Ärftlig disposition på katarakt?

hoppsann

Trådstartare
Vad vet man om ärftligheten på katarakt?
Jag tillhör ju dem som menar att de flesta sådana åkommor ligger i genbasen.
Är oerhört krass när det kommer till ärftlighet, och anser att man då bör slakta av, såvida individerna inte är skogsmulle eller gårdshästmaterial.

I det specifika fallet är inget tidigare fall dokumenterat, då tänker jag flera generationer av internationella sport och avelshästar.

Jag ville inte lägga tråden på hästvård, då det är avelsperspektivet jag är ute efter.
mvh

Sv: Ärftlig disposition på katarakt?

Inom shetlandsrasen är ögonlysning med i den internationellt överenskomna utökade veterinärundersökningen för godkännande av avelshingstar. Hingstar med denna defekt godkänns inte.

(sen att obligatorisk avelsvärdering inte längre är tillåtet inom rasen är en annan femma, det gäller fortfarande på den frivilliga...)

Jag förutsätter att man vet att det finns en ärftlig disposition eftersom man valt att ha detta som kassationsorsak.

Då har man haft ett problem med det inom rasen? Föredömligt av de som fortsätter lysa! :)
Har man sett ett samband mellan tex olika hingstlinjer?
Är det kanske rent av fastställt att anlaget kommer från speciell hingst bakåt?
Vilka fler raser ögonlyser?

I hundvärlden ligger man ju på ett sätt långt framme vad gäller lysning och röntgning.
Och anlaget för tex PRA kan ligga på ena linjen, men vara fri från symptom och aldrig utveckla det. Men man bör givetvis inte då para med en annan anlagsbärare. Givetvis kan ju PRA poppa upp på individer vars linjer aldrig har haft det, men mindre ofta.

Eftersom den noggranna dokumenteringen som regel inte föreligger på häst, har man ju då egentligen ingen aning om varifrån ev anlag kommer ifrån?
Hur testar man då det?

Vet ju att det har funnits fina hingstar som har lidit av katarakt på äldre dar, som har en bunt avkommor.
Men inte funderat över det eftersom jag inte stött på dem i min omgivning på det sättet.

Jag har friröntgade hästar, men man kanske skall börja ögonlysa dem med! :D

Många frågor, men det gäller ju att passa på när man har chansen att få veta av en som avlar på en belyst ras!

*Grattis förresten! Säger man Jipp, Jipp Hurra nu? :D*

mvh

Jag vet ärligt talat inte hur stort problemet varit inom rasen eller om man sett det i visa hingstlinjer. Men jag ska försöka luska litegrann.
Tror inte någon annan ras ögonlyser,

Tack
Nja, man säjer väl mest *Jippie!!* :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Tillbaka