Arbeta med hästen i dens hage

G

Giraff

Är det oschyst mot hästen att inkräkta på deras "frizon"? Eller ska man få arbeta med hästen i hagen lika väl som någon annanstans?

Blev en gång tillsagd att man inte ska arbeta med hästen i dens hage( T.ex. rida, tömköra eller arbeta med ledarskapsövningar) och har sedan dess undvikit det. Men eftersom vi inte har någon ridbana kom jag att tänka på att arbeta med honom från marken, de gånger jag vill kunna ha honom lös riskfritt, inne i hagen.

Vad anser ni?

Sv: Arbeta med hästen i dens hage

Jag tycker nog att hästens hage ska vara dess frizon, där den får vara ifred.

:)

Hm, rent filosofiskt skulle jag nog vilja se det så här:

1. Min häst ska uppskatta arbete tillsammans med mig och tycka att det är roligt. Alltså bör inte det kännas "kränkande" på något sätt att detta utförs i hagen.

2. Jag vill ju gärna se mig som tillhörande min hästs flock. Om jag löslongerar min häst använder jag mig av samma "språk" som hästarna använder mot varandra. Innebär inte då detta att hästarna borde vila från varandra och ha egna enskilda hagar, egna frizoner, för att inte bli störda av varandra?

3. Tror ni inte att hästar och vi ser olika på begreppet hage? Hästar lever i nuet och jag är inte säker på att de reflekterar så mycket över var och när vi arbetar med dem - frizon är i nuet, dvs en eftergift efter väl utfört moment, mer en mental zon än en fysisk.

Bara lite tankar så här på kvällskvisten.. :)

/Camilla

Senast ändrad:

Jag tycker att hagen och boxen får vara frizon.
Jag menar att jag jobbar inte mina hästar i hagen eller så. Samma som jag inte håller på med den i boxen, (sadlar, tränsar osv.)

Håller med dig fullständigt, Camilla H! Tycker det är självklart att man ska kunna arbeta med sin häst överallt, vare sig det är i boxen, i skogen, på ridbanan eller i hagen.
Kan inte riktigt förstå det där med frizon. Varför ska det behövas?? Ett ledarsto i en flock är ju inte flockledare bara på vissa bestämda platser utan det är hon överallt, vid alla tider på dygnet.

Jag kan förstå om man har regler om frizoner för hästar på en ridskola, där så många olika personer ska hantera hästarna, men att det skulle behövas för privathästar- nej, tror jag inte på.

Själv sköter jag alltid om hästarna stående lösa i sina boxar. Det händer ganska ofta att jag longerar i hagen, där finns ett par ställen som passar bra för det. Fölen får sina första lärospån i boxen och i hagen, där miljön är invand och trygg för dem.

Jag kan bara instämma. Dessutom är jag en sån hemsk människa så jag ryktar hästen när hon står och äter. :eek: Är jag inte elak så säg? :devil:

Dessutom brukar hon nästan somna med mulen i hö-högen när jag håller på med henne, hon kanske har gett upp mentalt? Kanske har jag förstört henne för all framtid nu? :crazy:

1. Min häst ska uppskatta arbete tillsammans med mig och tycka att det är roligt. Alltså bör inte det kännas "kränkande" på något sätt att detta utförs i hagen.

2. Jag vill ju gärna se mig som tillhörande min hästs flock. Om jag löslongerar min häst använder jag mig av samma "språk" som hästarna använder mot varandra. Innebär inte då detta att hästarna borde vila från varandra och ha egna enskilda hagar, egna frizoner, för att inte bli störda av varandra?

3. Tror ni inte att hästar och vi ser olika på begreppet hage? Hästar lever i nuet och jag är inte säker på att de reflekterar så mycket över var och när vi arbetar med dem - frizon är i nuet, dvs en eftergift efter väl utfört moment, mer en mental zon än en fysisk.

/Camilla

:bow::bow:

Camilla_H: Mycket bra tankar tycker jag :) Ja, jag var lite inne på det du säger själv :) Däremot vet jag inte om jag och hästen har fått tillräckligt bra relation för att han ska direkt uppskatta mitt sällskap och ännu tror jag inte att han ser mig som ledare (brister lite i respekten för människor), men jag tycker ändå att jag kunna hantera honom varsomhelst. Desutom kommer jag ju bara arbeta med honom i hans hage enstaka gånger, troligen inte ens varje vecka. Så det kan ju knappast skada honom :p

Ride On: Jag är också en hemsk människa, jag brukade också rykta min förra häste medans han åt inne i boxen :p men jobba i hagen gjorde jag inte, eftersom en duktigare tjej än mig sa att jag inte borde det. Suck, jag var rätt naiv back in the days. :o:p

Senast ändrad av en moderator:

Ibland är man(jag) ju tvungen att träna i hagen då tossan min vill leka!

Senast ändrad:

/Camilla

Du har en jättebra poäng där att hästen faktiskt ska tycka det är roligt att jobba med dig! Det kankse beror på hur stor hage man har och så men jag håller med. Jag kan "leka" med hästen i hagen ibland. Men det är som sagt bara ett böje för oss båda! :love:

Det beror ju på vad man gör, jag tycker inte att det är ok att hästen aldrig kommer ifrån hagen och får se annat än just hagen, men att leka, löslongera osv. är ju en annan sak!

Dessutom brukar hästar inte tycka att det är så kul att bli ridna i hagen, de brukar de visa ganska tydligt:cool:

Att ha hagen som frizon från människan behöver endel hästar medans andra tycker att det är helt ok, det tycker jag att hästen får avgöra;)

Jag skulle inte välja hagen som en plats att jobba hästen på, men främst pga att jag har tillgång till mer lämpade platser att göra det på.
Hagen har sämre underlag än ridbana/ridhus och så går det ju andra hästar där som definitivt skulle störa koncentrationen :bump:. Men, jag har inget emot det av princip.

Kan inte se något problem med det.
De två, tre timmar jag är med min häst fem dagar i veckan verkar han stå ut med mig oavsett var vi befinner oss.
Resten av tiden strosar han runt med sina hästkompisar, leker, busar äter, skiter och sover.

Han lider inte direkt brist på "egen tid" om han nu skulle ha behov av det. De är ju sociala djur. :D

Kan inte se något problem med det.
De två, tre timmar jag är med min häst fem dagar i veckan verkar han stå ut med mig oavsett var vi befinner oss.
Resten av tiden strosar han runt med sina hästkompisar, leker, busar äter, skiter och sover.

Han lider inte direkt brist på "egen tid" om han nu skulle ha behov av det. De är ju sociala djur. :D

Så sant..:bow:

Jag arbetar med min häst i hennes hage, både rider och "leker". Hon tycker det är kul och jag är ju som en kompis till henne. Jag myser med henne, jag leker och jag rider med henne. Ser jag att hon inte har lust någon dag så struntar jag i det, men annars är hagen det enda stället där jag kan hålla till. Och hon tycker inte att det är jobbigt eller så. Tror snarare hon tycker det är skönt eftersom hon är trygg i sin hage. Hon vet liksom hur allt ser ut där. :) Det blir också så att allting smälter ihop till ett. Alltså att "leken"/arbete inte bara gäller när jag bestämt att vi ska göra det, utan det gäller överallt, oavsett vart vi är. Jag vill alltid kunna få hennes koncentration!

När inte jag är med henne då får hon vara den ranghögsta. Då får hon bestämma och göra som hon vill, men så länge jag är med henne vill jag alltid kunna dominera henne.

" Jag tycker nog att hästens hage ska vara dess frizon, där den får vara ifred."

Håller med! Fast min häst blir skitsur o seg att bla. rida i hagen.
Tycker hästen ska få se ny platser utanför hagen istället:p

lite OT men skulle inte det vara samma sak om man typ tränade lydnad med hunden på dens bed, liggplats osv?

Jag tycker nog att boxen ska vara en frizon.

Så länge man inte är elak mot hästen så har den nog inga problem med att få jobba lite i hagen!
Min ponny ville däremot vara ifred i sin box och det visade han mycket tydligt, såg sur och besvärad ut. Sånt ska man respektera annars tycker dom att man är en taskig typ.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 208
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 586
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 035
Senast: Sel
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 680
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama