årets första start!

Sv: årets första start!

På en endagstävling som går över flera dagar så gäller samma regler som om den gick över en dag.

hittade det i TR mom 401 "Tävlingsformer"
"Om särskilda omständigheter råder kan endagstävling i undantagsfall ridas över två dagar med dressyr- och hoppningsprov första dagen och uthållighetsprovet den andra dagen"

Det är bra att kunna TR :angel:

(...)och dessutom finns det många (hinder-)lydiga hästar som inte är jättestadiga på tygeln, och vilka brukar ha en massa fel i banhoppningen.... ofta de som (är ihopdragna) till 40 straff och mindre och definitivt är det dom som skenar när näsan kommer upp i terrängen:p

Tycker också att det är "tur" att det inte finns någon gräns. Min fullblodsvalack som jag tävlade innan, fick 70- 75 p eller över någon gång i dressyren(blev superspänd o började på de sista tävlingarna hitta på egna rörelser, typ bocka, stegra etc :smirk: ) I terrängen däremot var han en riktig pärla :love: , ojoj vad han alltid var dyr när vi åkte hem:D ! Jag hade missat många härliga terrängrundor om vi hade fått åka hem efter dressyren...

Första starten i år blir nog 0,90 i Tranemo det är nära och bra från Borås.

Mål för i år ytteligare ett par bra rundor i 0,90 med felfri terräng och banhoppning och ett dressyrresultat på max 60 straff gärna neråt 45 innan vi går upp i 1,00.

Regelmässigt blir det ju ingen skillnad om man rider alla 3 grenarna på en dag på en 1-dagars eller om arrangören väljer att lägga dressyr + hopp första dagen och terrängen andra dagen. Om du får mer än 20 fel i hoppningen första dagen så får du ju inte starta terrängen andra dagen.

Dock har jag varit med på flera ställen där man tillåtet start utom tävlan i terrängen om man vägrat ut sig i hoppningen eller fått mer än 20 fel. Det kan man ju diskutera till leda om det är ok eller inte, enligt TR är det ju inte ok då man måste ha godkänd hoppning för att få starta men det finns ju olika saker som kan hända i en banhoppning som gör att en häst t ex vägrar ut sig just den gången. Den behöver ju inte ha problem i terrängen för det. Men regeln har ju kommit till för att hindra att ett ekipage som inte är färdigt att starta kommer ut i terrängen och gör sig illa.

Regelmässigt blir det ju ingen skillnad om man rider alla 3 grenarna på en dag på en 1-dagars eller om arrangören väljer att lägga dressyr + hopp första dagen och terrängen andra dagen. Om du får mer än 20 fel i hoppningen första dagen så får du ju inte starta terrängen andra dagen.

Nej jag såg det sen... :angel:

Dock har jag varit med på flera ställen där man tillåtet start utom tävlan i terrängen om man vägrat ut sig i hoppningen eller fått mer än 20 fel. Det kan man ju diskutera till leda om det är ok eller inte, enligt TR är det ju inte ok då man måste ha godkänd hoppning för att få starta men det finns ju olika saker som kan hända i en banhoppning som gör att en häst t ex vägrar ut sig just den gången. Den behöver ju inte ha problem i terrängen för det. Men regeln har ju kommit till för att hindra att ett ekipage som inte är färdigt att starta kommer ut i terrängen och gör sig illa.

Men jag blev lite osäker där ett tag på vad som gällde (för endags som rids som tvådags) eftersom jag precis som du varit på tävling där jag sett ekipage som blivit uteslutna i hoppning men sen ändå startat terrängen. Och jag drog mig speciellt till minnes den tävlingen som gick över två dagar som endags, eftersom jag vann den och det hör inte till vanligheterna att jag vinner... så jag minns den tävlingen extra väl :)

Jag har inga synpunkter på att ett ekipage får gå ut i terrängen trots >=20 hinderfel i hoppmoment. Givetvis under förutsättning att man diskuterat med tävlingsledningen och de gett grönt ljus. Har en ryttare i samråd med tävlingsledningen konstaterat att det är ok med start i terräng så får man lita på att de gjort en kompetent, riktig bedömning.

Däremot kanske man kan diskutera fall om ryttaren startat terrängen "i smyg", t ex om tävlingsledningen missat att ekipaget har >=20 hinderfel i hoppmoment. Men jag har ingen aning om något sådant förekommer. Svårt att tänka mig att någon skulle fuska medvetet.

Grattis i efterskott till den vinsten! Är ju aldrig fel att vinna?:angel:

Nej, jag håller med dig, har tävlingsledningen gett ok att man får starta så bör det vara ok. Jag kan ge ett gott exempel: En väninna hoppar felfritt i hoppningen men när hon kommer i mål säger domaren att hon är utesluten för hon har missat startskärmarna när hon började hoppa....hon fick gå ut i terrängen och nollade där...

Ett annat exempel kan ju vara att man missar ett hinder i hoppningen och blir utesluten pga det. Då skulle det ju kännas väldigt kymigt att ha åkt långt och inte få starta iaf utom tävlan i terrängen.:eek:

Grattis i efterskott till den vinsten! Är ju aldrig fel att vinna?:angel:

Nej, jag håller med dig, har tävlingsledningen gett ok att man får starta så bör det vara ok. Jag kan ge ett gott exempel: En väninna hoppar felfritt i hoppningen men när hon kommer i mål säger domaren att hon är utesluten för hon har missat startskärmarna när hon började hoppa....hon fick gå ut i terrängen och nollade där...

Ett annat exempel kan ju vara att man missar ett hinder i hoppningen och blir utesluten pga det. Då skulle det ju kännas väldigt kymigt att ha åkt långt och inte få starta iaf utom tävlan i terrängen.:eek:

Nej precis det finns ingen rimlig anledning till att man inte skulle få rida terrängen i sådana fall. Och eftersom de är uteslutna från tävlingen så spelar det ju ingen roll för övriga deltagare.

Haha jag är så van att hrrm hrrm (harklar mig) inte ligga så bra till efter dressyren att jag åkte hem efter dag 1 utan att ens kolla resultaten :angel: Döm om min förvåning när jag kom tillbaka dag 2 och det var omvänd startordning i terrängen och jag skulle gå ut sist! Först tänkte jag att jaha, de har lagt de med lägst straff att rida först. Konstigt. Sen tittade jag på poängen :rofl:

Så här är det... har iallafall jag fått lära mig ;) om du blir utesluten av annan anledning än att du vägrar ut dig eller går omkull och du genomför hoppningen (du måste alltså se till att hoppdomaren låter dig genomföra ritten fastän du är utesluten) då kan överdomaren ge tillåtelse att starta utom tävlan i terrängen. Överdomaren får aldrig ge tillåtelse till ekipage som fått mer än 20 hinderfel, vägrat ut sig eller ej genomfört hoppningen att starta terrängen. Men jag vet att det hänt, speciellt om ryttaren är namnkunnig :cool:

Så här är det... har iallafall jag fått lära mig ;) om du blir utesluten av annan anledning än att du vägrar ut dig eller går omkull och du genomför hoppningen (du måste alltså se till att hoppdomaren låter dig genomföra ritten fastän du är utesluten) då kan överdomaren ge tillåtelse att starta utom tävlan i terrängen. Överdomaren får aldrig ge tillåtelse till ekipage som fått mer än 20 hinderfel, vägrat ut sig eller ej genomfört hoppningen att starta terrängen. Men jag vet att det hänt, speciellt om ryttaren är namnkunnig :cool:

Det är stämmer inte riktigt med vad som händer i verkligheten! Senast i Vinslöv var det en tjej som vägrade ut sig i hoppningen, hästen stannade på 1:an, på 2:an och 3:an. Hon fick sedan gå ut som sista start i terrängen som hon genomförde med 1 stopp. Givetvis utom tävlan. Denna tjej var inte s.k "namnkunnig". Däremot berättade hon att hästen satt i system att vägra ut sig i hoppningen, vilket inte är helt ovanligt som vi nog alla vet.

Jag vågar nog säga att utvägrade och ekipage med mer än 20 fel får gå ut i terrängen på nästan varenda debutant. Sen att det inte enligt TR är tillåtet är en helt annan 5:a.

Det är nog himla tur att det inte finns nån gräns i dressyren för på en del ställen, bl.a där jag bor, har dressyrdomarna en inbördes tävling om vem som kan sätta lägst betyg och skriva fulaste kommentaren så där är det inte alltid så lätt att komma över 50% och dessutom finns det många (hinder-)lydiga hästar som inte är jättestadiga på tygeln, och vilka brukar ha en massa fel i banhoppningen.... ofta de som (är ihopdragna) till 40 straff och mindre och definitivt är det dom som skenar när näsan kommer upp i terrängen:p
Fast då kanske det varit bra och de domarna blivit bortsållade. :angel:
Efter vad jag sett så brukar det hänga ihop. Visst finns det enstaka undantagsfall (på båda håll) men oftast brukar en dressyrritt som ger 80-90 straff se minst lika vilsen ut i terrängen. :eek:
Iallafall här i Skåne :idea:

min 5 åring kommer att starta första i trenemo el tågarp inte riktigt bestämmt än. där kommer det bli deb. Om det känns bra fortsätter vi i lätt i vinslöv. Annars deb där med och lätt i sydslätten. Hoppaspå en dressyr under 50 och det ska inte vara några problem om han fortsätter som han går nu ( ska deb LA i mars) bra flyt i hoppningen och helst inte mer än 1 nedslag, vilket nog blir största problemet då han inte tycker det är lönt att hoppa på 90 hinder:angel: .

Målet för i år är breeders och med bra flyt en *ig till hösten.

Den gammle som nu blivit 17:smirk: känns inte alls så gammal utan är jätte fräch ska börja i tranemo *igt.
har utvecklats mycket under vintern speciellt i dressyren så under 50 ska det definitivt vara annars har hon fått något ryck:mad: hoppningen ska inte heller vara några problem, om jag bara lyckas styra:confused: . terrängen blir nog största problemet då hon är väldigt stark och ostyrbar när hon får upp hastighet, men med mycket dressyr under vintern hoppas jag det har blivit bättre.

Målet med henne är **ig och YR-sm.

Sen är jag i valet eller kvalet vad jag ska göra med den andra. antingen blir hon avelsmärr eller så tävlar hon 1 säsong till. börjar då också i tranemo *igt. med samma mål som den andra **igt och YR-sm. + att det hade varit kul om jag kunde försvara dm-guldet. dressyren ska ligga en bra bit under 50 om jag ska vara nöjd med henne, max 2 ner och felfri terräng . hoppas jag på med henne.

fast jag håller inte med om dressyren. kan man inte syra runt sin häst på 40/60 meter så ska man inte ut i terrängen. Programmen är så pass enkla även en unghäst som har problem med att bära sig fixar 50%. Gör du en volt som är rund och på rätt plats även om hästen inte är riktigt på tygel så får du en 5:a.
Tar hästen inte en halvhalt utan hinder, gör den det mycket sällan med hinder framför heller. vilket kan bli farligt om man kommer för fort i terrängen.

Jodå tack, jag red bara fredagen eftersom han inte gått så mycket än och jag ska rida för Tobbe i helgen som kommer men det kändes bra. Det märks inte alls på honom att vi varit borta men jag är desto ringrostigare... :o
Jag såg att du var anmäld också men helt annan tid. Gick det bra för dig?

Va kul! Du kommer säkert tillbaka igen snart. Sigge och jag har ju varit borta i mer än 8 månader och för oss är det tvärtom. Sigge orkar inte riktigt medan jag är på topp :p

Ja, jag var där med den nya både lördag och söndag. Riktigt spejsad i huvudet är han men lugnade ner sig lite lagom till slutet av lektionen ;) (okej överdrift men pigg var han). Tyckte att båda gjorde bra ifrån sig utifrån våra förutsättningar (haft honom då ca 3 1/2 vecka och hoppat endast en gång innan kursen sen han kom hem). En dressyrare från SWFRK kom fram efteråt och berömde honom (tippade att han går GP dressyr med hans gång) och köper om vi ska sälja. Det känns tryggt iaf :p :D

*kl*

Jag funderar helt sonika på att planera om och åka till Kinda för första start. Det är närmare för mig än Tranemo...
Vad gillar ni gamla ringrävar Kinda? :)

jag är iofs ingen gammal ringräv direkt :D men jag gillar kinda.
Trevligt och bra arrangemang, fina banor till både banhoppning och terräng.

Fast jag tycker att terrängbanan är lite pluttig där i hagen? Däremot är det svårt att hitta trevligare funktionärer än där!:love: Men som sagt, jag gillar lite längre banor, typ Vinslöv där man får galoppera på istället.:bump:

Bellapops! Det var någon i resande tråden som erbjöd stallplats och sovplats om man skulle till Kinda, kolla det!
kramis :love:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Över 670 hästar gjorde under torsdagen sin första start under årets unghäst-VM i hoppning. I den svenska truppen tog sig två hästar i...
Svar
0
· Visningar
128
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter OS i Paris har startat med fälttävlan och dressyrmomentet, där Sveriges första ryttare Sofia Sjöborg gjorde en imponerande debut. Efter...
Svar
0
· Visningar
152
·
Fälttävlan Min dotter är anmäld till sin första fälttävlan med sin ponny. En p70. Vad ska vi tänka på? Jag är inbiten islandshästryttare med noll...
Svar
11
· Visningar
1 193
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ett säkert vårtecken är när årets första föl i russflocken på Lojsta hed, Gotland, kommer till världen. Den 24 april föddes ett litet...
Svar
0
· Visningar
296
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Pusseltråden
  • Positiva tråden del 2

Hund, Katt, Andra Djur