Arbete med djur - endast SLU?

E

Eeiram

Hej!

Till sommaren tog jag studenten efter tre år på det naturvetenskapliga programmet.

Jag har alltid velat arbeta med djur, dock har jag lagt ned drömmen om veterinär. Jag kommer aldrig få så höga betyg (har just nu 15,0 i snitt, men funderar på att plugga upp dem).

Jag har häst och katt och har svårt att flytta iväg för att plugga. Helst läser jag på distans, men jag har kollat på SLU (Sveriges Lantbruksuniversitet) och de har inga program på distans.

Frågan är - finns det andra sätt att kunna läsa (helst distans) för att få ett arbete med djur? Är det bara SLU som gäller inför djurarbeten?

Mvh Marie

Sv: Arbete med djur - endast SLU?

Dert finns massor av utbildningar till många olika yrken. En del är vanliga högskole/gymnasie/folkhögeskoleutbildningar, det finns även många privata alternativ. Då får du inte något studiestöd och oftast är det kursavgifter att betala.
Vad som är bra för dig beror förstås på vad det är du hade tänkt jobba med. Det finns andra yrken inom djursjukvård/hälsovård än veterinär t ex djursjukvårdare, equiterapeut, hästmassör. Hovslagare, ridlärare, hästskötare, seminör är andra jobb med hästanknytning. Hovslagare är kanske det jobb som idag har bäst chanser till lönsamhet, det är fortfarande ganska ont om hovslagare speciellt i vissa områden. Men jobbet är tungt och utbildningen svår att komma in på eftersom praktik krävs.

mvh
Lejonelle

Vad kul att du ville svara!

Det jag har tänkt mig är främst inom sjukvården, djursjukvårdare, eller annat då man tar hand om djur. Tyvärr har jag inte så höga betyg att jag kommer in på SLU:s djursjukvårdarprogram, samt att det studeras i Skara vilket är cirka 35 mil hemifrån mig. Eftersom jag har djur hemma har jag svårt att flytta eller plugga så långt iväg.

Hovslagare, ridlärare eller hästskötare är något jag valt bort. Jag vill hellre hålla på med flera olika slags djur, inte bara hästar.

Folkhögskoleutbildningar, hur fungerar det?

Mvh Marie

Jag vet inte någon folkhögskola som utbildar inom flera djurslag, det behöver inte betyda att det inte finns. Ofta drivs folkhögskolorna av antingen föreningar och förbund (t ex Hästsportens folkhögskola i Strömsholm) eller t ex av landstingen. Folkhögskolorna har ofta dels allmän linje (som ger gymnasiekompetens) och olika specialinriktade kurser t ex musiklinje, ulandsprogram som förbereder för biståndsarbete utomlands, miljövård, bibelstudier osv. Skolorna har olika profil beroende på vilken huvudman som ligger bakom skolan (politiska partier, nykterhetsrörelsen, fackförbunden, frikyrkan, idrottsrörelsen osv). Massor av varianter finns. Sök på google så hittar du mer info. Ofta har folkhögskolorna tanken att man ska få personlig utveckling samtidigt så boende på internat på skolan är väldigt vanligt. Vissa har även kortare kurser t ex på sommaren, då är det ofta med mera hobbyinriktning t ex måleri.

Om du vill arbeta inom djursjukvården så finns det tyvärr inte så väldigt mycket annat än djursjukvårdarprogrammet vad jag vet. Och det går ju inte på distans. På nätuniversitetet finns distanskurserna men inom djursjukvård/veterinärmedicin har jag inte hittat något. Inom human/idrottsmedicin finns detr en del kurser på distans. Kom ihåg: människan är också ett djur :)

Privata utbildningsalternativ finns men då kostar det. Hundmassör, hästmassör finns på Axelsons och man kan förstås läsa båda utbildningarna om man vill jobba med både hund och häst. Pris per utbildning drygt 25.000 + boende och resor under kursveckorna.

Djurskötarutbildning som förbereder för jobb i zoohandeln eller på djurpark är en gymnasial utbildning som t ex finns i Norrköping.

Utbildning på naturbruksgymnasium finns till seminör (ko, häst) avbytare i landbruk osv.

Du lär få bestämma dig för vad som är viktigast. Det är inte hela världen att flytta på sig :) Norberg finns kvar och det är ju för en begränsad tid. Man kan ju ta med sig djuren också. Vad är alternativet och vad kan du förlora på att plugga på annan ort?

mvh
Lejonelle

Liknande trådar

Skola & Jobb här på buke, minst 2 tror jag? :) Som alltså läser till agronomer på slu :) Jag har varit i kontakt med studievägledaren på SLU men...
Svar
12
· Visningar
1 631
Senast: Miao
·
Skola & Jobb Tillhör egentligen ungdom, men skriver här för att jag hoppas att jag kommer få mer förslag och inputs av de med mer...
Svar
6
· Visningar
2 160
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Skulle vara jättetacksam om någon orkar läsa (med reservation för att jag låter som en bortskämd skitunge) och kanske bolla lite med...
Svar
5
· Visningar
1 470
Senast: Grettir
·
E
Hästmänniskan Hej! Jag vet inte riktigt om jag placerat inlägget i rätt kategori, men jag chansar. Sitter och funderar. Tog studenten i lördags...
Svar
6
· Visningar
1 075

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka