Ardenner och halvblod i samma hage?

Annsi

Trådstartare
Nån som har erfarenhet av att ha ardenner och halvblod i samma hage? Kan det vara ett problem?

Jag har min häst i ett stall där det bl.a. finns 2 ardennerston. De går i en stor flock på lösdrift med hästar av blandade raser, araber, nordsvenskar, shettis, halvblod, appaloosa, quarter, varmblodstravare mm. Det funkar hur bra som helst :)

Vår ardennerfröken går i samma hage som varmblodet och araben. Jag anser att det är en individrelaterad fråga om det blir problem - ingen rasfråga. Är dock beredd att hålla med ovanstående om att det som eventuellt kan bli problem är fodringen.

Vår ardenner har alltid varit väldigt dominant, hon har gått ihop med en hög olika hästar, både ston och valacker. Vid ihopsläpp med andra hästar har det dock alltid varit så att hon aldrig behövt slåss för sin ledarställning, hon har alltid varit chef från första minut oavsett vilka hästar hon gått med. Trots det har hon världens tålamod, de andra hästarna kan retas bäst de vill men hon blir aldrig riktigt sur. Hon behöver bara stampa ett par gånger lite hårt i marken så backar de andra, haha. Men eftersom hon är ett matvrak i kombination med ledare är maten det enda gisslet. Men för oss fungerar det att lägga ut massor av småhögar med hö istället för några större.

Forutsatt att det normala redan ar undanstokat, dvs, normala individer som kommer overrens precis som vilken ras som helst, sa ser jag utfodringen som det enda problemet som skulle kunna dyka upp.
Om de ska fodras gemensamt eller ej och om de behover valdigt skillda givor osv. Men det galler ju ofta hastar av samma ras ocksa.

Så länge det funkar med eventuellt olika foderbehov så är det ju inga problem.

Smidigast är ju att ha lättfödda hästar för sig men bara för att det är kallblod och varmblod i samma hage så är det inte självklart att de har olika foder behov.

Säger som andra, det hänger inte på ras utan individ.
Vi har i mitt stall haft ardenner, fullblod, varmblod och shettis i samma hage utan problem. Den ena ardennern får regelbundet föl och har vid flera tillfällen fölat i hagen utan att det varit problem. Hon är så tydlig med vad som är ok och inte så det blir sällan nån diskussion. Som @Shenzi så räcker det oftast att hon stampar lite i backen :D:p

Vad är det du är orolig över @Annsi ?
Foder? Skador?

Haft ett nordsvenskt sto med vårt halvblod sen hon var föl. Hon har präglats av det nordsvenska stoets härliga temperament. Underbara vänner:)

Liknande trådar

Anläggning Hur stort klarar sig era 700kgs hästar på? Jag vet att det är en omöjlig fråga men någon har väl erfarenhet. Min vuxna ardenner/pre kan...
Svar
4
· Visningar
830
Senast: Luff
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Någon som vet om man kan ha hästen i en hage där man målat staketet? Faller ju en del färg i gräset under målningen så att säga.
Svar
3
· Visningar
491
Senast: sweep
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30
  • Löpcykel