Arabian / L&R sadlar

Diabolical_Kitten

Trådstartare
Finns det nån här som har en sån som kan mäta hur långa de är? Hur stora är de i sätet? Hur stor är en 17½ t.ex?

Har velat prova en Ellipse dressyr men den enda återförsäljaren i Sverige har ingen hemma och det dröjer tydligen ett tag innan hon får in fler...

Har de varit prisvärda? Hur är lädret? Har provat en som var jättegammal (10 år säkert) och den var väl fin, men jag vet inte om det var för att den var välsmord eller för att lädret var av bra kvalitet.

Sv: Arabian / L&R sadlar

Jeg har en L&R i storlek 17", har også hatt Arabian Ellipse. Det er veldig gode sadlar som holder lenge :love: Ellipse er liten i setet, jeg bruker 38/40 i bukser og ville hatt 17,5". Min L&R (samme produsent som Arabian, men L&R er for andre hesteraser) er litt større i setet, den kan jeg ha i 17"

Jo, jag vet att det är samma tillverkare, men alla vet inte det. :)

Vad hade du för L&R? Vilken modell?
När jag pratade med ÅF sa hon att 18" är väldigt stor i sätet ocha tt hon med stl 48 ¨på byxor hade hur mycket plats som helst...... Det låter ju ganska skumt......

Hej
Jag har en L&R "showring" som är av dressyrtyp i 18"
Den är som andra 18" sadlar ;) i längden.
Ellipse är lite högre bak och har större knästöd än min modell vad jag vet. Annars ser min ut som en dressyrsadel. Används på islandshäst.
4 år gammal sadel. Gjord till rak rygg och vid manke men man kan ju få dom som man vill.

Det är superfint och mjukt läder och fin kvalitet. Mjuk i sitsen. Jag bor ju inte så långt från Halmstad och jobbar där ibland om du vill se den?

Anki

Vilket djupt säte... Vet du om det finns nån annan modell som inte är så djup i sätet förutom Showring?

Vad bakåtskuren Ellipsen var....
Är den inte ganska lång också? Kilbossorna ser långa ut?

Jeg vet desverre ikke, jeg kjøpte min begagnad. Kan den kanskje være samme sadel som denne? http://www.landrsaddles.com/sad_apd.htm

Jeg syns min L&R kjennes større ut i setet, ikke så trang som Arabian. Jeg fikk også tips om å kjøpe Sylvan (allroundsadel), men siden jeg fikk prøve L&R sadelen før jeg kjøpte den og den passet bra, så kjøpte jeg den :)

Min häst er overbygd og ganske svai, så kan kan som regel ikke gå med kilbossor, men Arabian sadelen gikk bra å ha.

Kanskje det forklarer hvorfor JEG hele tiden har sagt at den ligner mer på en allround enn en dressursadel :o :crazy:

Jeg må prøve å høre med hun jeg kjøpte den av. Sadelmakaren som sadelen kommer i fra har desverre sluttet som sadelmaker.

Når jeg tenker etter så skal min være en Ellipse, men den ser sikkert annerledes ut enn de nye, siden min er 03 modell.

Senast ändrad av en moderator:

Ja, jeg er enig med deg, min ser jo helt annerledes ut. Hun jeg kjøpte sadelen av sier at det er en Ellipse. Det står det på salkappen også, når jeg bare husket å se etter ;) En god sadel iallefall, kan absolutt anbefales :)

Vi har en L&R Solctice 18" till vår ena islänning. En fantastisk sadel!!! Mycket bra kvalitet på lädret, det syns inte på den att den är 5 år snart, och den är otroligt skön att rida i!

/Agnetha

Det är ju kort....
Hm... Så länge min rumpa får plats så kanske det kan vara nånting? Lutar åt att jag hur som helst måste köpa en sadel för 15 000 och då är det ju skitsamma vilken det blir.. Så länge den passar oss båda.

Min kostet 8500 begagnad, får man ikke tak i begagnade i Sverige? Jeg vet at Fossum sadelmakeri bruker å ha det her i Norge, men det er som oftest Arabian, ikke L&R.

Om jeg noen gang finner en bomlös som passer både meg og hesten, så selger jeg min L&R :p

I Sverige finns det inga begagnade nej... :/

Kom och tänka på nu att din 17" var så lång... Då blir 18" drygt 50 cm.... Min häst kan inte ha längre än 45......

Liknande trådar

Utrustning Jag har två islandshästar varav den ena mycket kräsen med sadelval. Han gillar inte alls bomsadlar om de är över 35cm långa(har hittils... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 595
Senast: HannaZ
·
M
Dressyr Jag har en islandsvalack som jag desperat letar sadel åt. Han rids med bomlöst, men det fungerar inte längre. Han är ev ngt svankig och...
Svar
14
· Visningar
1 848
Utrustning Snälla ni, hjälp mig att bestämma mig för om jag ska köpa Prestige Venus-sadeln jag har hemma på provning eller ej...... Fakta om min...
Svar
10
· Visningar
1 156
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Starlink
  • Sytråden del 4
  • Facebook har låst kontot

Hund, Katt, Andra Djur