Arbetsmiljön inom hästnäringen...

Sv: Arbetsmiljön inom hästnäringen...

Jag förstår vad du menar;-)
Men ersätter det verkligen personal? Det är väl personal på plats och ser efter ungarna? Som kanske slipper sopa stallgången den stunden men å andra sidan plockar undan borstar och annat när barnen pysslat...

Jag ser ju det som en service man erbjuder. Att man kan få prova hur det är att ta hand om en häst utan att egentligen ha något ansvar. Och dessutom som i ditt exempel få rida ut den en sväng. Men man skickar ju inte ut ungar själva i skogen- de lär ju ha någon med? Och då får man ju snarare fler arbetstimmar på personalen, det ersätter ju liksom ingen?

Jag anser alltså att man har den personal man behöver för att driva sitt stall. Att barn/ ungdomar hjälper till ersätter ju inte personalen utan gör snarare att personalen får övervaka och handleda istället för att göra hästskötsel själv. Och det tar oftast längre tid. Och ansvaret för att det blir rätt gjort ligger ju fortfarande på personalen.
 
Sv: Arbetsmiljön inom hästnäringen...

Angående 10 åringar i stall- så vad gör de för jobb? De kan inte vara själva i stallet, de kan oftast inte ens ta på en grimma utan hjälp. Vi har nog olika syn på vad som är jobb ;-)
 
Sv: Arbetsmiljön inom hästnäringen...

Jag tycker du har en väldigt tråkig inställning till ridskolor. Det finns riktigt dåliga men att som du gör spy galla över varenda ridskola utan urskiljning tycker jag är dåligt.
Om vi tar en skötare som exempel så tar en sådan knappast över personalens jobb. En skötare på de ridskolor jag varit på har skött om hästen men det är personalen som visiterar, fixar grovregöring innan lektioner osv. Skötaren putsar endast på en redan rengjord häst och om det är barnarbete så är det dags att låsa in barnen så de inte riskerar att ta ett vettigt handtag här i livet eller lära sig något innan de är byxmyndiga.
Resten av det du skriver hör inte hemma i den här tråden då denna tråd handlar om arbetsmiljö och det mesta du beskriver handlar om hästskötsel alternativt hästhantering.


Jag vet att antagligen arbetsmiljöverket struntar i hästhanteringen. Det skrev jag väl i ett inlägg tidigare med. Däremot tror jag nog att man kan se ett samband mellan att företag som behandlar djur dåligt även behandlar sina anställda dåligt. Så helt ovidkommande är det nog inte. Sen kan man ju även tänka sig att hästar som behandlas dåligt kan utgöra en säkerhetsrisk för personalen med.


Sen ser inte jag personligen det som stötande att dessa (oftast) tjejer får hålla på med sin favoritsyssla. Det är nog bara bra för dem, de lär sig en massa. Får ansvar och annat.

Fast som reglerna är är det svårt att komma ifrån att de faktiskt ofta gör arbeten som personal annars hade fått göra. Ofta gör ju dessa barn jobbet betydligt bättre än vad personalen gjort. De älskar sina hästar och slarvar inte med rengöringen i boxen. Jag vet att det är vanligt att tjejerna både sköter mockning och utfodringar, så de gör definitivt ofta anställdas jobb.

Tyvärr är det så att de allra flesta ridskolor jag haft kontakt med behandlat sina hästar dåligt. Därav mitt ogillande. Jag får väl hoppas att jag bara haft otur och sett riktigt dåliga exempel, men jag tvivlar.

Fast jag vet att det finns undantag med. Den som ligger närmast mig har jättebra hästhållning, men där hade nog TS kunnat hitta andra saker att anmärka på.
 
Sv: Arbetsmiljön inom hästnäringen...

Men vad är det för arbete dessa barnen utför menar du?
Jag har absolut inte koll på alla ridskolor, men flera stycken i olika delar av landet. Och ingen av dom har någon som arbetar mot att få rida?

I mina ögon låter det förlegat. Att barnen får borsta sin favorit häst- visst. Men kommer du inte och gör det så gör inte det något. Det är ju bara en kul grej för att få borsta mer.
Däremot att det finns praktikanter- men det kan ju aldrig ersätta personal. Praktikanter är sjuka, borta, har skola- ibland kommer dom ibland inte... Det tar mer tid än man tjänar på det.
Lönebidragare, samhällstjänst etc finns oxå- och det är ju inget gratisjobb heller.
På en ridklubb har man ju en samhällstjänst att utföra, man ska ta emot människor som inte får något annat jobb och det betalas ju av samhället. Men det ersätter ju inte personalen ? Låter konstigt i mina öron.

Det finns "interna poängsystem" i många ridskolor. Hur många jobbpoäng man fått ihop avgör hur mycket man kan få rida. Gäller både lektioner och fritt ridande. Hur tror du ridskolor löser arbetet på helgerna när ordinarie hästskötare har ledigt?
 
Sv: Arbetsmiljön inom hästnäringen...

Men ersätter det verkligen personal? Det är väl personal på plats och ser efter ungarna? Som kanske slipper sopa stallgången den stunden men å andra sidan plockar undan borstar och annat när barnen pysslat...

Jag ser ju det som en service man erbjuder. Att man kan få prova hur det är att ta hand om en häst utan att egentligen ha något ansvar. Och dessutom som i ditt exempel få rida ut den en sväng. Men man skickar ju inte ut ungar själva i skogen- de lär ju ha någon med? Och då får man ju snarare fler arbetstimmar på personalen, det ersätter ju liksom ingen?


Ärligt talat verkar du ha noll koll på hur det ofta funkar.

Dessa barn behöver ingen som ser efter dem. De sköter oftast jobbet betydligt noggrannare än personalen. Rider de ut gör de det i sällskap med ett annat barn (om de har sällskap). Att du tror att personal skulle följa med som barnvakter visar bara att du inte har en aning om vad du pratar om.
 
Sv: Arbetsmiljön inom hästnäringen...

Kan tyvärr bara instämma att lahsd har allt för rätt i det hon (?) skriver. Har de yngre barnen någon "arbetsledare" så handlar det ofast om en äldre tjej mellan 16 och 18, alltså fortfarande ändå minderårig.

Arbeten som är vanligt förekommande är mockning, fodra, vattna, packa hönät mm. Arbetsuppgifter som många gånger är tunga även för en vuxen. Bara att packa hönäten och lyfta upp dem på plat kräver sin man. De kan väga upp till och över 15 kg och skall hänga minst 70 cm över boxgolvet. De betyder lyfthöjder på 1.70 och högre.

Och det handlar om kanske 25-40 hästar som skall ha hö eller ensilage varje dag, 365 dagar om året. Något som ofta skulle vara helt oacceptabelt i det normala arbetslivet.
 
Sv: Arbetsmiljön inom hästnäringen...

Nu känner jag som sagt inte till alla ridskolor- men ett tiotal i alla fall. Ingenstans av dessa får minderåriga rida ut själv! Någon över 18 måste följa med.
På helgerna sköts stallen av helgpersonal som får betalt. De är mellan 15-20 år och dessutom finns minst en instruktör på plats för man har ju oftast mycket verksamhet på helgen. Ni måste båda ha erfarenhet av en hel annan slags ridskola än de jag känner till.
Poängsystem har jag förstått är olagliga.
Ts ursprungsfråga lägger jag mig inte i men det finns många klubbar och ridskolOr som inte fungerar som ni beskriver. Ni må anse att jag har noll koll men jag skulle nog säga att jag har uppenbarligen sett en annan sida av myntet. Och det ni beskriver är sånt som gamla ridlärare berättar ifrån förr i tiden när folk var villiga att hjälpa till i utbyte mot ridning. Min erfarenhet är att man som kund har högre krav än så!
Vill med detta bara poängtera att det går jättebra att driva ridskola med personal och utan olagligt barnarbete.
 
Sv: Arbetsmiljön inom hästnäringen...

Nu känner jag som sagt inte till alla ridskolor- men ett tiotal i alla fall. Ingenstans av dessa får minderåriga rida ut själv! Någon över 18 måste följa med.
På helgerna sköts stallen av helgpersonal som får betalt. De är mellan 15-20 år och dessutom finns minst en instruktör på plats för man har ju oftast mycket verksamhet på helgen. Ni måste båda ha erfarenhet av en hel annan slags ridskola än de jag känner till.
Poängsystem har jag förstått är olagliga.
Ts ursprungsfråga lägger jag mig inte i men det finns många klubbar och ridskolOr som inte fungerar som ni beskriver. Ni må anse att jag har noll koll men jag skulle nog säga att jag har uppenbarligen sett en annan sida av myntet. Och det ni beskriver är sånt som gamla ridlärare berättar ifrån förr i tiden när folk var villiga att hjälpa till i utbyte mot ridning. Min erfarenhet är att man som kund har högre krav än så!
Vill med detta bara poängtera att det går jättebra att driva ridskola med personal och utan olagligt barnarbete.

Ok, Ray...

Det var jag som startade den här tråden. Visa mig den ridskola eller hästverksamhet som följer Arbetsmiljölagen. Säg vilken det är och beskriv deras arbetsmiljöarbete. Än så länge har ingen angett någon ridskola eller annan hästverksamhet som gör detta. Det var det jag efterlyste. För den hästverksamhet som följer Arbetemiljölagen är värd att uppmärksammas! :laugh:

Mvh. Bowman
 
Sv: Arbetsmiljön inom hästnäringen...

Fast väldigt många hästverksamheter är små företag, med bara enstaka anställda. Det går inte att ställa samma höga krav på alla - precis som på andra områden behöver det vara enkelt att starta företag, anställa och satsa på företagande. Det finns särregler för små företag med få anställda på många områden - dock vet jag inte hur det är med arbetsmiljölagen.

För att korsreferera till den andra tråden så är det enormt viktigt, för att göra svarta jobb vita, att det inte blir MER komplicerat, dyrt och svårt att ha vit, legal arbetskraft med bra villkor. Snarare tvärtom.
 
Sv: Arbetsmiljön inom hästnäringen...

Fast väldigt många hästverksamheter är små företag, med bara enstaka anställda. Det går inte att ställa samma höga krav på alla - precis som på andra områden behöver det vara enkelt att starta företag, anställa och satsa på företagande. Det finns särregler för små företag med få anställda på många områden - dock vet jag inte hur det är med arbetsmiljölagen.

För att korsreferera till den andra tråden så är det enormt viktigt, för att göra svarta jobb vita, att det inte blir MER komplicerat, dyrt och svårt att ha vit, legal arbetskraft med bra villkor. Snarare tvärtom.

När det gäller arbetmiljölagen finns det inga gräddfiler. Arbetsmiljölagen skall följas så fort man har anställda, praktikanter mfl. i sin verksamhet. Det är väl definierat. Man skall följa arbetsmiljölagen, man skall bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och ha en fungerande tillbuds och olycksfallsdokumentation. Och som verksamhetsansvarig/arbetsgivare är man skyldig att anmäla olycksfall och allvarliga tillbud till Arbetsmiljöverket snarast efter de har hänt.

Arbetsmijölagen är inte speciellt komplicerad och AV har en bra hemsida där man kan gå in och titta i regelverken. Det finns dessutom speciellt branchanpassade paket som t.ex. jordbrukspaketet med de föreskrifter som är specielt tillämpbara för djurverksamheter.

Dt finns gott om utbildningar från en till tre dagar gällande arbetsmiljöarbetet dessutom. Finns inga skäl oavsett storlek på verksamheten att inte följa Arbetsmiljölagen. Den gäller lika mycket verksamheter med bara ett par, tre praktikanter sysselsatta som bara en anställd...

Det är bara de som inte har någon kunskap om arbetsmiljöarbete som tycker att det är krångligt och inte ser vinsterna i att bedriva ett bra systematiskt arbetsmiljöarbete. Att anmäla verksamheter som inte följer arbetsmiljölagen är ett bra sätt att få bort verksamheter som utnyttjar människor, fuskar och bedriver osund konkurrens...

Arbetsmiljölagen är dessutom ingen ny lag. Den har funnits länge. Startar man en verksamhet som kräver anställda för att klara arbetet så borde man sätta in sig i vilka lagar och regler som gäller...
 
Senast ändrad:
Sv: Arbetsmiljön inom hästnäringen...

Det är bara de som inte har någon kunskap om arbetsmiljöarbete som tycker att det är krångligt och inte ser vinsterna i att bedriva ett bra systematiskt arbetsmiljöarbete. Att anmäla verksamheter som inte följer arbetsmiljölagen är ett bra sätt att få bort verksamheter som utnyttjar människor, fuskar och bedriver osund konkurrens...

Jag tror inte att det finns en särskilt stor korrelation mellan att följa arbetsmiljölagen till punkt och pricka och de tre utsagorna. Lite insnöat verkar det vara, från min horisont, att tro att arbetsmiljölagen är nyckeln till att rensa branschen.

Att följa arbetsmiljölagen för ett litet företag med enstaka anställda är ofta inget problem. Det som kallas systematiskt arbete kan skötas på mycket litet arbetstid. Policys och regler kan hämtas på nätet.

Problemet, i totalen, är att det finns 13 andra områden också, där det finns detaljerade lagar och regler som ska efterlevas - och för ett litet företag blir det en enorm marginaleffekt - om en enda anställd gör att man måste bedriva ett systematiskt arbete på alla dessa områden. Ett ökat krångel - och risk för repressalier om man gör minsta lilla fel - gör att incitamentet att istället fuska fett (bedriva allt svart off-the-records) ökar. Det vill vi verkligen inte.

Därför krävs en noga avvägd balans mellan regler som skyddar arbetstagare och kunder och hur det påverkar administrations- och arbetsbördan för arbetsgivare.
 
Sv: Arbetsmiljön inom hästnäringen...

Jag tror inte att det finns en särskilt stor korrelation mellan att följa arbetsmiljölagen till punkt och pricka och de tre utsagorna. Lite insnöat verkar det vara, från min horisont, att tro att arbetsmiljölagen är nyckeln till att rensa branschen.

Att följa arbetsmiljölagen för ett litet företag med enstaka anställda är ofta inget problem. Det som kallas systematiskt arbete kan skötas på mycket litet arbetstid. Policys och regler kan hämtas på nätet.

Problemet, i totalen, är att det finns 13 andra områden också, där det finns detaljerade lagar och regler som ska efterlevas - och för ett litet företag blir det en enorm marginaleffekt - om en enda anställd gör att man måste bedriva ett systematiskt arbete på alla dessa områden. Ett ökat krångel - och risk för repressalier om man gör minsta lilla fel - gör att incitamentet att istället fuska fett (bedriva allt svart off-the-records) ökar. Det vill vi verkligen inte.

Därför krävs en noga avvägd balans mellan regler som skyddar arbetstagare och kunder och hur det påverkar administrations- och arbetsbördan för arbetsgivare.

Problemet är att många av de som inte betalar avtalsenliga löner och inte följer arbetsmiljölagen inom hästnäringen många gånger använder sig av en enstaka anställd och/eller praktikanter i sin verksamhet. Praktikanterna blir en grå arbetskraft vilket inte kan vara avsikten eller målet för praktiken.

Genom att belysa verksamheter och arbetsförhållanden som inte följer Arbetsmiljölagen kan man skapa en förändring. Exempelvis kan vissa verksamheter förbjudas att använda sig av praktikanter eller kanske bara få en enstaka praktikant åt gången. Verksamhetsansvarig skulle få klart för sig att han/hon har ögonen på sig och får dessutom anställa personal istället för att förlita sig på "billig arbetskraft" i form av praktikanter.

Fler anställda ger ett utökat informationsutbyte med människor som har arbetslivserfarenhet och vet vilka regler som gäller i arbetslivet. Genom att ställa krav på att verksamheten inom hästnäringen följer Arbetsmiljölagen skapas det ett klimat där ett seriöst företagande i mindre grad får konkurrens av oseriöst företagande.
 
Sv: Arbetsmiljön inom hästnäringen...

Därför krävs en noga avvägd balans mellan regler som skyddar arbetstagare och kunder och hur det påverkar administrations- och arbetsbördan för arbetsgivare.

I följande inlägg klippt från den andra tråden beskriver jag hur "balansen" mellan den seriösa verksamheten och den oseriösa ser ut. Med en kontroll avseende Arbetsmiljölagen skulle oseriösa verksamheter uppmärksammas mer...

Om man tar ett exempel från trav och galoppvärlden (även en del hopp och dressyrstall har samma "upplägg"). En tränare (proffesionell som amatör, det har ingen betydelse) har runt tjugo hästar träning. Det handlar alltså om motsvarande eller mer arbetstid per häst än i ett inackoderingsstall med fullservice.

Hästana skall fodras, ut i hagen, släppas i skrittmaskin etc. samt även ridas/köras sex dagar i veckan samt tävlas. Det handlar alltså om minst 40 mantimmar per dag. Ingen klarar av att jobba 40 timmar på de 24 timmar som dygnet består av. Alltså måsta man ha tillgång till arbetskraft som täcker upp för minst 260 timmar i veckan. För att klara det har den serösa arbesgivaren fem anställda och arbetar själv minst 60 arbetstimmar själv. Ibland, om tiden medger det har han/hon hjälp av en praktikant.

Hur gör den oseriösa tränaren? Jo, om hon är hopp eller dressyrtränare så är hon ofta HYN-ansluten. Det underlättar att få tag i praktikanter. Har för mig att även några travtränare är anslutna (minns inte just nu). Har dock inte sett någon galopptränare som är HYN-ansluten. Hur som helst är det inte svårt att få tag i praktikanter för de arbetsuppgifter som inte kräver så mycket och de är desutom billiga. Kan man få in tre samtidigt så är minst 120 arbetstimmar avklarade på ett billigt och överkomligt sätt. Man behöver inte bry sig om Arbetsmiljölagen heller. AV ser ju inte hur många praktikanter man använder i verksamheten eller hur ofta man har praktikanter. HYN, gymnasieskolorna och högskolorna kontrollerar inte heller att man följer Arbetsmiljölagen så det är rätt riskfritt.

Då är det 140 arbetstimmar kvar att klara av. Det löser man med två hästskötare/arbetsryttare som man anställer och betalar svart lön till. De arbetar altså 60 timar var i veckan för en betydlig billigare kostnad än en fast anställd med vit lön. Helst tar man in någon med utländsk bakgrund typ England, Irland eller Latinamerika (Om man tar galoppen som exempel, inte ovanligt med jockey's som får jobba gratis eller till en låg lön annar får de inte rida några löp för tränaren) eller unga tjejer som precis är klara med skolan.

Dessa klarar av att rida de hästar som praktikanterna inte klarar av och saknar kunskaper om vad avtalsenliga löner är och om Arbetsmiljölagen. De är desutom biliga i drift. Ibland behöver man inte ens "betala" ut någon månadslön till dem. Vill tränaren spara in en månadslön sparkar man ut en av de "anställda" och tar in en annan istället. De återstående arbetstimmarna utför tränaren själv i samband med arbetsledning, tävlingar, ridande av favorithästar, ägarkontakter, planering etc.

I praktiken betyder det att den oseriösa tränaren har samma kostnad för hela arbetsstyrkan som den seriöse tränaren har för två anställda. Vad kan den oseriösa tränaren göra med resterande pengar? Jo, tex. köpa eller få in bättre hästar i träning, köpa in bättre foder, ha mer pengar tillgängliga för bättre träningsförutsättningar (banunderlag och underhål kostar) och hålla en lägre "träningskostnad" än den serösa tränaren som redovisar alla kostnader, betalar skatter och löner mm.

Tja, hur kan en hopptränare ha en fordonspark vars värde överstiger med råge tre miljoner i en sport där prispengarna inte är i närheten dem som förekommer inom travet eller galoppen? Jo, med hjälp av ovan nämnda recept...

På en ridskola skulle Arbetsmiljölagen sätta fingret på punkten avseende minderåriga ridskoleelever som används i det rena hästskötararbetet på kvällar och helger...
 
Senast ändrad:
Sv: Arbetsmiljön inom hästnäringen...

Och jag menar att just en kontroll genom Arbetsmiljölagen skulle ge ganska lite - dvs jag tror att du övervärderar den detaljen något oerhört.

En oseriös verksamhet kan väldigt lätt skramla fram rätt policy och påstå sig bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete - om det var det viktigaste för att undgå kontroller - och samtidigt vara extremt oseriös och blanda svart arbetskraft med vit.

Man funderar lite på om du personligen har någon väldigt speciell koppling till just Arbetsmiljölagen som gör att du brinner för just den detaljen? Jag menar inte att det är fel, eller dåligt, men jag är helt säker på att du övervärderar viktigheten av just den detaljen i det ämne vi diskuterar här.
 
Sv: Arbetsmiljön inom hästnäringen...

Jag lägger mig defentitivt inte i den frågan och jag ber om ursäkt om jag vred in tråden på fel ämne!
Jag kan inget om arbetsmiljölagen så den frågan kan jag inte svara på.
 
Sv: Arbetsmiljön inom hästnäringen...

Och jag menar att just en kontroll genom Arbetsmiljölagen skulle ge ganska lite - dvs jag tror att du övervärderar den detaljen något oerhört.

En oseriös verksamhet kan väldigt lätt skramla fram rätt policy och påstå sig bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete - om det var det viktigaste för att undgå kontroller - och samtidigt vara extremt oseriös och blanda svart arbetskraft med vit.

Man funderar lite på om du personligen har någon väldigt speciell koppling till just Arbetsmiljölagen som gör att du brinner för just den detaljen? Jag menar inte att det är fel, eller dåligt, men jag är helt säker på att du övervärderar viktigheten av just den detaljen i det ämne vi diskuterar här.

Som svar på frågan har jag motsvarande utbildning som en skyddsingenjör. Jag har arbetat med arbetsmiljö och brandskyddsfrågor i runt tjugo år. Jag har dessutom ett stort antal års erfarenhet som drivande skyddsombud. Det tar inte någon lång stund för mig, eller någon annan drivet skyddsombud, aktiv skyddsingenjör eller erfaren arbetsmiljöinspektör att komma underfund med om en verksamhet påstår sig driva ett Systematisk arbetsmiljöarbete eller den faktiskt driver ett Systematiskt arbetsmiljöarbete. Att påstå att man bedriver ett systematiskt arbetsmiljö räcker inte. Man måste kunna visa att man verkligen gör det.

Kan nämna för övrigt att fyra verksamheter relaterade till hästnäringen för stunden är anmälda för just det du antyder. Två av dem trodde sig bedriva ett Systematiskt arbetsmiljöarbete men hade helt missförstått hur man gör det. Sannolikt kommer dessa fall vara prejudicerande för hur man ser på arbetsmiljöarbetet inom hästnäringen när behandlingen av anmälningarna är slutförda. Ett av fallen är särskilt allvarligt då en person i ansvarig position försökte dölja eller vägra lämna ut information rörande verksamhetens Systematiska arbetsmiljöarbete.

Det innebär fömodligen att det kommer bli betydligt hårdare kontroller och krav avseende arbetsmiljön för praktikanter. Elevskyddsombud kommer att få bättre utbildning. Nyutbildade hästskötare kommer att ha en bättre kunskap om vad deras arbete är värt och vad för krav de kan ställa. Oseriösa verksamhetsansvariga tvingas se om sitt hus när tillgången på praktikanter inte är lika stor längre. Man tvingas att anställa för att klara arbetet och i samband med det syns man hos Arbetsmiljöverket. Följer man inte sedan Arbetsmiljölagen följer vite, företagsbot och om förseelsen är svår fängelse...
 
Sv: Arbetsmiljön inom hästnäringen...

Jag lägger mig defentitivt inte i den frågan och jag ber om ursäkt om jag vred in tråden på fel ämne!
Jag kan inget om arbetsmiljölagen så den frågan kan jag inte svara på.

Ingen fara Ray,*ler vänligt*

Vad det hela handlar om för tillfället är att visa att det inte längre är accepterat med svart arbetskraft, ovärdiga avtalsvillkor och en dålig arbetsmiljö. Det handlar om att få in erfarenheter, fånga upp verksamheter som inte sköter sig och dela med sig om kunskaper. Och slutligen av allt premiera och berömma de verksamheter och verksamhetsansvariga som gör ett bra, ärligt och seriöst arbete.

Så återigen, kan någon berätta om någon hästverksamhet som bedriver ett bra arbetsmiljarbete? En verksamhet som är värd beröm och premiering...

Mvh. Bowman
 
Sv: Arbetsmiljön inom hästnäringen...

Sedan kan jag väl tillägga att jag inte minst här på Buke får kontakt med hästskötare och arbetsryttare som blivit utnyttjade. När samma verksamhet förekommer ofta då ser man rätt fort ett mönster. Många vågar dock inte berätta öppet om den verklighet de stött på som nybörjare i en ljusskygg näring. Det finns många orsaker till det. Det är dock lättare att skicka ett pm, bygga upp ett förtroende och försiktigt börja berätta om erfarenheterna. Man får rätt fort en bra koll på vilka verksamheter man skall undvika arbeta eller praktisera på...
 
Sv: Arbetsmiljön inom hästnäringen...

Den här diskussionen är så himla intressant! Jag kan bara dra paraleller till min egen erfarenhet som aktiv inom hästvärlden under många år både som obetalt "barnarbete" där man på ridskolan, skötte, mockade, vattnade, fodrade och höade, tog in och ut och ledde på lektioner fullkomligt oavlönat med löfte om extra ridtid på de "galna" hästar som ingen annan ville rida eller som inte gick att ha med på lektioner, på lov eller kvällar (detta också totalt oövervakat av ansvarig och detta gällde från det att jag var 11 och jag var då inte yngst och jag vet att samma ridskola bedriver samma typ av utnyttjande fortfarande.

Jag har sedan jobbat som häst- och tävlingsskötare hos både mindre och mer internationella ryttare och ingen enda gång har lönen varit vit eller ens det som kommits överens om för de plötsligt hade 2 hästar mindre i stallet och då skulle det dras av på min lön :) Jag har alltid jobbat ensam med mellan 10 och 20 hästar att ansvara för gällande allt arbete samt serva ryttarna med färdiga hästar och hinna rida mellan 8-12 hästar om dagen vilket resulterade i att jag jobbade MINST 14 om dagen 6-7 dagar i veckan. Oftast hade dessa ställen dåliga hjälpmedel och anordningar för arbetet vilket resulterade i att jag idag lider av en hel del förslitningsskador.

Då kan man ju fråga sig varför jag stannade eller inte sa ifrån? Jag ville inte jobba med något annat, jag var ung och naiv och trodde man kunde jobba sig upp till respekt och bra lön och dessutom var jag rädd för det gjordes alltid väldigt klart att om det inte passade att bli utnytjjad som slav så var man utbytbar på sekunden och om jag anmälde något skulle jag aldrig mer få jobb inom häst-sverige...så nej oftast är arbetsmiljön inte bra men den är ännu sämre inom svartjobb! Så det hänger absolut ihop och ska man få bukt med det ena måste man få bukt med båda!
 
Sv: Arbetsmiljön inom hästnäringen...

Den här diskussionen är så himla intressant! Jag kan bara dra paraleller till min egen erfarenhet som aktiv inom hästvärlden under många år både som obetalt "barnarbete" där man på ridskolan, skötte, mockade, vattnade, fodrade och höade, tog in och ut och ledde på lektioner fullkomligt oavlönat med löfte om extra ridtid på de "galna" hästar som ingen annan ville rida eller som inte gick att ha med på lektioner, på lov eller kvällar (detta också totalt oövervakat av ansvarig och detta gällde från det att jag var 11 och jag var då inte yngst och jag vet att samma ridskola bedriver samma typ av utnyttjande fortfarande.

Jag har sedan jobbat som häst- och tävlingsskötare hos både mindre och mer internationella ryttare och ingen enda gång har lönen varit vit eller ens det som kommits överens om för de plötsligt hade 2 hästar mindre i stallet och då skulle det dras av på min lön :) Jag har alltid jobbat ensam med mellan 10 och 20 hästar att ansvara för gällande allt arbete samt serva ryttarna med färdiga hästar och hinna rida mellan 8-12 hästar om dagen vilket resulterade i att jag jobbade MINST 14 om dagen 6-7 dagar i veckan. Oftast hade dessa ställen dåliga hjälpmedel och anordningar för arbetet vilket resulterade i att jag idag lider av en hel del förslitningsskador.

Då kan man ju fråga sig varför jag stannade eller inte sa ifrån? Jag ville inte jobba med något annat, jag var ung och naiv och trodde man kunde jobba sig upp till respekt och bra lön och dessutom var jag rädd för det gjordes alltid väldigt klart att om det inte passade att bli utnytjjad som slav så var man utbytbar på sekunden och om jag anmälde något skulle jag aldrig mer få jobb inom häst-sverige...så nej oftast är arbetsmiljön inte bra men den är ännu sämre inom svartjobb! Så det hänger absolut ihop och ska man få bukt med det ena måste man få bukt med båda!

Jag känner igen det du skriver. Dels från andra som arbetar inom näringen, dels från andra som arbetat inom näringen samt jag genom mina egna erfarenheter. Jag blev plötsligt ståendes med min enda försörjning som arbetsryttare. Någon trodde trodde att man kunde utnyttja det, lovade väldigt mycket som sedan inte höll. När det inte gjorde det sa man i princip att jag kunde drömma om att fortsätta rida galopphästar om jag anmälde saken till Arbetarskyddsverket. Och galoppsverige är för all del rätt litet. Men att lura en 18-åring är en sak. Att försöka lura en med 20 års arbetslivserfarenhet en annan...

Men grunden i de hela är att alla måste veta att de kan stå på sig och kräva att få arbeta för en riktig lön och med rimliga arbetsvilkor. Att skriva och berätta om det gör att andra vågar berätta sina erfarenheter. Att utnyttja hästskötare, arbetsryttare och tävlingsgroomar kan slå hårt tillbaka. Om antalet hästskötare är litet är antalet arbetsgivare änu mindre. Ryktena går fort idag. Det dröjer inte länge innan oseriöa arbetsgivare börjar få svårt att få tag i folk. Man ser det inte minst på Hästnet.

Och när hästskötare och arbetsryttare m.fl. börjar våga anmäla oseriösa verksamheter så dyker helt plötsligt myndgheterna upp i form av tillsynsinpektörer från AV och Länsstyrelsen, Skatteverket och i en del fall även från Räddningstjänsten. Räddningstjänsten? Ja, det finns ju en annan lag som heter Lagen om skydd mot olycka. Den talar om till exempel vad som gäller avseende boende, utrymningsvägar, brandlarm mm.

Ja, tror det är hög tid för oseriösa arbetsgivare och verksamhetsansvariga att inse att många börjar vakna upp. Att många även inom hästnäringen vill arbeta under normala arbetsvillkor och få avtalsenliga löner. Tack vare internet så går ryktena fort över hela Sverige om någon inte gör rätt för sig. Man håller säkert sin verksamhet flytande ett tag men ser man inte till att bli seriös under den tiden så lär verksamheten snart falla i bitar...
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Från och med 1 juli i år ändras Arbetsmiljölagen så att sanktionsavgifter upp till en miljon kronor kan delas ut oavsett om lagen...
Svar
2
· Visningar
1 318
Senast: Bowman
·
  • Låst
Ekonomi & Juridik ...som av någon anledning rensades bort. Stöder Bukefalos moderatorer de här oseriösa aktörerna inom hästnäringen genom att rensa bort...
6 7 8
Svar
155
· Visningar
12 910
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp