Sv: Ardenner månadskostnad...
Vi har en ardennerfröken och ja, hon är dyrare i drift så att säga.
Hon äter mer, men hon är ju också lättfödd och får bara bra hö och mineraler. Eftersom hon skiter mer och har stor box (20 kvm) så går det åt mycket halm. Hovslagaren vill ha extra mycket betalt (och i mina trakter är det ett rent helvete att få tag på en hovis som kan tänka sig sko henne). Skorna kostar ju lite mer också. Vår dam har haft dåliga hovar, fått mycket sprickor m.m. Sen trampar de ju sönder hagarna med sin tyngd mer. Även om de inte menar att ta sönder saker, är det gärna saker som går sönder när de bara ska klia m.m

Utrustningen vill ju gärna bli dyrare också. Men försäkringen är ju billig. Transporten måste ju kunna ta en högre lastvikt också, verkar som att mindre lastbilar är poppis till dessa klumpar.
Vår dam är lite speciell också, hon är inte sådär lugn och godmodig som alla säger att ardennrar är. Hon är mer i luften än på marken, nervig och rädd för allt

är 165 i manken och väger 1 ton.
Kanske inte så peppande inlägg, men jag skulle tänka mig för om det verkligen är en ardenner som ska köpas. Har en nordis också, och jag ser mer fördelar med honom faktiskt.