kostar för mycket". Men jag blev sur o sa att jag inte ville gå heller o att vi lika gärna kunde ge bort båda biljetterna. Då ändrade han sej och jag hoppas att vi får trevligt ikväll... Vi har varit gifta ganska länge o det som gör mej ledsen är att man inte tar sej råd för att ha lite roligt tillsammans...Jag känner att jag måste få se min man ute, avslappnad och som har lite kul o inte bara när han kommer hem sönderstressad o sent från jobbet o är sur o avig, annars så dör ju kärleken (men jag tror inte ens att han snuddar vid en sån tanke). Naturligvis så trodde han att mamman inte alls sagt nej till barnpassningen, utan att hon inte förstått vad jag menade...hur det kunde bli så är för mej en gåta. Men han frågade inte sin mamma om så var fallet...han är väldigt undanvikande när det gäller henne! Men som Paradiset säger, vissa mammor har "järngrepp" om sina söner! Min svärmor har tre, och hon ville inte heller ha flickor eftersom hon "inte visste hur man behandlar flickor" !!?? Jag har två flickor o jag har verkligen uppfyllt en dröm. (Kan ju tillägga att min svärmor alltid gett dom pojkpresenter! .."om nästa barn blir en pojke så är det ju onödigt med en massa flick-saker"....) men det blir inget nästa barn, inte för det, men därför att två räcker helt enkelt, vi är supernöjda med två.
tack för era svar!
 
Sv: arg på svärmor

Hon visste om att vi skulle ut imorgon och jag har frågat flera gånger min man om han hade talat med mamman o det hade han inte, han anade nog något. Det jag är sur på är anledningen till att hon inte vill vara barnvakt...det håller inte.

Hon behöver inte ha en speciell orsak för att säga nej, om hon vill ha en lugn hemmakväll är det hennes rätt.
Och nu kryper det ju fram att hon inte ens var tillfrågad...?

Rikta du din ilska mot din mjäkiga man istället. Nog för att lilla mamma har järngrepp på honom, men det är han som tillåter det.

Det är nog där som skon egentligen klämmer...vi går ju aldrig ut tillsammans på grund av att det "kostar för mycket". Men jag blev sur o sa att jag inte ville gå heller o att vi lika gärna kunde ge bort båda biljetterna. Då ändrade han sej och jag hoppas att vi får trevligt ikväll... Vi har varit gifta ganska länge o det som gör mej ledsen är att man inte tar sej råd för att ha lite roligt tillsammans...Jag känner att jag måste få se min man ute, avslappnad och som har lite kul o inte bara när han kommer hem sönderstressad o sent från jobbet o är sur o avig, annars så dör ju kärleken (men jag tror inte ens att han snuddar vid en sån tanke).

Har du pratat med honom om det..?
 
Sv: arg på svärmor

Om din svrmor är som hon är förstår inte inte öht att ni fortfarande frågar om hon vill vara barnvakt, jag hade slutat med det & hittat andra barnvakter.
Allt ska väl inte stå & bero på en svärmor, om man kan gå ut eller ej.
 
Sv: arg på svärmor

Har lite samma problem, VÄLDIGT svårt att få barnvakt...:(
Men vi har, för att "överleva", resonerat som så, att det är ju faktiskt VI som har skaffat barnen, och OK, då får vi väl ta den smällen då i några år att det är svårt att få barnvakt. Det är ju inte för alltid; om några år är dottern själaglad om hon får vara ensam hemma. Och dessutom, jag skulle aldrig vilja vara utan mina älskade ungar och försakar gärna opera, bio osv i några år... Det är VÅRA barn, inte någon annans skyldighet/rättighet...
(Förlåt ett lite rörigt inlägg... :o)
 
Sv: arg på svärmor

Ni kan ju inte använda er av svärmor bara för att hon är gratis, vakna upp andra betalar för sina barnvakter det är ju oftast så det funkar? Tycker nästan det är pinsamt av dig att bli sur på henne för det.

Jag var ofta barnvakt till min systers barn förut men började tröttna när de kom hem fulla vid 03 snåret o tyckte att jag absolut kunde sova över för då kunde ju jag så käckt stiga upp i ottan o ge dom frukost o leka...

Skaffa enbarnvakt som du betalar för så kan svärmor komma o hälsa på o behöver inte vara den enda ni har o den enda livlinan att komma utanför dörren.

Lycka till
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp