Arg & irriterad - hur mycket ska man tåla? (sadlar)

Alexandra_W

Trådstartare
Okej, nu ryker det ur öronen på mig!

Kort historik så åkte jag och provade ut sadlar till fyraåringen för 1½ månad sedan. Hoppsadel var både jag, hästen och plånboken rörande överens om vilken, dressyrsadel däremot så matte blev kär, hästen sa okej och plånboken vred sig i plågor. Jag bad att få fundera på det någon dag, och inga problem.

Det var nämligen så att när det gällde dressyrsadel så HÄSTEN valde en sadel som JAG hatade. JAG valde en Crown Warmblood och hästen sa 'det är helt okej', men det var ju ändå skillnad jämfört med den och den som hästen gillade bäst. Sadelmakaren tyckte att Crown Grand Dee borde bli en fullträff för BÅDE hästen och matte. Någon sådan fanns dock inte inne men skulle komma in om tre veckor, max en månad.

Dagen efter ringer jag, talar om att jag ska ha hoppsadeln som hängs undan, och nog vill prova den där Grand Dee:n innan jag bestämmer mig ang dressyrsadel. Så vi avvaktar med att åka in och hämta hoppsadeln tills GD:n kommit in. Inga problem, de ska ringa när den kommer.

Sen blir den förbannade leveransen försenad, och mer försenad och mest försenad. Tävlingssäsongen närmar sig, hästen går med en hoppsadel som inte riktigt passar och jag känner tillslut att 'nej, har de en WB inne tar jag den'.

Jag ringer, och det är nu det börjar bli irriterande. För nu får jag varken den som brukars vara i tfn (som är jättebra) eller 'min' sadelmakare (som också är jättebra) på tråden, utan den andra sadelmakaren.

Följande farsartade samtal utspelar sig:
S: leveransen är försenad, ingen aning när den kommer in. Jag är nästan säker på att vi inte har någon WB inne.

A: Kan du titta om det finns någon WB då? (Iom att jag har 16" så om det fanns något ex kvar kunde det ju vara just en sån som fanns).

S: Nej, jag är nästan säker på att det inte finns.

(I min värls är NÄSTAN säker inte samma sak som säker..)

A: Nehe..

S: Sen blir jag förvirrad när du pratar om GD och dressyrsadel, det är en hoppsadel?

A: Nej, det är GD dressyr vi diskuterar

S: Den finns inte i dressyr

A: Eh, i så fall så yrade både sadelmakare P och hon som reserverade dem åt mig i pärmen, för det är dressyr och enbart dressyr vi talat om.

S: Den finns inte i dressyr.

A: Men du, det här är ju lätt löst. Om du kan kika i pärmen VAD det är för något som reserverats åt mig? För är det en hoppsadel då kan ni genast STRYKA det, för det vill jag inte ha?

S: Vilken pärm?

A: Ja jag vet inte men den som reservationen skrevs upp i?

S: Jaha, ja jag vet inte, jag har ingen koll på de där pärmarna.

A: *något trött ton* Okej.. Kan du TA REDA PÅ vad som reserverats och ringa mig?

S: Nej hon som kan det är inte här idag, och P är i ridhuset.

A: Okej, kan jag få prata med P då?

S: Nej han är i ridhuset (fem meter bort..)

A: Okej, kan du be honoM RINGA mig då?

S: Jaa, jag kan ju skriva en lapp. Så lägger jag den här så hoppas vi P ser den och ringer... *skriver mycket omständigt en lapp*

---

P har inte ringt, så idag ringde jag igen och bad en stilla bön om att få prata med någon vettig människa, som iaf var liiite serviceminded. Jag får S i luren igen. Såfort han hör det är jag så säger han irriterat 'de har inte kommit in idag heller, nästa vecka, kanske..'

Jag tycker att 'ja, fast nu var det inte det, utan jag vill ha en tid för att stoppa hoppsadeln efter hästen och hämta den'. Sen följer tio minuters diskussion om huruvida jag ska PROVA UT en hoppsadel eller ej, men tillslut blir vi överens om att jag ska in och hämta den som är undanhängd, och få den fixad efter hästen och ta med dem hem. S hinner bli otrevlig innan vi nått dit..

Jag frågar då om han har kunnat kolla VAD det är för GD modell som är reserverad åt mig?

S: nej det har jag inte kollat

A: Kan du kolla det nu?

S: Nej det har jag inte tid med?

A: Kan du be någon annan kolla?

S: Men den finns inte i dressyr.

Jag avslutar samtalet, för hade det fortsatt en minut till hade jag tappat besinningen alldeles och VRÅLAT 'men för fan vill du sälja några jävla sadlar eller inte??'

Grejen är liksom att jag VÄLDIGT gärna vill se att det ÄR en dressyr som ÄR reserverad, och dessutom är jag ganska intresserad av att höra om de kan reservera en WB åt mig också, i och med att OM GD inte passar, så vill jag INTE vänta i 1½ månad till på en sadel. Men var ju liksom ingen ide att försöka ta det med honom..

Men jag är så arg och irriterad. Jag ska (eller försöker iaf, just nu verkar det ju jävligt omöjligt..) att köpa sadlar för 24 000 kr. Det kanske är en piss i Nilen för dem men det är MYCKET pengar för mig. Och jag förväntar mig LITE servicekänsla tillbaka. Och jag har VÄLDIGT god lust att helt enkelt ta min pengar, tycka 'men så skit i det då' och gå någonannanstans och köpa mina sadlar. Om det bara hade gått då..

Just nu funderar jag på att endera skita i det och hoppas den förbannade sadeln kommer in snart, att det är rätt modell och att eländet passar mig och hästen. Eller försöka ringa igen och få någon VETTIG människa på tråden.. (Dvs vem som helst utom S). Problemet är väl mest att om jag får S på tråden kommer jag tappa tålamodet totalt och sen antagligen bli bannlyst därifrån.. :crazy:

Men, är jag överkänslig, hur mycket ska man tåla egentligen? Jag säger inget om att sändningen är försenad, det är inte deras fel. Men bemötandet, att inte orka kolla i pärmen, att inte orka gå fem meter och räcka över en telefonlur etc..?
 
Sv: Arg & irriterad - hur mycket ska man tåla? (sadlar)

Jag skulle inte köpa från det stället, med sådan dålig kundservice. Vill dom inte sälja eller?
Hur är det med V?
 
Sv: Arg & irriterad - hur mycket ska man tåla? (sadlar)

Jag har varit utmärkt nöjd med det stället innan. Och skulle säkert varit det nu med om jag sluppit få S på tråden.

KRUXET är att jag kan inte köpa från annat ställe om jag ska ha den dressyrsadel jag vill, och/eller den funktions/inbytesgaranti de har. Därför jag skrev att OM jag kunnat hade jag tagit mina pengar och gått någon annanstans, men det är inte så himla bara tyvärr..

Och nej, S verkar ju skita högaltningsfullt i om de får sälja några sadlar eller ej.. =/ (Andra där som jag haft att göra med/pratat med är dock idel kundvänliga och serviceminded, men jag lyckas ju just nu inte ens nå dem..)

V hade sträckt sig *phu* Mår lika än, men har fått ny kur pronaxen, en dos tuppkam i blodet och skulle träffat equiatrikern i onsdags, som dock för första gången - tyvärr - glömde av tiden. Så kommer nu på onsdag istället.
 
Sv: Arg & irriterad - hur mycket ska man tåla? (sadlar)

Det där lät inte kul alls. Jag förstår hur du känner. Du kan inte åka dit och försöka prata med dom? Det går kanske inte men jag tänkte att då kanske det är lättare att hitta någon normal att prata med.
 
Sv: Arg & irriterad - hur mycket ska man tåla? (sadlar)

Det verkar ju helt sjukt, men jag förstår att det är svårt att dra sig ur nu. Du kanske kan prata med den andra försäljaren och komma fram till ett ite lägre pris i och med bemötande och försening. Värt ett försök i allafall :p
 
Sv: Arg & irriterad - hur mycket ska man tåla? (sadlar)

KAN åka dit kan jag väl, men jag har två timmars bilresa enkel väg, så det är ju ett 'helt projekt' att göra det tyvärr =/

Det jag däremot kan göra är ju ringa igen senare, fast om jag då får S i örat igen, då kan jag ju inte gärna bara lägga på luren, och om jag INTE gör det, utan frågar efter någon annan om får ett sånt där 'näää, jag ser dem inte, jag vet inte var de är', så kommer jag att explodera, på riktigt alltså.. =/ Och det hjälper ju inte upp situationen - alls.

Jag vetefan varför han 'plötsligt' svarar i telefonen hela tiden, har aldrig hänt förr och jag har ringt rätt många gånger totalt till dem genom åren.

Men nu fattar jag UTMÄRKT väl varför man endera tycks ÄLSKA eller HATA stället... skulle ju kunna bero på vem man haft att göra med, so to speak..
 
Sv: Arg & irriterad - hur mycket ska man tåla? (sadlar)

Det verkar ju helt sjukt, men jag förstår att det är svårt att dra sig ur nu. Du kanske kan prata med den andra försäljaren och komma fram till ett ite lägre pris i och med bemötande och försening. Värt ett försök i allafall :p

DRa mig ur kan jag ju utan större problem. 'kruxet' är ju då att jag samtidigt går miste om:

* En av de absolut bästa sadelmakare jag stött på, och som jag är otroligt nöjd med

* Dera sfunktions/inbytesgaranti, som sparar måånga sköna slantar i förlängningen när man har en unghäst som kommer behöav byta sadel flera gånger närmsta åren

* Att kunna köpa den sadel jag vill ha, de är generalagent för den i Sverige, och vissa av modellerna görs specifikt och enbart för dem =/

Så därför det inte bara är att tycka 'men skit i det då, då går jag nån annanstans, och där förlorade ni ett köp'.

Hade det funnits ett likvärdigt alternativ hade jag gjort så, samt meddelat P exakt VARFÖR affären gick om intet.. Men nu är det ju inte så lätt, tyvärr..

Diskutera prisnedsättning etc går ju, men jag tror inte jag får igenom det, möjligen något 'plåster på såren då'.

Jag kan ju vänta tills jag ska in och fixa hoppsadeln, då får jag ju träffa P. Men om den där nedra Crownsändningen kommer in innan dess så vill jag ju ha rett ut allt innan. Samt veta om alla deras WB som kommer i samma sändning är reserverade. Dvs undvika att det är en hoppsadeljävel som kommer (det är jag dock rätt säker på att det INTE är vad S än säger, men vore trevligt att få det bekräftat), och även undvika att det är dressyr GD som kommer, men sen när jag och/eller hästen inte tycker om, så finns det inga WB, utan jag får vänta på ännu en sändning, när fan DEN nu kommer..

Nionde startar tävlingssäsongen, med en dressyrtävling.. Jättekul =/
 
Sv: Arg & irriterad - hur mycket ska man tåla? (sadlar)

Underbart att det "bara" var en sträckning. Hoppas han blir bra snart:-)
 
Sv: Arg & irriterad - hur mycket ska man tåla? (sadlar)

Vem är S? Du menar inte J? Eller har dom bytt ut honom? Låter ju som J, J har gjort nåt liknande mot mig nämligen. Hade skickat ett brev med bilder (som P hade sagt till mig att göra, med mankmall och allt) och var tvungen att prata med J (P var inte anträffbar) men han hade lite problem att förstå att jag inte åker 120 mil med hästen för att prova ut en sadel, utan jag ville att de skulle säga vad de tror passar, och sen köper jag den på öppet köp och får den skickad till mig istället. Efter mycket om och men så verkade han förstå att jag vill prata med P istället (efter att ha sagt det sisådär 20 ggr), då skriver han en lapp till P.
ETT ÅR SENARE ringer P upp och frågar vad jag ville ha hjälp med, att han hade hittat mitt brev och mitt telenr, och han kom med förslag på sadlar, jag sa då att det var något för sent... Hästen hade ju breddat sig rätt så ordentligt sen dom bilderna togs och jag hade då köpt min M&N istället.
Så förvänta dig inte att P hittar den där lappen med ditt nr på.......

Vad jag förstått är det väl P som äger stället, och jag hade krävt att få prata med honom och berättat om samtalet (om det är S chef). Hade aldrig accepterat att bli behandlad så, utan jag hade gett den personen en sån jävla utskällning så han hade fått veta att han lever...
Dom sadlarna du vill ha finns ju att få tag på på annat håll. M&N finns det några som säljer, och för att få reda på om GD finns i dressyrmodell rekommenderar jag att du kontaktar tillverkaren istället. Ibland är dom snälla och går med på att sälja direkt från fabrik, eller så kanske du hittar sadlarna på en engelsk hemsida och kan beställa därifrån. Nu vet jag att du gillar P som din utprovare/sadelmakare och vad jag förstått finns det ingen annan som är lika "nära" eller bra, men du ska INTE acceptera att bli behandlad så.
 
Sv: Arg & irriterad - hur mycket ska man tåla? (sadlar)

Jag menar J, men ville inte 'peka ut' honom, därför jag skrev S som i Sadelmakare.

Men det är J vi talar om, ja...

Jag vill ju åt deras inbytes/funktionsgaranti med (om du minns tråden om när jag velade om köpa båda nya till fyraåring eller ej). Den sparar liksom MÅNGA pengar...

Och, M&N:en är keine problem få tag på på annat håll, och åka in med till P och få stoppad och donad. Men då har jag ett urkasst inbytespris.

GD:n och WB:n har jag ingen aning om de tillhör de sadlar som tillverkas specifikt för M, mend e finns inte på Crowns hemsida iaf. Och får ju samma krux med att beställa de via Ideaal, det där med inbyte etc, det blir en mycket dyrare affär för mig på både kort och lång sikt.

Och enda andra sadelutprovare/sadelmakare här är ju J.I. men han åker jag INTE till (DÄR kan vi snacka om dåligt bemötande..), dessutom har han ffa märken som är alldeles för svängda för den här damens rygg ju.

Jag tror inte det hjälper att skälla ut J, och jag ska def prata med P (och jo han äger det, om J är delägare vet jag inte). Men mitt krux nu är ju att få tag i vem fan som helst där UTOM J, men utan att behöva få J i örat, för då måste jag endera lägga på, eller så kommer jag få ett utbrott på människan. Sällan jag verkligen tappat tålamodet och humöret så, men nu sista samtalet gjorde jag det, och när han då blev otrevlig så ja jag blev också otrevlig, och hade exploderat om jag inte la på.

Ang GD:n så är ju JAG i princip helt säker påå att det ÄR en dressyr, annars har två pers fullkomligt knarkat. Men bara för alla eventualiteters skull skulle jag ju gärna vilja VETA. Samt då höra vad som händer om GD inte är bra, kan jag få en WB då eller måste jag vänta?
 
Sv: Arg & irriterad - hur mycket ska man tåla? (sadlar)

Jo, jag kom på det sen att de hade den där inbytesgarantin. Började skriva mitt inlägg när det bara fanns ett svar i tråden, när jag väl hade postat det fanns det lite fler ;)

Det är ju bara att ringa helt enkelt... Ring tider då P brukar vara där (om du vet det) och ring flera ggr om dagen om det ska behövas. Säger J att "näää, han finns inte här nu" och vägrar säga när han kommer tillbaka, då ringer du 2 timmar senare igen. Och fortsätter så....
 
Sv: Arg & irriterad - hur mycket ska man tåla? (sadlar)

Fast det hjälper ju inte, eftersom J anser att han ju lagt lapp till P, så P 'vet att han ska ringa'.

Nåväl, jag funderade ett slag och suckade och satte mig sen och åkte ner, tio mil enkel resa *kräks*

Men det var nog tur det med tanke på hur förvirrat det lyckats bli. Eftersom jag är rätt trött på hela soppan så såg jag bara till att det kommer en Warmblood till mig, och så får det bli den, punkt.
 
Sv: Arg & irriterad - hur mycket ska man tåla? (sadlar)

kan det händeslevis vara M....ng du pratar om? Hört hur många sådana historier som helst. Trist, jag kommer då inte köpa sadel där, de ju dyra på standard storlekar med. Har varit där och provat ut och sedan köpt någonannanstans, SERVICEoch pris är viktigt för mig.
 
Sv: Arg & irriterad - hur mycket ska man tåla? (sadlar)

Jo det är dem, och jag har soms agt varit utmärkt nöjd med dem (både kvalitet, service och pris) tills jag nu stötte på J..

Ang dyra/inte dyra kan jag ju bara uttala mig om de sadlar som varit aktuella för mig, och där har de legat mellan 0 - + 500 kr i pris. och den max 'extra femhundringen' betalar jag ju gärna för att få deras inbytesgaranti. Det var/är ju just den som gör att jag inte bar bad dem fara och flyga när J började trassla (P som är den jag anlitar är inga problem alls att ha att göra med dock, men var ju ett enormt projekt att få tag i honom).

Men jag åkte som sagt dit, pratade P som ägnade gott och väl en timme åt att reda ut det hela, räta ut alla frågetecken, korrigera de fel som begåtts om fixa så att när bara engelsmännen skickar sadlarna så har jag en sadel där med mitt namn på.

Men soms agt, jag förstår VERKLIGEN nu varför det är endera älskar eller hatar ang M.. Om jag vid min första kontakt med/besök hos dem stött på J hade jag hellre åkt över hela landet än vänt mig dit igen. Nu fick jag kontakt med och hade P, och har inet en sekund (innan det här) inte ens övervägt att åka någon annanstans. Det blir både bäst, och i längden billigast.

Men gissa om jag kommer vägra säga mer än 'har du någon annan där?' till J i framtiden..
 
Sv: Arg & irriterad - hur mycket ska man tåla? (sadlar)

Så du åkte ner iallafall. Ordnade sig nu då?

Mm, jag ålte. Satt och funderade på det, det är ju en jävla bit, jag har jobbat natt och var aptrött och hade tänkt sova. Men om J envisades med atts vara i telefonen igen imorgon, och Crownsändningen verkligen kommer in nästa vecka och det var fel i den beställningen skulle jag ju fått psykbryt.

Så, jag åkte ner. Fick prata med P, som ägnade en timme åt att reda ut alla missförstånd och rätta till de fel som begåtts.

Så när bara sändningseländet kommer in från England finns där en Crown Warmblood i min storlek med mitt namn på. 'Fel' färg men vad fan, skitsamma. Det enda som kan stjälpa det nu är att engelsmännen sjabblar med sändningen, att hästen plötsligt drabbats av hybris och hatar WB:n, eller att bomvidden blir fel. Tydligen är Crown VÄLDIGT ojämna i sina bomvidder och det kan diffa väldigt mycket. Men.. Håll en tumme.
 
Sv: Arg & irriterad - hur mycket ska man tåla? (sadlar)

Jag har haft Crown till alla mina hästar och de modeller som jag haft har varit Jessica=Dressyrsadel och Grandeé=allround mot hopp.
Grand Dee har jag nog aldrig sett, men jag hoppas att det är en variant på Jessican, för din skull;) .
 
Sv: Arg & irriterad - hur mycket ska man tåla? (sadlar)

Du, lita på att jag håller tummarna för att det blir bra nu efter detta strulet :).
 
Sv: Arg & irriterad - hur mycket ska man tåla? (sadlar)

Jag brydde mig faktiskt inte om att utreda huruvida GD fanns i dressyrmodell med, eftersom jag kände att jag fan inte orkar trassla mer, så nu blir det Crown Warmblood och så hoppas vi hästen inte tänker muttra om det liksom.

(Hästen AVSKYDDE Jessican, tyckte Warmblooden var helt okej, men det fanns sadlar - inte Crown - hon gillade bättre, därav mattes noja.. Matte blev käääär i både Jessican och Warmblooden dock, mest Warmblooden men kan inte påstå jag tyckte det var någon superskillnad faktiskt)

Så, det blir en Crown Warmblood, om inte hästen gått runt i hagen och kokat ihop helt nya åsikter då förstås..

Ang Grand Dee/grandee så ingen aning om man skriver isär/ihop btw.
 
Sv: Arg & irriterad - hur mycket ska man tåla? (sadlar)

Jobbigt när det blir så.
S verkar ju väldigt otrevlig också.
 

Liknande trådar

Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 182
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
5 987
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag hade ute sadelmakaren i tisdags och det visade sig att hoppsadeln inte alls legat bra. Han kände över henne och tyckte att hon...
Svar
16
· Visningar
1 463
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 395
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp