Arbete vid hand, position

psychogrrl

Trådstartare
Efter dagens arbete vid hand då bilder blivit tagna (länk) så har jag börjat fundera lite.

När jag började på egen hand att jobba vid hand så satte min kropp mig i "krabbgångs"position, alltså med höfter rätt rakt fram, men axlar vinklade in mot hästen och parallella med dess kropp. Efter att ha tränat för två tränare sen knappt ett år tillbaka (en bara en kurs och en under hela våren) som vill ha människan i positionen med sina axlar rakt fram, "bjuden inner axel", så har min kropp anpassat sig något till det. Som synes på bilderna gillar den det dock inte helt och hållet. Hästens bogar är svåra att fånga in och det blir mycket pannkaka av det hela. Nu är det visserligen första "träningen" på nytt ställe, men ändå.. Här kan ni se lite bilder från i december.

Jag börjar fundera på hur man egentligen ska placera sig :confused: (tittar i Richard Hinrichs bok och känslan går mer åt krabbgång, men tittar man i andra böcker är det axlar vända framåt).

Hur gör ni och varför?

Några tips utifrån bilderna?

Sv: Arbete vid hand, position

Jag måste erkänna att jag långt ifrån är någon expert, men jag har bara provat "krabbgång" och tycker att det ger mig fler möjliga positioner att jobba med. När jag "öppnar" min position följer pålle med och ökar sin böjning, då behöver jag bara små hjälper för att han skall göra t.ex. en öppna/följa mig in på en volt osv. Nu har jag ju inte provat den andra positionen, men det ser onekligen ut som om du mera arbetar på långa tyglar eller tömkör.

I övrigt har jag inget emot att prova olika metoder (inom rimliga gränser förstås), alla är ju olika och huvudsaken är för mig, att jag hittar ett sätt att bli konkret.

Sorry om jag gjorde dej förvirrad! :o :crazy: det var inte min mening även fast jag såhär i efterhand nog känner att jag kom med några "häftiga" kommentarer (men jag vet ju att du kan ta det rätt :) ).

Nå, det finns ju flera olika sätt att se på det - men jag försöker se till vad som fungerar och vad som inte fungerar. Om det sätt jag jobbar på inte får den effekt jag vill ha, så måste jag omvärdera det.
Jag upplever det på de nya bilderna från igår som att han försvinner iväg i bogarna mer med alla följdeffekter av det - han viker av lite i halsen och det är svårt att få en jämn, fin böjning med allt vad DET innebär. På bilderna från december så är du mer "krabbgångs"-vinklad och där ser det bättre ut tycker jag - med tanke på utbildningsstadium (ni har ju kommit längre på andra bitar idag).
Men det är faktiskt också tydligt på bilderna att det är "lättare" att komma till eftergifter när hästen är något överböjd i halsen, på bilderna från december ser det mer ut som en seg dragkamp - men det är ju det svåra med böjningen också, när det känns enkelt för mej på backen/ryggen är det fel ;).....

Jag har fått lära mej att jobba på det viset som du beskriver, med bröstkorgen vinklad mot hästens bog/kropp i ett utgångsläge - hur mycket krabbgång jag går är nog lite olika när jag tänker efter, dvs det är lite olika hur jag vinklar höfterna, hur mycket jag vrider bröstkorgen i förhållande till höfterna. Ofta beroende på om jag har en häst som måste "stoppas upp" något eller om jag har en häst som måste "drivas på" något och alla situationer som kräver mellanlägen.

Men som sagt - utgångsläge med bröstkorgen mot hästen - detta är då i böjd-rakt-fram då jag vill att hästen har bogar & bakdel på samma spår med en jämn mindre böjning. Här kan man välja att placera sej längre fram - närmare huvudet, så man "stoppar upp" rörelsen, eller att placera sej längre bak, så man "driver på" rörelsen.

Vill jag flytta in bogarna som till en öppna, så vinklar jag om bröstkorgen till det läge du har på bilderna - jag öppnar upp axeln som är närmast hästens huvud och "släpper in" bogarna. Jag hamnar automagiskt längre bak i min placering i en sådan omvridning, min andra arm hamnar i sadelläge (alltså inte fysiskt med direkt tryck utan med indirekt tryck - vilket ju arbetet vid hand helt bygger på) och min position i kroppen "driver" inner bak.
När man tänker efter är det så fiffigt genomtänkt så man blir nästan lite exalterad - får man ihop alla delar i sin egen kropp så är öppnan ett faktum.

Vill jag flytta ut bogarna som till en sluta, så vinklar jag om bröstkorgen så att jag "stänger för" axeln som är närmast hästens huvud. Jag flyttar helt enkelt hästens bogar utåt. Vid extrem tvärning går jag helt baklänges, men det finns många lägen däremellan där man troligtvis hittar "slutan". Fiffigt är att om man inte börjar joxa med händerna och bettet så kommer hästens panna också föras utåt mot spåret - viktigt i slutan är ju att pannan är i rörelseriktningen, för att skolan ska ha någon effekt.

Hela principen med bogarna och mina axlars placering bygger ju dock på att hästen har en fin grundböjning i böjd-rakt-fram och att den är befäst i sin böjning. Funkar inte böjd-rakt-fram kommer inte heller vare sej öppnan eller slutan fungera - det hjälper inte att flytta bogar ifall man inte med hjälp av ställningen i nacken kan påverka höfterna.

Jag upplever det som, när jag har visat på folks hästar, att folk ofta helt förstummade att det fungerar - särskilt med slutan (man tror att man måste ha en ytterskänkel för att få till en sluta.......) men det är ett supertydligt exempel på att höft och nacke reagerar reflektoriskt på varandra, har jag placerat nacken och har ställning i nacken har jag också en framförd innerhöft - när jag då flyttar grundposition på nacke/huvud så kommer kroppen fortsätta vara böjd men då i en sluta eller öppna (eller något mellanläge :) ).

Det fungerar ju på samma sätt när man lösarbetar och det är nog kanske därför det känns mer naturligt?
Vid lösarbete blir man ju lite mer förpassad till sitt eget kroppsspråk för att göra sej förstådd (och om man bara ser till att låta bli att använda käften och rösten.......), så ofta kan jag nog känna att det kan vara vettigt att prova arbeta hästen lös och befästa det i sin egen kropp innan man börjar med att arbeta den vid hand.
Och samma principer följer ju förstås med när man sitter upp på hästen, bara att då byts den visuella delen ut till en mer kroppsnära samarbete/kontakt/kommunikation - (typ? bättre ord?).

Men det sätt du rör dej i förkastar jag absolut inte helt, jag kan känna såhär - när hästen är välutbildad under ryttare och man vill kunna jobba den vid hand för att utveckla vissa grejer, kan det vara praktiskt att "lära den" att frångå axlarnas placering och istället bara "styra bogar" med tygeln - om man fattar den enhändigt uppe vid manken. På det viset är det lite lättare att kunna förflytta sej mer och ha en större rörelsemöjlighet när man ska "finslipa" på rörelser som typ piaffen eller skolgaloppen - peta på rätt muskel/nerv ;) i rätt stund på bakbenen och så... Eller för den delen ha plats för att vifta med sina egna ben vid inlärning av spansk skritt??
OCH - som jag förstår det är det ju massvis av de "större tränarna" som förespråkar det där sättet och då måste det ju finnas en anledning till det? Så egentligen.... Tja, många vägar bär till Rom :). (som alltid)

Ja, det är ju mer den positionen jag har vid arbete på långa tyglar, fast jag vid det arbetet går längre bak.

Får se när nästa träning är så jag kan diskutera runt det hela.

Hamnade du i krabbgång naturligt eller är det någon tränare som lärt dig det?

Bara bra att du förvirrar min hjärna då och då, det är ju så man kommer framåt när man får ifrågasätta det man lärt sig ;)

Eftersom min kropp sätter mig i krabbgång naturligt (även om den långt ifrån alltid går att lita på) så är ju frågan....

En tidigare häst som jag jobbade mycket vid hand med krabbgång var det som du säger bara att lite, lite vinkla om axlar för att placera om hans bogar. Då behövde jag nästan ej använda några tyglar.

Något som är anorlunda mer än mitt sätt att jobba från december och igår är att det inte var inhängnat igår och ett nytt ställe där det var mycket man vila glida iväg åt.
När jag i måndags jobbade på samma ställe (alltså inhängnat) och med samma teknik som igår så gick det utmärkt. Inga bogar som for hit och dit och en jämn ställning med eftergift och fin lång överlinje. Men som sagt, då har jag en naturlig yttre begränsning som kan "lura". När jag nu var på öppet fält och han inte hade någon begärnsning mer än ytter tygel så försvann han ditåt. Mina axlar kunde inte kontrollera hans axlar.

Med den här tekniken gör jag öppna genom att "backa" nån/några dm och ta halvhalt på ytter så hamnar han där direkt (om jag gör rätt). Jag är dock väldigt "duktig" på att flytta/tränga bogen framför mig istället för att tillåta rörelsen och bara låta honom gå där.

Ja, jag har blivit lärd det av flera olika tränare (tre), alla är sins emellan lite olika, men grundpositionen har dom gemensamt. Åhh, jag inser att jag försummat mitt markarbete på sista tiden, men nu skall jag ta nya tag, bra med lite inspirerande funderingar :) .

Tittade på 2 videofilmer med Bent Branderup igår. På den där han beskriver markarbete visar han också hur man påverkar med sin kropp. :bow:

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 090
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 153
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 707
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Secret Santa 2024
  • Valet i USA