Ardennerfläta eller knoppar....?

Ponnytant

Trådstartare
Skulle gärna vilja ha ert "tyck" om ardennerfläta på en smäcker D-ponny (fullblodstyp). På tävling då alltså.

Har hört olika synpunkter - kör därför en "miniundersökning" här!

Sv: Ardennerfläta eller knoppar....?

Konkretiserar frågan lite - tycker ni att det skulle se OK ut med ardennerfläta på en "brun dressyrponny" - eller är det mer OK för raser med tjock man?

Knoppar! Stora knoppar om ponnyn har smal hals och små knoppar om ponnyn har grob hals:)

Adennerfläta :angel::o
tycker det är väldigt fint faktiskt.
men som sagt smaken är som baken

Hej!

Snygga knoppar är ju jättefint men en väl inbakad fläta är väldigt elegant det också. Jag tycker nog att manens längd får vara det som avgör. Det blir liksom inga snygga knoppar med lång man och ingen elegant fläta med kort man.

Tycker man att kort man är snyggt i allmänhet så har säkert hästen det, liksom att manen är lång om man föredrar det. Jag har lång man på min häst och jag vill ha det i vardagen, vilket innebär att knoppar går bort på tävling och det blir en elegant fläta i stället.

Hej!

Du skrev precis det jag tänkte skriva..

Det är ju omöjligt att knoppa en lång man på snyggt vis. Blir som stora kanelbullar, som helst av allt trillar ut. Då är det snyggare med ardennerfläta..

På kort man har man ju heller inget större val..

Däremot på grov häst med tjock man, vad gör man där??
Red en sån tidigare, hon fick två rader jättetjocka knoppar-en på var sida halsen- det var inte heller jättesnyggt.

/ Lavinia

Ardennerfläta?!! :p
Det gör jag på min Nsv.sto med TJOCK och LÅNG man :p
Det tar tid och är jobbigt, men det blir snyggt :love:

Till TS:
Det beror som sagt på vad du ha för man, han du en kort, knoppar, absolut.
Har den lång, ardennerfläta :)

Om hästen har lång man är det superfint med ardennerfläta! Finns en riktigt snygg, smäcker isabellponny som alltid går med ardennerfläta. Du kan kolla själv på Weppling på bilddagboken ;)

Har hästen lång och tjock man är det jättefint med olika typer av inbakade flätor. Men har hästen tunn man är det betydligt snyggare med knoppar.

Däremot på grov häst med tjock man, vad gör man där??
Red en sån tidigare, hon fick två rader jättetjocka knoppar-en på var sida halsen- det var inte heller jättesnyggt.

/ Lavinia

Då blir det snyggt att göra en inbakad fläta längs mankammen. Dvs flätan ligger ovanpå och inte åt sidan om du förstår vad jag menar...
Räcker att hästen har ca 20 cm lång man för att det ska bli snyggt och hållbart. Eventuellt kan man behöva sätta några gummiband extra om manen inte är tillräckligt lång.

KL
Tack för alla synpunkter!
Sedan dottern kom in på klassisk dressyr och AR tävlar hon nästan inte längre - och ponnyn har börjat få vacker, lång man....... Det är dock möjligt att det blir några tävlingar framöver nu.

Ponnyns man är ganska lång - men inte av den tjockare typen. Det går fortfarande att få till hyfsade knoppar (att klippa manen är inget alternativ) - men ardennerfläta eller annan inbakad är att föredra. Dock ser man i stort sett enbart knoppade manar på dressyrtävlingarna - i alla fall här i väst / syd - det var därför jag frågade om "församlingens" uppfattning.

Jag har alltid lång fläta när jag tävlar dressyr med min arab. Har bara fått positiva kommentarer om det - och jag tävlar i samma område som du. Det är väl kul med lite variation! Mååånga stora bruna hästar med knoppar är det ...:D

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 330
Senast: Lady_S
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 373
Senast: linnsan
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka