Årets höskörd.

Sv: Årets höskörd.

Ah, jo det är ju förståeligt. Frågan är hur man ska gå tillväga då svärfar och sambo anser att analys är lika med onödigt. Vi har i och för sig vänner som är intresserade utan analys, men de köper i så fall bara en del, fast det blir då fortfarande mycket kvar och jag försöker få de att förstå att andra är intresserade av analys. Svårt det där när de lever kvar i det "gamla" då det inte spelade någon roll.. :/
 
Sv: Årets höskörd.

Regelrätt odlad vall? Kan hö inte var hö menar du eller hur tänker du? Vad är det för skillnad på en odlad vall och inte odlad vall? O_o
 
Sv: Årets höskörd.

Jag tycker det är högst relevant att veta om Hö jag köper kommer från odlad vall eller ej , ja . Vad är det ang det du undrar över ? Masse har ju påpekat det hela ypperligt .
 
Sv: Årets höskörd.

Regelrätt odlad vall? Kan hö inte var hö menar du eller hur tänker du? Vad är det för skillnad på en odlad vall och inte odlad vall? O_o

Det står kanske i tidigare inlägg men en odlad vall är en vanlig åker där man har sått en blandning av olika grässorter. De är ofta framtagna för att växa snabbt, inehålla mycket näring osv. Sedan finns det gräs som växer på naturliga ängar. Jag antar att det är det du menar med inte odlad vall. Det som växer på en sådan äng består ju inte bara av gräs utan även av andra växter. En sådan äng lämpar sig bättre som betesmark. Man vill oftast ha ett hö som innehåller mycket näring.
 
Sv: Årets höskörd.

Svar till båda:

Jag blir förvirrad min hjärna förstår fortfarande inte riktigt vad vallar är och jag kallar det hellre åkrar då det är vad det är. För de plöjs, sås, gödslas precis som man gör med en åker.
 
Sv: Årets höskörd.

Svar till båda:

Jag blir förvirrad min hjärna förstår fortfarande inte riktigt vad vallar är och jag kallar det hellre åkrar då det är vad det är. För de plöjs, sås, gödslas precis som man gör med en åker.

Du låter nästan som ett troll :angel:
Tycker det beskrivits riktigt bra här på tråden vad hövall, ängshö samt åker är...men jag dömer ingen;)
Förmodligen är det hövall som din svärfar har och det går säkert att sälja det om det är fint o luktar bra utan höanalys men knappast för 2 kr/kg, kan nog tänka mig att priset som max kan ligga runt 1 - 1,5kr/kg i detta läge.
Vet ställen som tar runt 1,5-2 kr/kg för analyserat hö samt med hemkörning inom viss milsradie så det beror lite på hur stor efterfråga-utbud ni har i området :)
 
Sv: Årets höskörd.

Troll? Nä, jag är en människa såvitt jag vet... :confused:

Det må va vall, men jag kommer fortfarande inte kalla det så eftersom jag tycker det låter helfel. En vall för mig är t ex en skjutvall, alltså något som stoppar upp och tar emot. Jag kan säga äng och åker istället, det är vad jag är van vid och vad vi här kallar det också. Jag har aldrig hört talas om vallar tidigare förrän någon nämnde det i den här tråden, så självklart undrar jag va sjutton som menas när jag tänker på vall som något som stoppat upp etc.
 
Sv: Årets höskörd.

Nej, du kan inte analysera höet själv, om du inte har ett eget laboratorium tillgängligt förstås.
Vi säljer hö, och vår erfarenhet är, att hästägare i allmänhet, är väldigt okunniga vad det gäller detta med kvalitet på höet. Helst ska höet vara så billigt som möjligt, och sedan kan man slänga ut hur mycket som helst på olika kraftfoder för att komplettera ett näringsmässigt dåligt hö! Man köper t.o.m. mögligt hö och ger sina hästar. Sedan får man diverse hälsoproblem men sammankopplar inte dessa med ett dåligt foder.
Om man ska ta analys på höet, måste man ju särskilja olika partier från olika åkrar, eftersom näringsvärdet kan skifta rejält. Vi har slutat att analysera vårt hö, eftersom nästan ingen här frågar efter detta längre. Vi har helt enkelt tröttnat.
 
Sv: Årets höskörd.

åker = ett fält där det växer något (gräs, havre, vete, osv)
äng = ett öppet fält där det mest växer gräs, blommor, örter, osv
vall = en åker som är odlad med gräsväxer

så därför undrar ju folk om det är en vall som är odlad för att det ska växa gräs som görs till hö/ensilage. Är det en åker kan det vara i princip vad som helst och är det en äng så är det ännu mer vad som helst..
 
Sv: Årets höskörd.

Oh fanken, där ser man alltid lär man sig något nytt varje dag. :)

Det kommer bli svårt att ta från olika partier från olika åkrar då de bara slängt in allt hö i ladan och det ligger huller om buller. :crazy:
 
Sv: Årets höskörd.

Det har väl varit en "vall" en gång i tiden, men svärfar har inte riktigt tiden längre så det sköts inte som det kanske borde med gödsling osv, så det mesta har övergått till att bli åkrar med inslag av blommor.
 
Sv: Årets höskörd.

Eller så är det en träda där det inte såtts in någon vall (den har alltså bara blivit självsådd/igenväxt med gräs). Ännu viktigare i så fall att ta analys anser jag i alla fall :)
 
Sv: Årets höskörd.

Nej, du kan inte analysera höet själv, om du inte har ett eget laboratorium tillgängligt förstås.
Vi säljer hö, och vår erfarenhet är, att hästägare i allmänhet, är väldigt okunniga vad det gäller detta med kvalitet på höet. Helst ska höet vara så billigt som möjligt, och sedan kan man slänga ut hur mycket som helst på olika kraftfoder för att komplettera ett näringsmässigt dåligt hö! Man köper t.o.m. mögligt hö och ger sina hästar. Sedan får man diverse hälsoproblem men sammankopplar inte dessa med ett dåligt foder.
Om man ska ta analys på höet, måste man ju särskilja olika partier från olika åkrar, eftersom näringsvärdet kan skifta rejält. Vi har slutat att analysera vårt hö, eftersom nästan ingen här frågar efter detta längre. Vi har helt enkelt tröttnat.

Det där tankesättet funkar prima även i Skåne!

Man kan alltså lätt bli idiotförklarad om man frågar om det finns analys.
 
Sv: Årets höskörd.

KL: Ja, och då kan man göra som jag gör. Tar hem hö och skickar in för analys själv. Klart det är smidigt om det är gjort innan, men det är inget jag kräver från min bonde i alla fall. För mig räcker höskörden från två vallar, så det blir inte så knepigt att skilja dem åt. Eftersom det är vallar som inte sköts på annat sätt än att de slås en gång per år så är det ganska lätt att se skillnad på skörden från de olika fälten. Normalt blandar jag prov från de olika vallarna, men i år funderar jag på att ta två analyser (för spänningens skull ;) )
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 150
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hej! Vi har ett lite komplicerat problem i vårt stall. Stallägaren tillhandahåller egenproducerat hö. I september förra året reagerade...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 317
Senast: AnnDerry
·
Foder & Strö Sitter med ett kg hö i frysen nu och vet inte vart jag ska skicka det :o. Höet kom väldigt plötsligt då bonden ringde igår och frågade...
Svar
7
· Visningar
1 044
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 345
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp