Arbetsgivarens skyldigheter?

SiZo

Trådstartare
Min arbetsgivare ställer krav på vilken typ av skor vi anställda ska ha, inklusive färg på dessa. Jag har innan köpt skor själv då jag har lite knepig kropp. Men den modellen jag behöver är riktigt dyr, jag hade tur och hittade en kopia. Den har tyvärr slutat tillverkas nu.

Jag tänkte därför prova arbetsgivarens skor. Efter bara en natt har jag rejält ont i både mjukvävnader och leder i vrister, knän och höftleder.

Arbetsgivaren vill inte ge pengar till skor som passar mig.
Men måste de inte det? Eller måste jag bli sjukskriven först isf?
 
Jag har för mig att du måste stå för mellanskilnaden för erbjudna skor och dina specialskor såfremt du inte har fått skadan av arbetet.
 
Fast ag har ett ganska långtgående ansvar för arbetsmiljön. Förklara hur det inte funkar med skorna, så borde det lösa sig.
 
Där jag jobbar behöver man läkar intyg i ditt fall så sjuk skriven behöver man inte bli här.
Men vet inte hur facket ställer sig till det dock.
 
Jag har världens snålaste arbetsgivare så jag lär inte få andra skor utan att bråka om det.
 
Då är ju svaret givet. Orkar/vill du bråka för att driva igenom, eller är det lättare (men inte rätt) att du ska köpa skor för egna pengar?

Jag kan tycka att man som AG får kosta på skor som fungerar för den anställde, särskilt om man har så bestämda åsikter om hur de ska se ut. Jag antar att du inte har kontorsjobb, utan behöver särskilda skor i din arbetsmiljö.

Har själv anställd som har problem med rygg, knä och fot. Han har skor som kostar nästan fyra gånger så mycket som de övriga anställdas standardskor kostar. Å andra sidan är han verkligen piskad att ta väl hand om dem, det går inte att lösa ut fyra sådana par/år.
 
Har haft ett par jobb där AG kläder ej passade mig. Dock blev det aldrig strul. Jag fick ta vad som passade och köra eget på resten. Även om det inte vart rätt färg också vidare. Fick assosiera mer i stället med tex keps med logga strumpor med logga också vidare hehe =)
 
Min arbetsgivare ställer krav på vilken typ av skor vi anställda ska ha, inklusive färg på dessa. Jag har innan köpt skor själv då jag har lite knepig kropp. Men den modellen jag behöver är riktigt dyr, jag hade tur och hittade en kopia. Den har tyvärr slutat tillverkas nu.

Jag tänkte därför prova arbetsgivarens skor. Efter bara en natt har jag rejält ont i både mjukvävnader och leder i vrister, knän och höftleder.

Arbetsgivaren vill inte ge pengar till skor som passar mig.
Men måste de inte det? Eller måste jag bli sjukskriven först isf?

Arbetsgivaren är inte skyldig att tillhandahålla kläder och skor även om de har krav på specifik klädkod eller skyddsutrustning. Därav är ex skyddskläder avdragsgilla.

Dock är det relativt vanligt att arbetsgivare iaf står för skyddskläder och skyddsskor av standardmodell.
När det kommer till skor är det inte helt sällsynt att en del anställda har särskilda behov och då kan det behövas både utprovade skor och inlägg. Det kan då utan problem handla om belopp på 5000 kr och uppåt.
En del arbetsgivare står även för de speciella behoven men det finns ganska många som inte gör det.
 
Min arbetsgivare ställer krav på vilken typ av skor vi anställda ska ha, inklusive färg på dessa. Jag har innan köpt skor själv då jag har lite knepig kropp. Men den modellen jag behöver är riktigt dyr, jag hade tur och hittade en kopia. Den har tyvärr slutat tillverkas nu.

Jag tänkte därför prova arbetsgivarens skor. Efter bara en natt har jag rejält ont i både mjukvävnader och leder i vrister, knän och höftleder.

Arbetsgivaren vill inte ge pengar till skor som passar mig.
Men måste de inte det? Eller måste jag bli sjukskriven först isf?


Om arbetsgivarenb kräver en viss sorts beklädnad så borde det först o främst vara förhandlat med facket eller skyddsombudet... Om så är fallet så skall arbetsgivaren stå för vad det kostar att inhandla dylika klädespersedlar/skor.

Om du av medicinska skäl inte kan använda de av arbetsgivaren beordrade skorna så skaffar du dig ett läkarintyg på varför du inte kan använda just de skorna... Trilskas arbetsgivaren så får du driva det via facket....
 
Om arbetsgivarenb kräver en viss sorts beklädnad så borde det först o främst vara förhandlat med facket eller skyddsombudet... Om så är fallet så skall arbetsgivaren stå för vad det kostar att inhandla dylika klädespersedlar/skor.

Om du av medicinska skäl inte kan använda de av arbetsgivaren beordrade skorna så skaffar du dig ett läkarintyg på varför du inte kan använda just de skorna... Trilskas arbetsgivaren så får du driva det via facket....

Arbetsgivarens ansvar gäller endast standard utrustning, ALLT som är special, och INTE orsakat av arbetet hos arbetsgivaren, bekostas av arbetstagaren med den summa som överstiger standard utrustning för jobbet.

Dock kan arbetsgivaren vara snäll och bistå med överskjutande belopp, men det är inget krav.
 
På mitt jobb så är det bara att åka på byggen och ta ut dom kläder och skor man behöver .Men har hittat ett företag som säljer godkända kläder och skor till ett lågt pris då får vi även vår logga på kläderna
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp