Arbetsrätt - sjuklöneavdrag på slutlön?

Dentaku

Trådstartare
Det har uppstått en situation med min förra arbetsgivare som jag skulle vilja ha lite klarhet i om det finns någon bukefalist som har insyn i det här med sjuklöneavdrag.

Jag har varit först sjukskriven och sedan tjänstledig, då arbetsgivaren inte kunnat erbjuda någon lämplig plats för arbetsträning. Jag har haft semester innestående men nu när jag sagt upp mig dras på slutlönen en och en halv månads sjukavdrag, den summan överskrider den för innestående semester men jag blir meddelad om att de efterskänker den skulden.

Jag förstår ingenting och hittar ingen fakta på området heller. Har mailväxlat med lönekontoret, enligt dem släpar sjuklöneavdraget en månad vilket jag är fullt medveten om - om jag blev sjuk första mars så fick jag full lön i slutet av mars men avdrag i slutet av april. Dock så blir det ju inget fullt avdrag eftersom arbetsgivaren betalar de första två veckorna av en sjukskrivning minus karensdag.

Kan någon vänlig själ bringa klarhet i detta? Jag säger inte nödvändigtvis att de har fel, jag tycker bara att de låter väldigt märkligt att de ska dra en och en halv månads sjuklöneavdrag NU.
 
Sv: Arbetsrätt - sjuklöneavdrag på slutlön?

Har de inte dragit det tidigare, möjligen för att det inte funnits något att dra mot (tjänstledighet) får de ju dra detta på slutlönen när det finns medel att kvitta mot.
 
Sv: Arbetsrätt - sjuklöneavdrag på slutlön?

Men jag undrar lite på vad de drar sjuklöneavdraget? De har ju inte betalat ut något till mig i sjuklön utöver de två veckorna innan Försäkringskassan tog över. Och hur kommer det sig att de drar en och en halv månad? Dessutom blev jag inte tjänstledig direkt, jag var i omgångar heltids- och deltidssjukskriven(jobbade som mest 50%), sedan var jag heltidssjukskriven en längre period innan jag blev tjänstledig.
 
Sv: Arbetsrätt - sjuklöneavdrag på slutlön?

Var du alltså tjänstledig när du fick ersättning från Försäkringskassan? Annars har det ju med tiden då Försäkringskassan betalade ut att göra. Du har fått från Försäkringskassan, fick du från arbetsplatsen också och det är denna utbetalning de återtar?
 
Sv: Arbetsrätt - sjuklöneavdrag på slutlön?

Det är märkligt det där. När jag blev sjukskriven första gången blev jag skyldig 10.000, och andra gången 5500. Jag har dock betalt med semesterdagar eftersom jag sen varit FL och jobbat kvar på samma ställe.
 
Sv: Arbetsrätt - sjuklöneavdrag på slutlön?

Nej, jag fick inget från arbetsgivaren när jag var tjänstledig. Jag gick hela tiden på sjukpenning eller aktivitetsstöd från FK.
 
Sv: Arbetsrätt - sjuklöneavdrag på slutlön?

Det här handlar om i runda slängar 34 000, alltså en och en halv hel månadslön - det är det som gör mig så fundersam.
 
Sv: Arbetsrätt - sjuklöneavdrag på slutlön?

Självklart, frågan är om du fått från FK under den perioden du fått från arbetsgivaren. Det är ju liksom där det hänger.
 
Sv: Arbetsrätt - sjuklöneavdrag på slutlön?

När jag var halvtidssjukskriven fick jag halva lönen från arbetsgivaren, resterande del som sjukpenning från FK. När jag var heltidssjukskriven var det bara FK jag fick sjukpenning från förutom de två första veckorna som arbetsgivaren står för.

Vad menar du att jag skulle fått från FK samtidigt som jag hade lön från arbetsgivaren utöver det?
 
Sv: Arbetsrätt - sjuklöneavdrag på slutlön?

Att de flesta företag betalar förskottslön som sedan justeras i efterhand (ledighet, sjukdom etc).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp