arbetsökande och gravid??

Status
Stängd för vidare inlägg.
S

semlis777

har sökt en heltidstjänst nu(då jag innan bara har arbetat som inhoppare i ca 2månader). jag undrar om jag skulle få jobbet och sen berätta att jag är gravid,har han rätt att säga upp mej pga graviditeten??
 
Sv: arbetsökande och gravid??

NEJ, han har inte rätt att säja upp dig!
Fast det bästa är om du är ärlig redan från början och berättar om din graviditet!
Läs gärna Kalaspinglans tråd om detta, den hittar du om du bläddrar lite! :D Borde finnas ganska nära!
 
Sv: arbetsökande och gravid??

semlis777 skrev:
har sökt en heltidstjänst nu(då jag innan bara har arbetat som inhoppare i ca 2månader). jag undrar om jag skulle få jobbet och sen berätta att jag är gravid,har han rätt att säga upp mej pga graviditeten??

Nej, han har inte rätt att säga upp dig pga att du är gravid, å andra sidan så kan man bli uppsagd utan förklaring under provanställningen...

Leta upp min tråd om samma ämne, jag skrev om min positiva erfarenhet av att söka jobb och vara gravid (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=665331).

Min personliga åsikt är att du ska vara så ärlig som möjligt. Risken finns att arb.givaren känner sig sviken och bedragen och kan i värsta fall "frysa ut dig" eller se till att du inte får behålla den tjänst du är anställd för när du kommer tillbaks.

Lycka till!
 
Sv: arbetsökande och gravid??

Är själv i samma sits. Ska på anställningsintervju på tisdag för ett ganska bra jobb. Jag kommer inte att säga något om att jag är gravid, är så kort gången så man kan skylla på att "man inte visste". Självklart känns det inte bra att ljuga men jag vågar inte chansa...
 
Sv: arbetsökande och gravid??

Minnie skrev:
Är själv i samma sits. Ska på anställningsintervju på tisdag för ett ganska bra jobb. Jag kommer inte att säga något om att jag är gravid, är så kort gången så man kan skylla på att "man inte visste". Självklart känns det inte bra att ljuga men jag vågar inte chansa...


Du behöver kanske inte säga det på en första intervju, men går du vidare bör du berätta det... Frågan är om du vågar att INTE berätta det om du nu skulle få jobbet. Om du inte får jobbet pga att du är gravid är det kanske inte en bra arb.givare i andra lägen heller?
 
Sv: arbetsökande och gravid??

Men om man inte är så långt gången och berättar och det sen blir MF?
Jag skulle inte sagt något om jag inte var minst 12-13 veckor gången.
 
Sv: arbetsökande och gravid??

Minnie skrev:
Är själv i samma sits. Ska på anställningsintervju på tisdag för ett ganska bra jobb. Jag kommer inte att säga något om att jag är gravid, är så kort gången så man kan skylla på att "man inte visste". Självklart känns det inte bra att ljuga men jag vågar inte chansa...

MYCKET klokt! :bow:

De andra som förespråkar ärlighet i detta läget har nog inte förstått att arbetsgivaren lätt sållar bort en gravid kvinna så tidigt i anställningsprocessen.

Jag skulle aldrig någonsin knysta något om att jag var gravid. låt säga att man blir bortsorterad och sedan dessutom får missfall? Hur kul hade det varit?

Arbetsgivarens mål är att tjäna pengar och ha anställda som arbetar. En gravid kvinna kan innebära en del problem och det betyder kostnader för arbetsgivaren.

Ni andra som tycker att trådskaparen skall vara "ärlig" - vad grundar ni det på? hur många ärliga arbetsgivare har ni stött på?

Nej, man får vara strateg... och inte dum och naiv.
 
Sv: arbetsökande och gravid??

Kalaspinglan skrev:
Du behöver kanske inte säga det på en första intervju, men går du vidare bör du berätta det... Frågan är om du vågar att INTE berätta det om du nu skulle få jobbet. Om du inte får jobbet pga att du är gravid är det kanske inte en bra arb.givare i andra lägen heller?

Visst kan det vara så att det är en dålig arbetsgivare, men då blir man varse det efteråt OCH har möjligheter att processa. Att bli av med jobbet pga en graviditet innebär diskriminering, men att inte få jobbet pga graviditet är inte lika lätt att hävda.

Varför hjälpa arbetsgivaren att ägna sig åt diskriminering?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 796
Senast: Manji
·
Gravid - 1år Hjälp mig. Ge mig pepp. Slå mig i huvudet. Jag har precis plussat med barn nr 3 helt oplanerat :crazy: Har en 7-åring och en 3-åring och...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 470
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 705
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
460
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp