Årets sommarjobbare

mian1

Trådstartare
Nu har de anlänt - 2008 års sommarjobbare!!! :love:

nasse081.jpg

nasse082.jpg

nasse083.jpg

Bilderna är tagna när de fortfarande gick i den lilla strömövningshagen. Nu är de utsläppta i den stora hagen som det är tänkt att de ska böka upp under sommaren. Årets hage ligger så att vi kan se delar av den från husets övervåning. Det är jättekul när man får syn på 8 rosa småttingar i full fräs bland det höga gräset.

Vi är SÅ glada över att få låna grisar i år igen :bow:

Sv: Årets sommarjobbare

Eftersom du benämner dem som sommarjobbare, måste jag ju bara fråga vad ni ska göra med marken när era sommarjobbare åkt hem? Eftersom de ska få böka upp menar jag...

Kul med grisar hursomhelst!

Jag längtar tills att våra "sommarjobbare" kan komma. Det är en hel dela att görs först. :crazy:

Våra minigrisar bökar inte hälften så effektivt som "vanliga" grisar gör, så vi får ta in proffsjobbare.:D

Tanken med våra "bökare" är att de ska äta upp både ogräs och rötter i våra hästhagar, så att vi kan så in betesfrö.

Sen är det ju så mysigt att se dom njuta!:love:

Eftersom du benämner dem som sommarjobbare, måste jag ju bara fråga vad ni ska göra med marken när era sommarjobbare åkt hem? Eftersom de ska få böka upp menar jag...

Kul med grisar hursomhelst!

Grisarna bökar upp mark som ska bli hästhagar eller som är dåliga hästhagar. Det blir inget kvar alls, förutom gödslad jord. De bökar & äter sly, buskar, tåg (våtmarksgräs - inte x2000 ;) ) mossa, tistlar och vad än som växer. Hos oss har vi bara fått översta jordlagret bökat så det har inte blivit gropar. Förutom att grisarna bökat och gödslat så har de stampat till marken med sina små klövar så att det har blivit jämnt och snyggt. Förra året hade vi 20 stycken på en mossig åkerbit och en blöt svacka där det kört skogsmaskiner som gjort meterdjupa diken i den ömtåliga marken. Nu är dikena utplånade och det är hur snyggt som helst. Vi har lite ris efteravverkningen kvar att samla och bränna, men sedan ska vi så marken med betesvall.
2006 hade vi 14 grisar som utplånade allt växtligt på ett totalt igenvuxet hygge. Det sådde vi med vallfrö förra våren och nu ska vi bara ha tid att få upp staketet för nu är det en jättefin beteshage för hästarna.

Mark som inte går att plöja kan grisarna ändå bearbeta och ge ett strålande reslutat!!! För varför ha igenvuxen mark när man kan ha gräsligt fina beteshagar?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 754
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar