S

stjarnfall

Vad räknar ni som underhåll, lätt arbete, medelhårt arbete, hårt arbete när ni räknar ut foderstat?

Vilket av ovanstående tycker du att man ska räkna på till en ponny som just nu bara är igångsatt och mest rids i skogen i alla gångarter och lite dressyr, men som ska (när vi kommer till nytt stall och foderstaten ska börja användas) tränas mer och mer ordentligt, ridas för tränare och tränas i både dressyr och hoppning till hösten? Medelhårt?
(Jag tänker att för henne borde det ju vara mer än lätt arbete -för hon kommer nu att tränas mer än någonsin innan? Eller är det fel?)

Sv: Arbete

Jag tycker att det är lätt arbete.

Just nu är båda mina hästar lätt arbetande, den ena är en unghäst och rids inte så länge, den andra är under igångsättning.

Innan vilan för min ponny så räknade jag henne som medelhårt arbetande och då motionerades hon ca 2h/dag och var i toppkondis.

Underhåll - hage, ingen ridning
Lätt arbete - 99 % av alla hästar/ponnys. Regelbunden ridning träning några dagar i veckan.
Medelhårt arbete - tävlingshäst i kondition, under svår klass
Hårt arbete - trav-/galoppträning, tävlingshäst i full kondition svår klass, ridskolehäst

Okay, tack båda två. Då räknar jag på lätt arbete då :)

Det är ju möjligt att du behöver justera efterhand som hästen kommer igång, det är det fina med foderstatsberäkning. När man väl vet vad hästen behöver kan man bara räkna om när man får nytt foder. Skitbra.

skulle räkna lätt arbete, har för mej att man brukar räkna att ridskolehästar som går 3 h går medelhårt.

I foldern "kvalitétsutveckling häst" som är utformad av agronom för länsstyrelsen i Södermanland menar de att
Lätt arbete innebär att hästen tränas korta pass, longeras, går nybörjarlektioner,promenad, rids eller körs lätt mindre än tre timmar. Tävling sker på lätt nivå.
Medelhårt arbete innebär längre intensivare träningspass, lektioner på högre nivå, rid- och körträning i terräng eller i längre arbetspass. Tävling på lätt till medelsvår nivå.
Hårt arbete innebär hårda krävande träningspass, mer än tre lektionstimmar, intervallträning, terrängträning, jord- och skogsbruksarbete. Tävling på medelsvår till svår nivå.
Mycket hårt arbete/högpresterande hästar innebär intensiva träningspass, intensiv terrängträning. Tävling på elitnivå.

Tuvisen: Många tror att ridskolehästar går medelhårt pga av antalet timmar men ridskolehästarnas arbete räknas till lätt arbete då de sällan rids i rätt form och att de kan sakta av lite som de vill under lektionerna. De flesta hobbyryttarna har hästar som enbart går lättare arbete men som utfodras med kraftfoder som om de går hårt arbete vilket ofta resulterar i övervikt.

Ser att även Lovisaleonora_ har gett en mer förenklad version av samma svar som jag :angel:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
783
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 835
Senast: Kajsalisa
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 186
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023