Årets Analyser!

alice

Trådstartare
Det skulle vara jätteintressant om vi kunde på något sätt "sammaställa" allas grovfoderanalyser för denna säsong. Vi i stallet har fått våran analys för årets hösilage och det vore intressant att få se andras!

Så här ser den prelemenära analysen ut:
ts 74%
gSRP 70
MJ 11
Vet inte om detta är /kg ts eller /kg foder. I vilket fall som helst är det en kvot på drygt 6 vilket ger ett billigt år. :D Hoppas att det är värden /kg ts vilket ger en bättre energinivå=man kan ge mer grovfoder.

//Alice
 
Då vädergudarna envisas med att hälla regn på våra vallar har vi inte ens slagit än. Önskar dock att allt vore inne vid det här laget. Vi får väl riktigt dåliga värden i år om det står alldeles för länge, å andra sidan kanske man kan ge mycket större mängd hö i vinter.

/My
 
Ok! Vi kanske har haft tur då som fått in vårat hösilage innan midsommar.

//Alice
 
Våran hösilage leverantör har inte fått in sitt än :crazy: Kan tänka mig att det blir sämre värden än förra året och då va det dåligt! En kvot på 4 :smirk:

Sen har det växt dåligt då det varit kallt så det har inte varit mycket att ta in. Både för och nackdelar med att vänta! Men jag hoppas på en kvot på 5 i alla fall. Då blir jag glad :)
 
Fick den korrekta analysen i går! Den förra var tydligen gjord för kor. :o Den som lyder är:
67 % ts
50 gSRP/kg (foder)
7 MJ/kg (foder)

Mineralvärdena kommer senare i veckan.

//Alice
 
Ja, det är verkligen ett jättebra hösilage! :love: Undrar hur de lyckades bärja det med allt regnande. Med detta blir det BILLIGT att ha häst i vinter....om jag lyckas köpa någon. :crazy:

//Alice
 
Vi har inte ens slagit vårt hö än.
Det regnar, regnar, regnar..
Snart får man börja fundera på om det blir hö över huvud taget. Annars får vi väl ta till silage vi med.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 181
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
1 409
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 371
Foder & Strö Jag har en 4 åring som behöver upp i hull, börjar se ok ut men har en bit kvar (se tidigare inlägg för mer info kring hästen vid...
Svar
1
· Visningar
409
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp