Årets höskörd.

TheRedLightning

Trådstartare
Hej bukefalister.

Nu har vi kört in årets höskörd och då vi inte kommer behöva allt hö, så ska det säljas.
Men här kommer min fråga, för jag har märkt att det varit svårsålt andra år.
Måste man analysera höet eller går det att göra själv? Tycker 300:- verkar lite dyrt och sen kan väl inte en analys stämma för alla de olika åkrarna, eller hur går det till? Vad ska ingå i analysen? Vad är viktigt? Är helt grön på det området. :crazy:

Vart sätter ni helst ut annonser om hö till salu?

Vilka priser är folk villiga att betala för hö? Har funderingar kring 2:-/kg.
Är det något jag missat, fyll gärna på. Vill lära mig och veta mer kring ämnet.

Till saken hör också att det är svärfar som äger gården och han är nog inte intresserad av att betala analyseringen, för det är väl onödigt (det är vad jag tror han tycker). Då de har får och det är inte så noga med deras hö. Vet själv att det är lite annat med hästar.
Å därför vet jag att det kommer bli jag som får stå för analyseringen i så fall, men kommer troligen inte få vara med å dela på en del av förtjänsten av det sålda höet. I så fall vill jag lägga ut så lite som möjligt för en analysering. :/
 
Senast ändrad:
Sv: Årets höskörd.

Har man flera olika vallar så måste man naturligtvis göra en analys från varje vall och sen också noggrant särskilja de olika vallarnas skördar från varandra även när de är intagna. Ingen är intresserade av att köpa hö som kommer från helt olika vallar som är ihopblandade för då kan det logiskt bli ett totalt foderbyte varje gång man öppnar en ny bal.

De flesta kräver numera analys innan köp för att veta vad de köper speciellt om det är intaget nu (hur har ni hunnit torka ner det till hö redan så många torkdagar har det ju inte hunnit vara sen det slutade regna ? ) ser på det som ligger slaget häromkring nu på tork att det är enorma mängder visset gräs ibland det så värdena lär inte vara så roliga på det som är intaget nu vilket gör att ännu fler vill se analys innan köp för att inte riskera att stå med rent skit i slutänden.

Till får tar man väl ofta ogödslat ängshö iom att de inte har så stort behov är det sådant så betingar det ju inte något högt värde till hästar är det dessutom utan analys och taget nu så här sent med dåligt innehållsvärde som följd så lär det inte betinga något högt kilopris. 2:- kilot brukar man få tag på fint hö med bra analysvärden från gödslade vallar med insådd hästblandning här nere i södra delen.
Ängshö brukar man se en del annonser på för runt 1.50 kilot.
 
Sv: Årets höskörd.

Nu bor vi inte riktigt på samma ställe som du, men vi har en situation där det någon gång blir "för mycket" hö/hösilage/ensilage, men ofta att det saknas "lite grann".

Vi har får och hästar, och analyserar de olika partierna, för det ÄR olika på olika vallar, beroende på hur och när de gödslades, när de lades om senast, vad som då såtts in, hur jordmånen ser ut, fuktighet, sol m.m.

Analys är väsentligt när man ska köpa, helst ska analysen finnas i annonsen.
Analysen är relativt sett, betydligt billigare än "onödiga" inköp av kraftfoder och mineraler.

Som fåravlare så vill jag absolut ha analyserat foder, det kostar ju massor med pengar med extra kraftfoder och mineraler, om det är låga näringsvärden och dåligt med mineraler.
Dessutom så ska fårmat vara finstråigt och korthackat, om det är ensilage/hösilage, annars så ratar fåren onödigt mycket av fodret. De grova stråna kan iofs återanvändas till häst, om de kommer direkt från foderhäcken.

Våra hästar, som är MYCKET lättfödda (kallblod), vill vi ge hö/ensilage/hösilage med låga näringsvärden och grov struktur, så att det blir mycket tuggtid för lite näring. Alltså gärna "förvuxen" gräsvall.

Så om vi behöver köpa till foder, så är analysen av väsentlig betydelse. Endera vill vi ha toppvärden, eller bottenvärden, och det går inte att se på fodret. Hö med grov struktur från välgödslade vallar kan vara ruskigt näringsrikt, liksom finbladigt andra skördsensilage. Finbladigt slåtterängshö å andra sidan, kan vara precis så näringsfattigt som vi önskar till hästarna...

När vi analyserar, så tar vi analysmaterial på sådan mark där vi vet att resultatet blir likartat och skickar in det tillsammans. Efter att ha analyserat höet/ensilaget några gånger, så "vet" vi, att när foder tagits på "vall A" och "vall B" samtidigt, så blir analysresultat, så när som på någon tiondel, identiskt, medan det däremot på "vall C" brukar vara väsentligt annorlunda.

Så i exemplet gör vi två analyser för 3 olika vallar. Vi gör också ny analys för andra skörden.

Sedan så ser vi till att hålla reda på olika partier av foder på logen genom att ställa dessa på olika ställen, ofta med masonitskivor emellan. Ensilage balar märker vi med silvertejp.
 
Sv: Årets höskörd.

Till får tar man väl ofta ogödslat ängshö iom att de inte har så stort behov är det sådant så betingar det ju inte något högt värde till hästar är det dessutom utan analys och taget nu så här sent med dåligt innehållsvärde som följd så lär det inte betinga något högt kilopris.

Lite OT, men ändå intressant för den som eventuellt ska sälja hö eller annat grovfoder.

Får har stort behov av höga näringsvärden, och dessutom av rätt "sort", om man överhuvudtaget ska betäcka och föda upp lamm.

Så vill man sälja fårmat, så ska det vara finbladigt, utan rödklöver (östrogenet kan hindra dräktighet) och med mycket höga näringsvärden.

Under senare halvan av dräktigheten, och under digivningen, så är ett optimalt fårfoder lika näringsrikt som foder till mjölkande kor. Förutom den lilla haken att strukturen på fodret behöver vara mycket finbladigare än "kofodret", eftersom får har relativt sett "klena" tänder, och dessutom är väldigt duktiga på att sortera fram det "godaste". Timotej är värdelöst till får, om det inte skördas innan axen hunnit utvecklas, eftersom både strå och ax blir för grovt och ratas av fåren.
 
Sv: Årets höskörd.

Ett grovfoder som är analyserat är alltid mer attraktivt än ett som inte är det.

Å andra sidan är en analys inte dyr att göra anser jag och säkert många fler, men då brukar man heller inte vilja betala fullt pris helst på grovfodret för att det blir ju som att köpa grisen i säcken egentligen..grovfodret kan ha helt kassa värden eller jättebra om man inte analyserat i förväg.

Ni kan göra en samlingsanalys men det allra bästa som nämnt är att kunna ta analys fr varje vall/skörd.

För oanalyserat grovfoder som ser ok/fint ut för ögat hade jag betalt ca 1-1,50kr/kg
Analyserat grovfoder med bra värden 2-3kr/kg
 
Sv: Årets höskörd.

Vallar?? :confused: Nä, vi tar in hö från åkrar.
Det har varit fint väder i flera dagar (snart över en veckas tid) och riktigt bra torkväder här med både sol och vind. ;)

Kan man göra analysen själv? Vet att svärfar inte kommer vilja bekosta den, han är snål. Jag har inga pengar till att bekosta den, behöver de till annat.

Vad är ängshö? Aldrig hört talas om innan. :crazy:
 
Sv: Årets höskörd.

Jag hänger inte riktigt med. Det är din svärfars gård, han kommer få förtjänsten när höet säljs. Du kommer inte få någon del i det, så varför ska du då dra i försäljning och analys, när du inte får ut ett jota av det?
 
Sv: Årets höskörd.

Det undrar jag med.. :/
Svärfar är lat och orkar/vill inte annonsera ut det själv och ber oss göra det (hans son och per automatik mig också). Egentligen hade de inte behövt ta in hö för att klara vintern till fåren, men gjorde de för att hålla åkrarna öppna. Tycker det är synd att höet ska ligga där utan att bli använt å bli gammalt å dammigt, plus att han redan har problem med hösnuva.
 
Sv: Årets höskörd.

Då hade jag sagt till svärfar (eller bett din sambo göra det) att ni kan hjälpa till mot del av vinsten. Något annat är ju inte rimligt?! Särskilt inte med utlägg för analyser, annonser och tid!
 
Sv: Årets höskörd.

Vallar?? :confused: Nä, vi tar in hö från åkrar.
Det har varit fint väder i flera dagar (snart över en veckas tid) och riktigt bra torkväder här med både sol och vind. ;)

Kan man göra analysen själv? Vet att svärfar inte kommer vilja bekosta den, han är snål. Jag har inga pengar till att bekosta den, behöver de till annat.

Vad är ängshö? Aldrig hört talas om innan. :crazy:
Bara en liten förklaring vad en vall är: En vall är en åker som är besådd med vallväxter. Målet med vallodling är skörd av hö eller grönmassa för ensilering. I sällsynta fall anläggs vallar för att uteslutande tjäna som betesmark.

Det betyder att svärfar sysslar med vallodling;)

Ängshö kan man kalla hö som kommer från gamla ogödslade vallar/ängar som inte har brutits och såtts om på väldigt länge. Kanske någon annan har en bättre förklaring :)
 
Sv: Årets höskörd.

För mig är en vall kuperad terräng, därför jag tycker det låter konstigt, men okej.


Flixon: Får ta å höra med sambon vad han har att säga. Det är lite jobbigt och känsligt, går ju inte att ändra på gamla invanda vanor typ... Var likadant ifjol också, då skulle vi lägga ut annons men det blev aldrig så och höet blev kvar.. suck.. :/
 
Sv: Årets höskörd.

Vill han kunna få någon förtjänst vid försäljningen och att det i värsta fall ens ska vara möjligt att sälja är nog analys en väldigt viktig grej..Det är inte jobbigt att utföra heller. Samla in, skicka in, vänta och sen kommer det med posten.

Allt grovfoder som inte har analys här är det som går åt sist, som nödlösning ifall övrigt parti tog slut, var dåligt eller annan orsak men det är inte ett förstahandsval så att säga.

Oavsett vad han tycker så är det ju vi konsumenter som har den efterfrågan idag till större del.
 
Sv: Årets höskörd.

För mig är en vall kuperad terräng, därför jag tycker det låter konstigt, men okej.


Flixon: Får ta å höra med sambon vad han har att säga. Det är lite jobbigt och känsligt, går ju inte att ändra på gamla invanda vanor typ... Var likadant ifjol också, då skulle vi lägga ut annons men det blev aldrig så och höet blev kvar.. suck.. :/

Det kan ju vara dialektalt förstås.

Med tanke på att stora delar av Småland var/är fruktansvärt stenigt och eländigt och därmed svårbrukat så kan det mycket väl vara så att man använt all brukbar mark (åkrar) för säd och sedan tagit hö på ängar och i hagar (som inte varit möjliga att bruka som åkermark). Kan mycket väl tänka mig att det är därför du förväxlar dessa två :)
 
Sv: Årets höskörd.

Fast jag är en västgöte från början, så det där med dialekten här vet jag inte så mycket om. ;)

Dandylinn: Förvisso, men det är svårt att få svärfar och sambo att förstå. De tycker det är onödigt.
 
Sv: Årets höskörd.

Fast jag är en västgöte från början, så det där med dialekten här vet jag inte så mycket om. ;)

Same same but different ;) Nej, skämt å sido så är vall den vetenskapliga benämningen på vallfoder som är sådd på åker. sedan är det garanterat lokala uttryck för vad vall är.
 
Sv: Årets höskörd.

Kan säkert vara så, jag har alltid bara hört ordet åker sen jag var liten och inte hört något annat så.. :angel:
 
Sv: Årets höskörd.

Kl
Om inte ens Hö utan analys kan antas tagits ifrån odlad vall i ordets rätta bemärkelse blir det svårsålt så länge köparen är det minsta insatt .
 
Sv: Årets höskörd.

Va? Kan du vara snäll och formulera om dig. Jag blir en smula förvirrad då jag inte hänger med i formuleringen. :/
 
Sv: Årets höskörd.

Köparna idag blir mer och mer medvetna om vikten av att veta värdet på det foder de köper. Det gör att det blir svårt att sälja hö som inte har analys och även om det med analys visar sig har dåliga värden.
Om man skördar fodret från fält som inte är gödslade och kanske även gamla så blir det ännu mindre attraktivt för de flesta köpare. Har t ex en granne här som p g a EU måste slå hö på en naturäng som han har. Det höet han får därifrån äter i princip inte hästarna alls av och får bara vissa år. Så ofta kan han inte ens ge bort det utan får "kasta" det.
 
Sv: Årets höskörd.

Hö utan analys och utan att det ens är Hö från regelrätt odlad vall . Låter inte självklart att det är odlad vall det handlar om ens ? Därmed blir det väldigt mkt ytterligare svårsålt .
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 150
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hej! Vi har ett lite komplicerat problem i vårt stall. Stallägaren tillhandahåller egenproducerat hö. I september förra året reagerade...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 317
Senast: AnnDerry
·
Foder & Strö Sitter med ett kg hö i frysen nu och vet inte vart jag ska skicka det :o. Höet kom väldigt plötsligt då bonden ringde igår och frågade...
Svar
7
· Visningar
1 044
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 345
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp