Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
(...)och dessutom finns det många (hinder-)lydiga hästar som inte är jättestadiga på tygeln, och vilka brukar ha en massa fel i banhoppningen.... ofta de som (är ihopdragna) till 40 straff och mindre och definitivt är det dom som skenar när näsan kommer upp i terrängen
Regelmässigt blir det ju ingen skillnad om man rider alla 3 grenarna på en dag på en 1-dagars eller om arrangören väljer att lägga dressyr + hopp första dagen och terrängen andra dagen. Om du får mer än 20 fel i hoppningen första dagen så får du ju inte starta terrängen andra dagen.
Dock har jag varit med på flera ställen där man tillåtet start utom tävlan i terrängen om man vägrat ut sig i hoppningen eller fått mer än 20 fel. Det kan man ju diskutera till leda om det är ok eller inte, enligt TR är det ju inte ok då man måste ha godkänd hoppning för att få starta men det finns ju olika saker som kan hända i en banhoppning som gör att en häst t ex vägrar ut sig just den gången. Den behöver ju inte ha problem i terrängen för det. Men regeln har ju kommit till för att hindra att ett ekipage som inte är färdigt att starta kommer ut i terrängen och gör sig illa.
Grattis i efterskott till den vinsten! Är ju aldrig fel att vinna?
Nej, jag håller med dig, har tävlingsledningen gett ok att man får starta så bör det vara ok. Jag kan ge ett gott exempel: En väninna hoppar felfritt i hoppningen men när hon kommer i mål säger domaren att hon är utesluten för hon har missat startskärmarna när hon började hoppa....hon fick gå ut i terrängen och nollade där...
Ett annat exempel kan ju vara att man missar ett hinder i hoppningen och blir utesluten pga det. Då skulle det ju kännas väldigt kymigt att ha åkt långt och inte få starta iaf utom tävlan i terrängen.
Så här är det... har iallafall jag fått lära mig om du blir utesluten av annan anledning än att du vägrar ut dig eller går omkull och du genomför hoppningen (du måste alltså se till att hoppdomaren låter dig genomföra ritten fastän du är utesluten) då kan överdomaren ge tillåtelse att starta utom tävlan i terrängen. Överdomaren får aldrig ge tillåtelse till ekipage som fått mer än 20 hinderfel, vägrat ut sig eller ej genomfört hoppningen att starta terrängen. Men jag vet att det hänt, speciellt om ryttaren är namnkunnig
Fast då kanske det varit bra och de domarna blivit bortsållade.Det är nog himla tur att det inte finns nån gräns i dressyren för på en del ställen, bl.a där jag bor, har dressyrdomarna en inbördes tävling om vem som kan sätta lägst betyg och skriva fulaste kommentaren så där är det inte alltid så lätt att komma över 50% och dessutom finns det många (hinder-)lydiga hästar som inte är jättestadiga på tygeln, och vilka brukar ha en massa fel i banhoppningen.... ofta de som (är ihopdragna) till 40 straff och mindre och definitivt är det dom som skenar när näsan kommer upp i terrängen