Arbetsplatsombud, negativt?

Beroende på klimatet på företaget kan det vara en nagel i ögat på vissa ställen.

Normalt vill jag säga att det är tvärtom. Arbetsplatsombudet är en bra funktion för arbetsgivaren att förankra saker i organisationen utan att behöva sitta ner med var och en. Så jobbar vi i ett mindre företag. Ledningen diskuterar upplägg med arbetsplatsombudet som sedan diskuterar med arbetstagarna och därifrån kommer man till en lösning (t ex arbetsmiljöfrågor, informationsmaterial, återrapportering etc)

Klimatet mellan fack och arbetsgivare på mitt förra jobb var minst sagt frostigt när jag började engagera mig.

Ändå känns det inte som mitt engagemang är ett problem inför framtida anställningar även om det under den aktuella gjorde att jag troligen ströks från andra möjliga "extrauppdrag".

På större arbetsplatser är det nog snarare en tillgång att varit förtroendevald. Men i Fåmansbolag/familjeägda bolag finns helt klart en aversion gentemot allt vad fack heter.
Men i det anställningsbevis/intyg då får med dig står väl inget om just facklig aktivitet.
Så då nämner du det inte när du söker jobb.
Vad det gäller SAC så anses de vara oberäkneliga, de flesta arbetsgivare förhandlar hellre men det "normala" facket än syndikalisterna.

Nu vet jag inte vad du är ute efter. Och eftersom du stoppar ord i munnen på mig så är det ingen idé att vi pratar öht.
Vad bra att du deklarerar din åsikt, då behöver jag inte slösa tid på att besvara dina inlägg. Jag har bara varit fackligt aktiv i cirkus 40 år, varav några år ombudsman på heltid o några år som anställd av en fackförening som förhandlare.

Vad bra att du deklarerar din åsikt, då behöver jag inte slösa tid på att besvara dina inlägg. Jag har bara varit fackligt aktiv i cirkus 40 år, varav några år ombudsman på heltid o några år som anställd av en fackförening som förhandlare.
Och en perfekt representant för just den gruppen mindre företag försöker undvika ;)

Så din bransch är unik o alla i andra branscher är imbecilla idioter?
Vad jag minns var du aktiv i några trådar om Evidensia? Har du jobbat några veckor som ssk på akutpsyk?

Alla yrken har för o nackdelar att dissa andras erfarenheter för att själv framstå som unik är inte produktivt, tvärtom.

Lugna dig. Ditt första inlägg var HELT ologiskt i diskussionen så det är inte märkligt att TS ställde sig frågande till det du skrev. Du måste försöka sansa dig när du blir arg i trådar, det är för ofta nu som blir otrevlig bara för att du själv missförstått.

Du svarade ju inte ens, du skrev på mig massa åsikter som jag aldrig haft. Hur blir den diskussionen om du ändå inte tänker läsa det jag skriver?

Som arbetsgivare ser jag bara det som positivt om de anställda är engagerade i arbetsmiljöarbetet. Det är en merit. Det är väldigt tråkigt och nästan omöjligt att bedriva systematiskt arbetsmiljöarbete ensam utan att ha någon att bolla tankar och förslag till förbättringar med. När jag får ett nytt ombud vald så åker vi tillsammans på utbildningar och planerar hur vi ska arbeta. Det har dessutom varit utbildningar i andra städer så vi har som bonus varit på restaurang och pratat och åkt tåg ihop.
En av de senaste jag anställde har jobbat heltid fackligt i många år inom unionen och det är ju en guldgruva för mig!!
Som arbetsgivare är det minsta man kan göra att följa lagar och avtal. Vill man inte ens det är det något fel. Att ha nöjda anställda som verkligen trivs och vill arbetsplatsens bästa är nödvändigt för att leverera bra verksamhet till beställaren.

Som arbetsgivare ser jag bara det som positivt om de anställda är engagerade i arbetsmiljöarbetet. Det är en merit. Det är väldigt tråkigt och nästan omöjligt att bedriva systematiskt arbetsmiljöarbete ensam utan att ha någon att bolla tankar och förslag till förbättringar med. När jag får ett nytt ombud vald så åker vi tillsammans på utbildningar och planerar hur vi ska arbeta. Det har dessutom varit utbildningar i andra städer så vi har som bonus varit på restaurang och pratat och åkt tåg ihop.
En av de senaste jag anställde har jobbat heltid fackligt i många år inom unionen och det är ju en guldgruva för mig!!
Som arbetsgivare är det minsta man kan göra att följa lagar och avtal. Vill man inte ens det är det något fel. Att ha nöjda anställda som verkligen trivs och vill arbetsplatsens bästa är nödvändigt för att leverera bra verksamhet till beställaren.

Jag är fackligt förtroendevald, besökte en mindre (ca 35 pers allt som allt) arbetsplats där ägarna först var fientliga till facket. Arbetsmiljön var dålig, sjukskrivningarna höga, folk var missnöjda osv. Efter en del kämpande från den lilla fackklubben insåg ägarna att det var så mkt bättre att sammarbeta, arbersmiljön blev bättre och sjukskrivningarna har sjunkit drastiskt. Det behövs fler som dig (och dom) som faktiskt förstår värdet i sammarbetet. Brukar säga att arbetsgivarna och vi i facket oftast vill åt samma håll, att företaget går bra så att det rullar in pengar. Det gynnar både företaget och oss "på golvet". Går inte företaget bra, ja då har vi ju snart inga jobb!

Jag har jobbat på ett stort fackförbunds huvudkontor i några år (inte längre dock) och förhandlat med väldigt många arbetsgivare och hört massa historier från kollegor och förtroendevalda.

Vissa arbetsgivare avskydde oss som pesten, även om det i grund och botten var en bra arbetsplats där de anställda trivdes. Det kan vara väldigt svårt att veta om en potentiell arbetsgivare ser det som positivt eller negativt att vara fackligt aktiv och påläst om man inte har några bekanta som jobbar i företaget. Jag upplevde inte det som att det var svårt för fackligt aktiva att få nytt jobb hos andra arbetsgivare, dock absolut att vissa inte erbjöds högre och bättre positioner inom företaget.

Jag har fått frågan om jag vill bli arbetsplatsombud där jag jobbar. Är det nått som kan ligga mig i fatet om jag söker nytt jobb?

På de flesta arbetsplatser är det nog snarare en merit. Dvs att du engagerar dig för att arbetsplatsen ska bli bättre. Men det är klart, jag har också upplevt arbetsplatser där man ser snett på fackligt engagemang.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag hade ett jobb jag trivdes bra med. Av personliga skäl flyttade jag i höstas runt 40 mil och bytte i samband med det jobb. Jag...
Svar
16
· Visningar
816
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
790
Senast: Anna-Bella
·
Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
283
Senast: Mirre
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 249

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tovig katt
  • Bråkande hundar

Hästrelaterat

Tillbaka