Arabkorsning till distans

Sv: Arabkorsning till distans

Vilka linjer är det i dina Morganhästar? Jag har förstått det så att det är en linje (heter det så?) som avlar på mer showutseende och dom hästarna påminner väl mycket om araber i kroppsformen men sedan finns linjen som avlas utifrån Justin Morgan och dom hästarna har väl lite mer "massa"? Jag kan ha fel så rätta mig gärna!
/Karina

Jag kunde inte hitta något uppenbart fel med honom - långbent, smäcker, fin kropp, rund rumpa, bra ansatt hals och en lätt svävande trav utan ansträngning :d
Dessutom verkade han nyfiken och alert- han var mycket fascinerad av min lilla ettåring, Martin som sprattlade i min famn - han undrade kanske vad det var för konstig varelse med så många huvuden och armar :rofl:

Nej du är rätt på det. Det finns olika linjer där med:)

Jag har en liten blandning av mina,
Mitt ena sto har mest wwf-linjer (western working linjer) & brunkblod. wwf linjerna har väl inte riktigt dessa typiska höga knäaktioner som "showhästarna" har. Här har man försökt avla fram en mera bekväm hållbarhäst och bredare användningsmål & som syfte att efterlikna ursprungs Morganhästen.

Sen har jag ett sto med mera government & brunk blod dvs hon har avlats mera för show. Men jag tänker i framtiden korsa henne med min unghingst som har mycket mera massa, bakdel (han har mest brunk, wwf, governmentlinjer) men inte lika bra steg som stoet. Dock är han bara åring så allt kan hända. han visar iaf redan nu att där finns potensial i honom:)

Det andra stoet är även avlad för att efterlikna Figure (aka Justin Morgan) sk. foundation linjer.

Jag har också en trarab, Catanya som är E Kashrim ox (ej godkänd) EE Tc Kashmir ox.
Inte jag som fött upp henne och hon är inte en planerad uppfödning.
Men hon är duktig i distansen och har precis som dina en bra taktmässig trav som hon kan showa till om hon vill och hon kan även gå ruskigt snabbt i trav. Galoppen är varken dålig eller väldigt bra, den är "vanlig". Upplever henne som mindre sprättig och alert än araberna, (har haft en själv). Lite mera sansad, men endå vaken
Har ridit henne upp till 70km

Vad roligt att hon var en trarab:bump: Det hade jag missat!

Kom på en till trarab, El Cristo om jag inte har fel så är han e. Eldorado u. Alisia Flash

Eldorado verkar ha användts flitigt inom aveln:)

Nu dyker det upp flera duktiga korsningshästar!

Det börjar bli några stycken traraber innom distansen! Själv skulle jag mer än gärna köpa mig en till, men de är ju inte helt lätta att få tag i. Sen vill jag gärna ha en som är inkörd med, så det blir än svårare! :o

Bionda d´Hilly, mamma till 4 hästar som gått distans nu (!), två heltravare och två traraber, kommer att i fortsättningen förhoppningsvis bli mamma till många nya traraber.
I år hoppas jag att hon blir dräktig med Gimmick.

Är jag ute och cyklar när jag tror att Ulla Bendes häst är en trarab?

Liknande trådar

S
Avel Hej alla! Har lite funderingar som jag hoppas att Ni duktiga avelsintresserade kan hjälpa mig att reda ut. Fallet är detta: Jag har...
2
Svar
27
· Visningar
2 725
Senast: Slobodan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar