Ardenner månadskostnad...

E

enanna

Ska köpa ett kallblod och är så himla kär i ardenner, men folk runtomkring mig säger att en ardenner är mkt dyrare iomed månadkostnad som mat osv än en "vanlig" häst. Är detta sant? är det sant att det är dyrare att sko en ardenner jämförelsevis med ett halvblod?

SÅ tacksam för svar!!

Är ny här, sorry om kategporin är fel...:)

Sv: Ardenner månadskostnad...

Det är stora hästar så det är klart att det går åt mycket mat även om de ofta är lättfödda. Men däremot är de garanterat billigare att försäkra än ett halvblod....
Stora skor är dyrare än små o alla hovslagare vill inte sko såpass tunga hästar samt att skorna blir svårare att rikta. Hör dig för med hovslagere i trakten innan så du säkert vet att du har ngn som kan sko åt dig.
Lycka till :)

Senast ändrad:

Försäkringen är förhållandevis billig på kallblod och de är oftast lättfödda, behöver inte så mycket kraftfoder om man har ett ok hö.
Men de äter å andra sidan kopiösa mängder av grovfoder, drar riktigt stora skor (om de är skodda vill säga), kräver stora transporter (E-kort i nästan samtliga fall, på utställningar ser man ofta hur uppfödarna kommer med sina hästar i traktorkärror!), ja stort och mycket i nästan allting :p
De är dock riiiiiiktigt trevliga hästar :love:

Det är dyrare att sko en ardenner i och med att de är större och väldigt mycket tyngre än en halvblodshäst. Som Bison sa är stora skor också dyrare. Har man tur kan hästen gå barfota eller endast skodd fram.

Men har du en frisk och kry Ardenner tror jag den blir ganska mycket billigare än ett halvblod trots den extra kostnaden för skor.

Jag har en av varje och halvblodet är ett antal tusenlappar dyrare per år bara i försäkring..

Senast ändrad av en moderator:

Jag har lånat ut min vanliga transport till en som kör ardenner.
Varför kräver dom extra stora transporter ,på vilket sätt fungerar inte en vanlig transport ?:)

De behöver inte alltid en större men det krävs en med hög lastvikt, en ardenner är tung.

Jag kan bara svara utefter ardennrarna i stallet. Dom är dyrare och sko, och alla hovslagare skor inte ardennrar. Dom behöver väl kanske inte så mycket mer hö, men att lägga på halm är att rekommendera då ardennrar ofta är lättfödda. Dock får man balansera väl så att hästen ändå får i sig det han/hon behöver.
Och för att vara lite negativ (sorry :o) så har ägaren otroligt svårt att hitta utrustning såsom sadelgjord, träns osv.

Då jag rider en av dessa ardennrar måste jag dock tillägga att har man ingenting emot att leta runt lite och så, så är det helt klart värt det :love:

Tillägg: Såg pratet om transport, ägaren har byggt om en liten lastbil till hästlastbil på grund av deras tyngd, men ffa ena är väldigt stor! En vanlig transport får oftast lasta max 850 kg (bland dom jag har hyrt iaf) och just den större hästen tror jag väger mer än detta.

En till negativ sak med rasen är att dom tyvärr ofta har dålig hovkvalité, vilket kan medföra en del extra problem på en såpass tung häst - tex kan dom inte alltid gå barfota, behöver skos ofta etc. Och skoning är som sagt dyrare på bjässehästar än på "vanliga".

Positivt är ju som redan sagts att dom är lättfödda, godlynta och generellt friska och sunda.
Du får väl fundera över om du anser fördelarna väga upp nackdelarna.

Vi har en ardennerfröken och ja, hon är dyrare i drift så att säga.

Hon äter mer, men hon är ju också lättfödd och får bara bra hö och mineraler. Eftersom hon skiter mer och har stor box (20 kvm) så går det åt mycket halm. Hovslagaren vill ha extra mycket betalt (och i mina trakter är det ett rent helvete att få tag på en hovis som kan tänka sig sko henne). Skorna kostar ju lite mer också. Vår dam har haft dåliga hovar, fått mycket sprickor m.m. Sen trampar de ju sönder hagarna med sin tyngd mer. Även om de inte menar att ta sönder saker, är det gärna saker som går sönder när de bara ska klia m.m :angel: Utrustningen vill ju gärna bli dyrare också. Men försäkringen är ju billig. Transporten måste ju kunna ta en högre lastvikt också, verkar som att mindre lastbilar är poppis till dessa klumpar.

Vår dam är lite speciell också, hon är inte sådär lugn och godmodig som alla säger att ardennrar är. Hon är mer i luften än på marken, nervig och rädd för allt :p är 165 i manken och väger 1 ton.

Kanske inte så peppande inlägg, men jag skulle tänka mig för om det verkligen är en ardenner som ska köpas. Har en nordis också, och jag ser mer fördelar med honom faktiskt.

5098630.jpg

Senast ändrad:

Tack för alla svar! Har nu ändrat riktning lite (är så kluven, stor eller liten häst...gah) men svaren uppskattas!

Liknande trådar

Träning Hej! Jag rider en unghäst (3 åring, blir 4 i 2018) som då är väldigt grön. Hon är väääldigt känslig och bakskyg. Men jag har sätt på...
Svar
6
· Visningar
1 244
Senast: ptr
·
Äldre För att inte deraila tråden om otrohet, där frågan om boende kom upp, skapar jag en ny tråd. Citerade ett gäng inlägg från tråden... 2
Svar
29
· Visningar
2 548
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Pappa har haft brukshundar sen Eldkvarn brann ungefär. Men med stigande ålder tycks hans blödiga gener helt löpt amok. Om vi tar tre...
Svar
8
· Visningar
1 472
Hästvård Visste inte riktigt var jag skulle placera tråden, flytta den gärna om den ligger fel.. Men som många(?) av er har koll på så sitter... 2 3
Svar
47
· Visningar
9 282
Senast: aicha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka