Arabkorsning till distans

H

harryhook

Sitter här och funderar lite...
Hur tror ni en korsning Arab/Achaltekeer skulle bli? Jag har ett Arabsto med ryska & polska blodslinjer ca 148 cm, hon har en bra vägvinnande galopp men ingen speciellt utmärkande trav. Hon har lätt för att gå högt med huvudet, skulle det kanske bli en allt för "högrest" korsning tro?

Satt och läste tråden "skadade distanshästar" där man tog upp det där med att många letar efter "järnhästen" funderar om inte en sådan här korsning skulle kunna vara på rätt håll? såg en Achaltekeer hingst som var lite grövre än dom jag sett utomlands.

Detta är bara allmänna funderingar... vad är era åsikter överlag vad gäller korsningar med arab?

Sv: Arabkorsning till distans

Arabkorsningar är inte fel. Man får tänka lite på vilken ras man blandar in men i stort sätt alla full- och varmblodsraser går ju bra.
Kallblod kan ju bli en bra häst men också en katastrof.

Achaltekeer är en ras som påstås vara perfekt till distans men det finns för få som går. Så man undrar om de är så som de påstås att vara? Men om ingen provar får man inte veta.
// Linda

Jag har sett många lyckade och mindre lyckade korsningar men tycker överlag att det blir trevliga hästar när man korsar in Araber.

Jag har också hört det, att dom ska vara väldigt bra inom distans. men har inte hittat så mycket resultat.
Om några år tänker jag nog korsa henne med min Morganhingst, tror verkligen på en sådan korsning. Vill ha lite mera massa där och det är ju antagligen inget en Achaltekeer ger... Men renrasig står också med på framtida önskebebis listan;)
Men avel är ju alltid lite "vågat"

Skulle vara tveksam till just brist på bärighet (vilket i sin tur kan leda till dålig hållbarhet) Har inte ridit någon achaltekee, men de jag sett verkar inte ha någon bra naturlig form. Men å andra sidan om man skulle bedöma araber efter att ha varit på RIKS så skulle man inte kunna tro att de skulle kunna gå distans.

Ja det där med bärigheten har jag också funderat på. Mitt sto har väldigt svårt med det där.
Mina fina impulstankar :p Ju mer jag funderat desto mer så verkar det finnas ganska många nackdelar mellan att korsa just dessa två.

Vad heter ditt sto, vad har hon för stam?
Jag skulle rekommendera en hingst med mycket bärighet som Gomir tex. Betäckte mitt varmblodsto (inte den bärigaste rasen precis) med honom och fick en toppenhäst, Starlight, som är ute på clear round klasser i år.

Hon heter Amber e: Pamir ee: Nadejni u: Amesha ue: Emblemat
Vi var med i bl. Dackeritten CR, tyvärr blev vi uteslutna i slutbesiktningen pga jag slarvade. Men vi tar igen det till simlångsritten.

Jag tror jag såg din häst på håll på Dackeritten, för du var väl med där?

Gomir verkar vara väldigt trevlig. Har sett några av hans avkommor. Fast innan jag betäcker Amber vill först tävla henne ett tag. det är ju så kul;)
Såg att det finns en ny tävlande hingst i Sverige Croix de Guerre, vet någon nått om honom? har han några avkommor? vet någon något om hans stam?

Tackar! ska titta in där.

Nu blir jag helt, har hittat flera fina Arabhingstar till Amber nu. Skulle kunna skicka iväg henne direkt..haha Men jag får vänta några år.

Hur gammal är Gomir förresten?

Jo, jag var på Dacke med Skywalker, egen uppfödning e. Gimmick ox u. Bionda d´Hilly. Vi fick en underbar ritt tillsammans. Mäktig känsla att rida en 80 km på sin egen uppfödning :love:

Upplever ibland att distansryttare är lite rädda för fölisar och unghästar, men det är ju något alldeles speciellt att ha varit med från början och klarat av resan genom livet tillsammans!!!!

Bionda som för övrigt är hos Gimmick för att det förhoppningsvis ska bli ett litet syskon till Skywalker (hoppas på ett sto den här gången).
Jag har haft en häst Palett ox (tyvärr finns han inte mer) e.Pamir och har nu ett sto, Shams Bonita ox e. Lill Sham ee. Pamir.

*knapplån*
Jag undrar varför det inte finns flera korsningshästar ute på tävlingsbanorna, borde inte heterosiseffekten göra att dessa blev bättre? om korsningen var genomtänkt vill säga.
Många har ju korsningar arab/travare men fortfarande är det väl flest araber eller har jag fel?

Vad jag vet så finns det inte så många "planerade" korsningar, så procentuellt sett så är det nog många på banorna ändå.

Jag kan verkligen tänka mig att det är det! betäcker jag Amber så vill jag behålla fölet för att satsa på distans. Jag längtar verkligen efter att också få känna den där "kicken" att tävla med sin egen uppfödda häst.

Oh, du har inte någon bild på Shams Bonita? jag är väldigt förtjust i Lill Sham avkommorna. Har träffat & ridit flera stycken:)

Några traraber jag kommer på:
* Isolde trarab e. Eldorado - 160 km
* Chopin trarab e. Eldorado - 160 km
* Charbonelle (osäker på härstamningen var det fullblod oxå, hjälp mig någon) - 120km
* Alisia Flash trarab e. Count Cristo -120 km
* Power trarab e. Gomir, debuterar i år på 50 km
* Gizzmo trarab e. Espri, debuterar i år på 50 km
* Denver trarab e. Lofaw - 50 km

och så mina egna uppfödningar
* Skywalker, trarab e. Gimmick - 80 km
* Starlight, trarab e. Gomir, debuterar i år på 50 km

De som jag vet har unghästar på gång är bla:
* Egil trarab -04 e. Jalaam
* CK´s trarabfölis med Peace on earth/Wisnia (Superflott!!)

Kan man ha en travartoppen -kan vi väl propsa på en trarabtoppen på distanslistan ;) (tycker listor är kul)

Det borde vi tipsa om att ha, Trarab listor!

//sandra som också gillar listor.

förresten, har aldrig träffat på en trarab vad jag vet. Men min första distans häst var travare. Harry Hook hette han såklart;)

Hur är Trarabers gångarter generellt? Är dom bekväma/sparsamma eller har dom lätt för "slängtrav"? vet att det har med grundträning också att göra men tänkte som sagt bara vad ni vet generellt.

Har bara ridit mina uppfödningar och det har peppar, peppar väldigt fina gångarter. Var nervös innan och tänkte att det kan bli hur som helst, jag ville absolut inte ha en "fyrkantig travargalopp".
Därför valde jag oxå Gimmick och Gomir som har runda, fina galopper och hoppades att det skulle ärvas igenom.
Traven är fantastisk :love: som en arabs fast den går att öka mer.
(Hmm jag låter inte speciellt objektiv, hehe fast jag är ju frälst)

Hej!
Jag blev lite intresserad när du skriver att du har Morganhästar.Det är ju inte en så vanlig ras i Sverige. I USA bodde jag granne med Winward Farm i Pennsylvania och Amanda DuPont som tränade och sålde Morganhästar. Rasen är fantastisk! Det är ganska vanligt med korsningen Arab/Morgan i USA. Dom kallas Morab om jag kommer ihåg rätt. Det skulle vara mer än intressant att veta hur dom är att rida distans med. Hos Amanda var det bara showhästar (huntseat, saddelseat ) men jag skulle kunna tänka mig att rasen skulle vara ypperlig att rida distans med.
/ Karina

Vid närmare eftertanke finns det ju ganska många=)
Eldorado är väl ett bra exempel på att korsningseffekten ger bra hästar av sex 16mils hästar är 4 korsningar, ser man till hur många korsningar respektive helaraber han lämnade så blev nog korsningarna bättre.

Oh kul att du gillar Morgans! jag har 4 stycken två importer från Canada en, från Tyskland & en från England :D

Jag är som sagt frälst i Morgans & Araber så det kommer nog bli några Morabs hos mig, skulle vilja ha lite mera massa & stabilare temperament vilket jag tror en mOrgan kan bidra med.

Morgans är ganska så populära inom distans i USA, I Sverige låg några Morgans högt ett tag på listorna (SGS Geisha, SGS Flashdance & Näsuddens Nice´n Easy) & nu tävlas en korsning med Morgan SGS King Ivory.
Själv hoppas jag starta mina i distans när dom är gamla nog dvs.

Liknande trådar

S
Avel Hej alla! Har lite funderingar som jag hoppas att Ni duktiga avelsintresserade kan hjälpa mig att reda ut. Fallet är detta: Jag har...
2
Svar
27
· Visningar
2 725
Senast: Slobodan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar