Årets priser-hö-hösilage

Sv: Årets priser-hö-hösilage

jag upplever att priserna är betydligt mycket lägre i år än i fjol. I år har jag inte sett något hösilage eller hö i våra trakter för över 3 kr med analys i gämförelse med i fjol då det fanns från 2 kr och upp till 5-6 kr kg..I år går det tom att hitta hösilage med ok ts och värden för 1.50 kr kg foder vitt inkl frakt med ok värden. De som hämtar direkt på slaget kommer undan ännu billigare. Såg en hel del sådana annonser före midsommar och de flesta låg kring 1 kr kg även under.

de som tog sitt grovfoder vid rättan tid fick in det dubbla gämförelse med i fjol på en skörd i år. Och jag har även sett att en del fått upp imot tre skördar och då är det ändå norr över jag talar om (dalarna) här är fler skördar än 2 väldigt ovanligt.

Vi köper hösilage i småbal(ca 40kg), betalar 3.50kr/kg och då är det analyserat och hemkört till stallet.

Dom har stigit något både hösilage och hö.

HÖ 2,50 kr/kg inkl moms hemkört med analys.
Hösilage 2 kr/kg inkl moms hemkört med analys.

Bättre betala balpris än kg TS pris på hösilage. Kg TS kan man bli lurad på. Bättre och se till att balen håller rätt storlek och är hårt pressad så man får mycket "massa"/ bal.
Köper man från ett gärde som skall pressas till tex små rundbalar så skiljer det ganska mycket i TS beroende om balen pressades på middagen eller på kvällen. Betalar man / bal så får man samma "massa" för pengarna fast balen kan väga 45 kg på fm och den som pressas på kvällen väger bara 35 kg för den har torkat så mycket mer. 100:- småbalar hösilage och 2.20:- för höt + moms, analyserat.

Betalar 1.70 /kg för småbalar, analyserat och inkl moms, kan då t o m få det hemkört!

Rundbalat oanalyserat hö 250:- balen, ca 200 kg

Jag betalar 1 kr/kg hö, det är löshö som vi analyserat själva.
Det visade sig dessutom vara bra värden så jag behöver i princip bara ge lite mineraler utöver det :banana:

Vi säljer för 3 kr kg, torrhö då alltså. Mycket bra värden.

Ingen Annons :P

600kr för 300kg hö-silage bal, med analys och så får vi det hemkört.

vi betalar 250 kr för torrt och fint hösilage, rundbal på ca 6 - 700 kg. Oanalyserat, men skördat på samma äng vid samma tillfälle hela partiet så jag gör analys själv.

Betalar 1 kr /kg för hö i småbal. Fint och grönt,luktar smaskens och hästarna älskar det.Inte analyserat.Jag är inte så noga med analys då det akulle till en väldigt massa analyser för att få fram dom rätta värdena.Mitt hö är taget från massor av olika fält,och värdet kan skilja rejält på bara ett fält från ena änden till den andra.Så man blir bara lurad på dom där värdena.Jag ger fri tillgång till alla mina hästar.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Hur gör ni som enbart har en häst och köper in eget hö/hösilage? Aldrig haft så innan. Van vid att 4-5 hästar delar på balar med...
Svar
11
· Visningar
1 540
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 441
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar