Årets priser-hö-hösilage

raggsock

Trådstartare
Hej
Vad ligger årets priser på hösilage storbal- småbal?
Höpriset?
Kul att höra. Plasten har väl stigit i pris men skörden borde varit bra?

Sv: Årets priser-hö-hösilage

I ärlighetens namn så borde svaret vara ungefär samma som svaret på frågan: Vad kostar en bil?

Det borde bero på kvalité men tyvärr verkar inte det vara en måttstock annat än för ett fåtal.

Alltså borde man kanske betala per kg TS med avdrag/påslag beroende på mängd smrp.

Jag håller med dig,
men det brukar ju finnas vissa riktpriser som de flesta följer.

Min hö leverantör tar 25kr balen. ca 10-13kg/bal, 500:- för hösilagebal ca 300kg frakt ingår i priset.

Jag tycker småbalarna hösilage (30-40kg) ligger på 100:- + moms.
// Linda

TYcker priserna generellt än så länge iaf ligger på förra årets nivå.

Även jag önskar fler kunde ta betalt per kg TS dock, och sämre värden = lägre pris. Men få applicerar det.

I år har jag horsehage, och den producenten hade den goda smaken att sänka priset på det med en kvot på 5.6, just för det blev 'för dåligt med protein'. De har en mindre skillnad för TS med, men schabloniserat.

Under åren tyvärr bara mött en som tagit betalt per kg/TS - men skulle önska det blev normen. Då skulle man nog slippa att hästägare vill ha så hialöst högt i TS med, vilket alla skulle vinna på.

Vi betalar fortfarande samma pris, alltså det pris vi gav förra året. Vi betalar dessutom per kg TS och inte per kg foder, väldigt bra tycker jag eftersom man lätt ser när en höjning kommer till stånd.

Tyvärr nog svårt att applicera när de flesta inte ens orkar analysera:crazy::mad:

Det hade varit skönt om det var så.

Fast alla de större producenter, de som producerar för att sälja (inte säljer av ev överskott bara), jag vet analyserar med självklarhet. Men tar betalt per kg foder.

Jag tror det är rätt så lokalt hur folk gör. Men härikring är det svårt att få tag på anayserat hö. Men sen är det ju inte så många större producenter här heller, ska jag hitta såna får jag nog köra runt 10 mil:crazy:

Förresten betalade jag 2 kr/kg inkl moms här (för hö i småbal).

betalar 2 kr/kg inkl moms här med. det är hö i småbalar. (bo på öland)

Plastens pris ökade i år med 30% pga både dyrare råvara och kronans kurs(vi köper från Österrike, billigare än Sveige trots ökningen).

Vi säljer småbalsöverskottet för 80kr/bal (30-35 kg).
Hö köper vi lite, 2 kr/kg.

Vi har turen att köpa av en seriös producent som har annat dagjobb ;) Samma pris som förra året; 400 kr/400-450 kg storbal + transport. Analyserat och klart. Vi är 5-6 st som delar på det hela så transportkostnaden blir låg/person.

Hej
Vad ligger årets priser på hösilage storbal- småbal?
Höpriset?
Kul att höra. Plasten har väl stigit i pris men skörden borde varit bra?

Jag köper fn rundbalar vanligt hö, upplever det som hyfsat kvalitet dock inte toppkvalitet. ( Ej analyserat). Hästarna tycker det är smakligt dock och det luktar och ser bra ut.

Kostar 300:- och balarna väger 200kg, jag hämtar själv en och en med hästtransporten och bonden lägger in balen med sin traktor! ( Bonde som bor typ 3 kilometer bort).

Har köpt hösilagebalar vet inte vad dom väger men det är normalstora rundbalar och som har jag gett ca 400:- st för/hemkört.

Och kommer få hem 10 hosilagebalar runda hyfsat stora från höbonden litet senare i höst och de komemr kosta 350:-/st hemkörda.

/KT

Oanalyserat hö på storbal ca 250-300 kg = 300 kr, dvs ca 1 kr / kg. Analyserade själv, dåliga värden, 7 gr/smrb/kg ts

Analyserat hö småbal 2.10 kr / kg. ca 35 smrb 8 energi

Analyserat hösilage storbal ca 400 kg - 400 kr dvs 1 kr / kg. smrb 44 energi runt 7-8

Det här är i södra dalarna.

Tyvärr nog svårt att applicera när de flesta inte ens orkar analysera:crazy::mad:

Det hade varit skönt om det var så.

Problemet är tycker jag att analys av tex hösilage säger inte mycket eftersom 2 olika balar i leveransen kan vara från helt olika fält och skördade vid olika tidpunkt. Dvs ha helt olika värden.

Enligt min åsikt så kan analys ge realistiska vägledningar endast OM allt är slaget på samma äng, hela ängen har samma odlingsförhållanden och det är skördat vid samma tidpunkt.

Jag har genom åren också träffat bönder som analyserar sitt bästa foder och sedan säljer allt dom har med samma analysinformation, dvs även det sämre fodret.

En gång när jag var och hämtade foder hos en hederlig bonde för en massa år sedan berättade han att han kommit på sin ena granne med att plocka ner litet av hans bästa hö i en påse. När han frågade varför sa denne helt fräckt att han skulle analysera det så att han kunde visa upp det för SINA kunder och få bra priser eftersom hans eget hö hade blitt "rena skiten".

Så kan det alltså går till...

/KT

Tänk också på att till vissa djur är det bättre att ha ett hö med lägre värden näringsmässigt.

Små ponnyer tex kan då äta sig mera mätta innan de blir katastrofalt feta!
Istället för att få nöja sig med en liten tuss vid varje fodring, kan de då få två eller tom tre tussar!

Men den hygieniska kvaliteten måste ALLTID vara hög, mögligt /dåligt foder ska ovillkorligen kasseras.

Har man egen trädgård kan man lägga dåligt foder i sin kompost, eller använda det för att täcka mellan frostkänsliga växter etc.

/KT

1.50 kr/kg rundbal Hö.. Bra avelshö.. ;) Vi hämtar själva,3 hästar som delar i stallet. Får låna lastbil av snälla kusinen som har åkeri ;) Så i år kommer vi billigt undan.:banana:

Vårt hö kostar 2 kr kg, småbal (ca 15 kg) analyserat med bra värden.

Storbalarna med hösilage är billigare, minns dock inte vad vi ger för dem.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Hur gör ni som enbart har en häst och köper in eget hö/hösilage? Aldrig haft så innan. Van vid att 4-5 hästar delar på balar med...
Svar
11
· Visningar
1 540
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 441
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar