årets första start!

Sv: årets första start!

Det blir nog Tranemo första för mig..:) Längtar..

Jag har ridit Mantorps Debutant, om det var den du menade! En himla rolig bana med omväxlande in i skogen och ut på fält. Måste du pröva! Jag som hade en rutinerad häst tyckte inte den var svår..Men kan ju ses ur annat perspektiv om man inte har en så rutinerad häst!;)

/C*

Min Första start blir på hemma plan- Kinda Ryttarförening.
Blir förhoppningsvis om hästen är bra- Vrickade hovleden precis efter Mantorp i Maj förra året, har stått sedan dess men nu är vi igång och hoppas på att vi kan starta en debutant.

Jag kommer inte ha nåra krav på oss eftersom jag inte kommer att kunna träna något speciellt inför tävlingen utan vi ska bara latja runt i terrängen och hon kommer tycka det är super kul! Hon älskar det!

/C*

Det blir mantorps CNC* på den gamle och 4årigen får debutera på hemmaplan i Kisa.

Debutant i Tranemo. Det blir till och med första starten någonsin för min del. Hoppas att jag klarar det!
Målen är väl att få honom runt och vara ute mycket det här året, många tävlingar och verkligen få erfarenhet. Sedan nästa år satsa mer på träning och viktigare tävlingar.
Förväntningar är att han ska gå runt utan och dumma sig!

Det verkar bli många av oss som ses i Tranemo. Jag får se när min plutt blir färdig för stora världen...Stressa långsamt...Kanske Tranemo, kanske inte. Man får väl hoppas att säsongen kommer igång som den ska för en gångs skull. Eftersom vi bor i Sverige så brukar det ju bli lite si å så med det. Kan bli jobbigt att planera om och hinna kvala när vädret vill annat. Vi får hålla tummarna!

Mantorps deb blir nog våran första FT start nånsin!
*hjälp redan nervös*

Hoppas på att ta oss runt ban-och terräng hoppning felfritt max 70 straff i dressyren.

Nån som vet om det är något maxstraff på dressyren som gör att man inte får gå ut på terrängen?

Nej det finns ingen.
Fast jag anser att det borde finnas. :crazy:

Joho! Du måste få 50% i dressyren för att få gå ut i terrängen. Tror den regeln varit med lika länge som att du inte får gå ut med mer än 16 fel i hoppningen. Har för mig att de gjorde de ändringarna samtidigt? Någon som kommer ihåg?

Nej, det finns ingen sån regel (tyvärr...)

Jag tycker tom att man kunde ha hårdare gräns än 50% / 75 straff för godkänt resultat och start i terrängen....

Nej, det finns ingen sån regel (tyvärr...)

Jag tycker tom att man kunde ha hårdare gräns än 50% / 75 straff för godkänt resultat och start i terrängen....

fast jag kan tycka att 75 är tufft, iallafall i 90. En unghäst som inte orkar bära sej får ju ibland (om ingen kändis rider) omkring 75. Den kan ju funka hyfast i hopp och terr utan att det är farligt.

Däremot har jag svårt att förstå en 10-årig häst som får 98 straff i dressyren i 90, kan den ryttaren hantera hästen i hoppning och terräng?

Joho! Du måste få 50% i dressyren för att få gå ut i terrängen. Tror den regeln varit med lika länge som att du inte får gå ut med mer än 16 fel i hoppningen. Har för mig att de gjorde de ändringarna samtidigt? Någon som kommer ihåg?

50% spärren gäller bara för att räkna det som kvalresultat.

Från TR
"Ekipage som vid endagstävling erhållit 5 nedslag eller mer än 20 hinderfel får ej starta i terrängmomentet."

Känns onödigt att skriva ut "5 nedslag" och "eller mer än 20 hinderfel"
hade väl räckt med mer än 20 hinderfel?

Och hur gäller det vid "flerdagstävling"? Är det fler eller färre fel i hoppningen som gäller då?

Nu såg jag att vi pratade om helt andra saker än TS tänkt sig :angel:

Så för att återgår till ordningen:
Första start blir Mantorp, Lätt klass
Hopphästen börjar så smått stabilisera sig i dressyren men jag räknar inte med något fantastiskt resultat.
Hoppningen & terrängen bör gå felfritt.

fast jag kan tycka att 75 är tufft, iallafall i 90. En unghäst som inte orkar bära sej får ju ibland (om ingen kändis rider) omkring 75. Den kan ju funka hyfast i hopp och terr utan att det är farligt.

Däremot har jag svårt att förstå en 10-årig häst som får 98 straff i dressyren i 90, kan den ryttaren hantera hästen i hoppning och terräng?
kanske man kunde ha en regel med undantag för unghäst då? :idea:

men att det finns ekipage som kommer i lätt el * och uppåt och inte har godkänd dressyr tycker jag är ganska skrämmande faktiskt...så svår är inte ft-dressyren...

Från TR
"Ekipage som vid endagstävling erhållit 5 nedslag eller mer än 20 hinderfel får ej starta i terrängmomentet."

Känns onödigt att skriva ut "5 nedslag" och "eller mer än 20 hinderfel"
hade väl räckt med mer än 20 hinderfel?

Och hur gäller det vid "flerdagstävling"? Är det fler eller färre fel i hoppningen som gäller då?

5 nedslag ger ju exakt 20 hinderfel, och eftersom det står "mer än 20 hinderfel" i den andra delen av formuleringen måste bägge vara med så att det inte går att slingra sig förbi reglerna.

på flerdagstävling (3-dagars alltså) går ju hoppningen sist, så det förekommer ju inte att man river ut sig och inte får starta terrängen...men för godkänt resultat gäller som vanligt max 4 ner.

Det är nog himla tur att det inte finns nån gräns i dressyren för på en del ställen, bl.a där jag bor, har dressyrdomarna en inbördes tävling om vem som kan sätta lägst betyg och skriva fulaste kommentaren så där är det inte alltid så lätt att komma över 50% och dessutom finns det många (hinder-)lydiga hästar som inte är jättestadiga på tygeln, och vilka brukar ha en massa fel i banhoppningen.... ofta de som (är ihopdragna) till 40 straff och mindre och definitivt är det dom som skenar när näsan kommer upp i terrängen:p
Vi skall åka till Mantorp, himla mysig bana även om den inte alltid är så lätt, dvs en riktig terrängbana:D

5 nedslag ger ju exakt 20 hinderfel, och eftersom det står "mer än 20 hinderfel" i den andra delen av formuleringen måste bägge vara med så att det inte går att slingra sig förbi reglerna.

Aha om man får 5 nedslag och hävdar att det ej är mer än 20 hinderfel :idea:
dvs uteslutning >=20

Blev lite konfunderad av TR där.. jag red en tvådagars för något år sen som hade dressyr och hoppning dag 1 och terräng dag 2. Så det var som en endags i ordning fast över två dagar. Men på en sådan tävling borde då endagsregeln >=20 hinderfel -> uteslutning i hoppmoment gälla?
Nu är det kanske inte så vanligt med det upplägget (endags över två dagar) men jag kom att tänka vad som gäller vid en sån tävling nu när vi diskuterade regler för hoppmomentet.

För en tredagars då hoppmomentet utförs som sista moment är det såklart svårt att bli nekad start för terrängen... i hopp-provet... :D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Över 670 hästar gjorde under torsdagen sin första start under årets unghäst-VM i hoppning. I den svenska truppen tog sig två hästar i...
Svar
0
· Visningar
128
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter OS i Paris har startat med fälttävlan och dressyrmomentet, där Sveriges första ryttare Sofia Sjöborg gjorde en imponerande debut. Efter...
Svar
0
· Visningar
152
·
Fälttävlan Min dotter är anmäld till sin första fälttävlan med sin ponny. En p70. Vad ska vi tänka på? Jag är inbiten islandshästryttare med noll...
Svar
11
· Visningar
1 193
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ett säkert vårtecken är när årets första föl i russflocken på Lojsta hed, Gotland, kommer till världen. Den 24 april föddes ett litet...
Svar
0
· Visningar
296
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Pusseltråden
  • Positiva tråden del 2

Hund, Katt, Andra Djur