Arbeta i pelarer

H

Helan

Finns det någon här som arbetar sin häst i pelarer? Jag vill lära mig! Arbetar mycket vid hand på töm, men känner att jag vill vidare. Tipsa gärna!

Sv: Arbeta i pelarer

Har inte din instruktör några bra tips?

Nej, inte senast jag frågade! Och nu står jag utan instruktör, tycker att det är lite för dyrt att betala 3000:- för en helg när vi inte rider utan bara tränar markarbete.
Vet du någon instruktör som har denna kunskap får du gärna pm:a mig.

Jag har ingen som helst erfarenhet av arbete i pelarer. Men jag tycker väl att iom att hästen då sitter fast och inte kan röra sig framåt så borde man väl ha en piaff som är stabil och en häst som orkar stå kvar så utan att röra sig fram?
Borde du inte jobba på det först?

Min åsikt också. Pelarer är för finjustering, och i och med att hästen sitter fast och man inte kan släppa fram den omedelbart om den blir spänd eller tappar framåtbjudningen så bör den vara väldigt säker i piaffen först.

Mina instruktörer, har jag varit välkommen att ha kontakt med även mellan kurstillfällena, via telefon eller mejl... Och det har jag inte ens frågat, utan jag har ringt eller mejlat bara så där helt apropå. Då har jag fått tips och sen har vi även testat lite på nästa kurs. :idea:

Jag har ingen som helst erfarenhet av arbete i pelarer. Men jag tycker väl att iom att hästen då sitter fast och inte kan röra sig framåt så borde man väl ha en piaff som är stabil och en häst som orkar stå kvar så utan att röra sig fram?
Borde du inte jobba på det först?

Min tanke var att jobba parallellt med både och, att sakta introducera arbetet i pelarerna (långsamt vänja) så att när piaffen är befäst ska hon känna sig säker att vara fastspänd däri när hon ska börja jobbas ordentligt mellan pelarna. Är det helt fel tänkt?

Bättre att vänta till piuaffen ÄR befäst, så minskar du risken för att situationer ska uppstå där hästen upplever det som negativt att inte kunna komma framåt.

Okej! Då har vi lite kvar att jobba på alltså.
Tack för era råd!

Liknande trådar

Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 412
Senast: EZMK
·
Skola & Jobb Hjälp. Har examinerande redovisning och ska då även ge respons på någon annans arbete. Texten jag har fått är tyvärr inte så bra...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 773
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
891
Senast: Squie
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
547
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Black Friday
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur