Arbetsvillkor???

superstar

Trådstartare
Jag hittade den här annonsen, detta är ju helt sanslöst. Vem ställer upp på sådant här? Som jag förstod det är det detsutom på heltid, för det stod att även deltidare kan bli aktuellt, så då bör dom i första hand mena heltid?

Ytterligare en praktikant sökes! Söker praktikant från ****** som vill lära sig mer om hästar och ridning. Jag har en liten ridskola på landet samt hästar som ska utbildas inom dressyr och hoppning. Du behöver inte vara proffs men hästintresse är naturligtvis nödvändigt. Obs! Ingen lön, bostad finnes ej

:confused: :confused: :confused:

Ullis

Sv: Arbetsvillkor???

jo....har oxå reagerat över liknande annonser......det är helt sjukt.....
Ofta står det te.x "ej lön".........helt sanslöst.....
Detta är nog anledningen till att hästjobb ases som värsta slav jobbet.
Jag tycker det är hemskt när folk bara letar efter praktikanter...........behöver man någon anställd får man väl för f*n betala en lön, eller i värsta fall erbjuda stallplats, boende m.m om man ej kan betala en hel lön.
Undra om arbetsgivaren skulle gå med på att jobba med de arbetsvillkoret den har?
knappast......

Det är inget skämt, jag vet vilken ridskola det är. Fattar inte. Och det värsta är ju att folk går med på det, annars skulle det ju inte finnas kvar. Då är det väl bättre att få stället godkänt som praktikplats så att h*n kan ta emot praktikanter via arbetsförmedlingen eller så...

Ullis

Det är sånt som gör att verksamhet med hästar aldrig kan börja betraktas seriöst och uppvärderas!

För vilken seriös mjölkbonde skulle annonsera liknande material?

"Sökes, gratisarbetande mjölkare och kofösare. Ingen ersättning alls utgår. Endast för nöjet att ta hand om mina kossor och därmed finansiera mina djur. Arbetstider kl 04.30 - 07.30 och 14.00-18.00."

Tyvärr är en liknande annons inom hästverksamheter alltför vanlig.

Kan man inte driva verksamhet med lönsamhet, eller minst med sikte på lönsamhet, så skall man inte driva verksamhet. Trots allt är lönenivån för att faktiskt anställa någon på deltid inte omöjlig att motivera om man driver en bra verksamhet. Och om man driver verksamhet bara för egen försörjning (som många hävdar) måste man ju se till att den inte växer utöver det att man klarar det på egen hand!!!!! Och dessutom prissätta den så att man inte sabbar för andra verksamheter!

Det är ju nästan ännu värre om samhället via a-kassa skall driva eländet runt.

Dessa olönsamma verksamheter landet runt som drivs med en prissättning som INTE kan ge försörjning åt någon förstör marknaden för de som är seriösa.

säkert nån desperat 18åring som måste ha en praktikplats för att inte få sin akassa avstängd.
Eller nån 16åring som jobabr häcken av sig för att få en chans att hålla på med hästar.

Nej, jag håller med Sjoberga! Det är inte kosntigt att hässkötare inte ses som ett seriöst arbte

Jag praktiserade på ett MYYCKET känt och stort ställe. Där ingick varken bostad, mat eller fickpengar ens.. :smirk: fast jag fick inte reda på att bostad inte ingick förrän jag redan kommit fram. Thankyouverymuch!

jag gjorde 6 månaders praktik på en ridskola.. fick rida 2 ggr under perioden, en gång hänga med som ledare på en uteritt på ridlägret och en gång ut å skritta 30 min med två praoelever.. praoeleverna får rida varje fredag och får göra "glassuppgifter".. men jag fick arbeta jag.. och inte rida, ingen ersättning, ingenting.. man undrar hur jag stog ut egentligen, och likadant är det med praktikanten som är där nu, hon har inte fått rida något trots att hon jobbat lika hårt som stallarbetarna sedan i början på mars..
sedan var det så att om det kom flera praktikanter kunde stallchefen ta en och den praktikanten fick då rida hennes tävlingshästar, dvs rida flera gånger i veckan.. fuuusk..

*utnyttjad*

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka