Arabhingsten genom nålsögat??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Nafayette
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 102
  • Visningar Visningar 7 393

Nafayette

Trådstartare
Blev lite diskussion på annat forum angående arabhingstar och dess godkännande.

Fick då veta att avelshingstarna kan ha exteriöra defekter och att dom heller ej röntgas..

Eller??

Hur fungerar värderingen inom arabrasen??

Är det som just, typ travare, där man synar dom kritiskt exteriört, röntgar högt och lågt, bokför exteriöra avvikelser/mental status, ev avkommebedömning och har prestationskrav??
Vet ju att halvblodshingstarna har också en seriös granskning för att komma vidare till avels-godkännande.

Det är ju enbart på sådan test man vet om hingsten duger i aveln..

Och rätta mig om jag har fel, men "säljs" inte arabhingstar med sk. "mördande" reklam??

Och hur fungerar det inom övriga raser?
Typ islandshästar, ponnyn av olika sort m.m.

AM

Sv: Arabhingsten genom nålsögat??

Det fungerar så inom arabrasen ja. Sverige måste följa World Arabian Horse Organisation´s direktiv.

Vilket innebär alla araber fallna efter registrerade araber är godkända och ingen registrerad arab får uteslutas från avel.

På ponnysidan följer man moderföreningens regler. Svenska Welshponny Föreningen får alltså följa den brittiska föreningens regler.

Senast ändrad:

Fast jag tycker det finns ett LÄTT sätt och komma runt det hela. Har hingsten för låga exteriörpoäng, och inte ens nån prestation att skryta med, är det väl bara att hingstlicensen kostar 15.000 kr?

Arab har ju inte blyga att ta betalt, och i detta fallet vore det ju till och med lämpligt.

Men jag fattar inte..

Det kan väl ändå inte finnas en enda seriös stoägare som använder en "godkänd" hingst utan att den testats på något sätt??

Det är en sak om man använder hingstetn till egna ston.
Men man kan väl aldrig vara seriös och ta emot andras ston..:confused:

Om jag hade en arabmärr så skulle jag allt sålla hårt på hingstsidan och vilja se en form av godkännade så som avelsbedömning med mer..
Det är ju mitt kvitto på att jag kanske har rätt hingst till mitt sto.

Vart är aveln på väg igentligen???

AM

Men jag fattar inte..

Det kan väl ändå inte finnas en enda seriös stoägare som använder en "godkänd" hingst utan att den testats på något sätt??

Det kan man ju tycka, men tyvärr hänger inte seriositet och kunskap ihop alla gånger...

Det är en sak om man använder hingstetn till egna ston.
Men man kan väl aldrig vara seriös och ta emot andras ston..:confused:

Totally agree!

Om jag hade en arabmärr så skulle jag allt sålla hårt på hingstsidan och vilja se en form av godkännade så som avelsbedömning med mer..
Det är ju mitt kvitto på att jag kanske har rätt hingst till mitt sto.

Just det!

Vart är aveln på väg igentligen???

AM

Ja, det kan man undra. Förhoppningsvis överväger andelen seriösa hingstägare och kunniga stoägare på lång sikt. :D

Carina på Silver Arabians

Tyvärr så stirrar många på ett papper bara. Det är få som åker runt och tittar på hingsten live. Jag är övertygad om att många skulle få en helt annan uppfattning om hingsten då. Den lilla stunden som hingsten är på arenan och dom poängen som "gubbarna" delar ut säger iaf inte mig mycket om hingsten.

Tyvärr så stirrar många på ett papper bara. Det är få som åker runt och tittar på hingsten live. Jag är övertygad om att många skulle få en helt annan uppfattning om hingsten då. Den lilla stunden som hingsten är på arenan och dom poängen som "gubbarna" delar ut säger iaf inte mig mycket om hingsten.
Alla har inte möjlighet att åka runt och titta på hingstar och då är avelsvärderingsresultatet bättre än ingenting. Och med få undantag så får en bra hingst alltid ett bra omdöme på avelsvärderingen. Är man missnöjd och känner att den blivit orättvist bedömd, kan man ju alltid åka tillbaka ett annat år och göra om det.

Jag har svårt att se att ett besök hos en lågt bedömd hingst skulle ändra det faktum att den har fått ett dåligt omdöme. Och även om jag tycker om den personligen, så betyder det ju inte att den är lämplig i aveln för det. Det är lite att idiotförklara domarna, tycker jag.

Tyvärr så stirrar många på ett papper bara.

Fast det där pappret talar ju om om hingsten har lösa benbitar, spatt eller cystor.

Vidare så sägs det en del viktigt om exteriören..
Och så är det ganska ok att veta hur hingstens testiklar är..
Funkar dom eller är dom roterade? Mjuk konsistens osv??
Eller ska jag chansa och betäcka en hel sommar med diverse kostnader som följd???

Vad jag har sett om visningarna är trav i trehundra kilometer i timmen, eller sk balanstrav som publiken gillar men ej säger nåt.
Vidare så ställs sedan hingsten upp utdragen som ett dragspel med bakbenen långt bakom sig...

Och hur ska jag då, i det läget se om hingsten är rakhasig/kohasig t.ex??
X-bent, utåttåad,inåttåad, paralellförsjuten??

Och jag, som person, kan nog allt se dessa defekter i det exteriöra då jag skulle kräva att hingsthållaren visar sin hingst på riktigt och inte showar runt med långpisk och pappåsar..
Men jag har ingen röntgenblick och kan ej heller "tafsa" på främmande hingstar mellan bakbenen.

Men hur är det med stoägarna i övrigt?
Går man på..typ..
-ahaa..90 påäng!! Den tar vi!!

Tycker det skulle behöva en varudeklaration som hjälper stoägarna i deras val.

AM

För att en islandshingst ska bli godkänd krävs vet.besiktning, spattröntgen, exteriör- och ridegenskapsbedömning med godkänd poäng (7,75, maxpoäng är 10, 7,5 för en egenskap räknas som medelgod). En unghingst (ej ridegenskapsbedömd) kan få begränsat betäckningstillstånd.

Men hur är det med stoägarna i övrigt?
Går man på..typ..
-ahaa..90 påäng!! Den tar vi!!

Tycker det skulle behöva en varudeklaration som hjälper stoägarna i deras val.

AM
Varudeklarationen som vi har att tillgå är ju avelsvärdering,
utställningspoängen, blodslinjer.
På avelsvärderingen (som tyvärr inte är obligatorisk
och röntgenkravet är också borttaget) är det
"vanliga" domare samt en rasrepresentant.
Hingstarna visas precis lika som i alla andra raser.
Bruksprovet är knapert.
En hingst som får 40 p är oftast den hingst som
är en 90-poängare på utställning.

Vid intresse så kan man be under utställningarna om att få se
närmare på hingsten, tyvärr har man inte röntgenblick men lite bättre
uppfattning kan man få genom att mäta och klämma själv.
Så hänvisad till de få minuterna som värdering och show pågår
kan förlängas med direktkontakt med ägare/handler.

Prestation skriker många efter och det är väl ofta svårt
att få ett riktigt tillförlitligt svar. Araben har ju många inriktningar
och var och en satsar självklart på sitt eget intresse.
Galoppen har sitt, distansen sitt, western sitt osv.

Alla hingstar är godkända för avel efter en besiktning av veterinär
på eventuella symtom. Däremot vet jag inte och svar dyker aldrig
upp om hur man hanterar hingst med defekter. Om de blir
godkända (de bör ju bli det om man skall följa reglerna ang. den
slutna stamboken) eller ej vet jag faktiskt inte.
Frågan har ställts i SAHFs forum men ingen har svarat.

Annika l

Senast ändrad:

Hingstarna visas precis lika som i alla andra raser.

Annika l

Fast på den enda avelsvärdering för araber som jag har varit på (Jag red en hingst. Visade för hand gjorde en proffessionell arab handler.)
så blev jag väldigt förvånad. Jag trodde att det skulle vara som du skrev, att de skulle ställas upp på ett sådant sätt, att exteriören faktiskt syntes...
Men icke: Samtliga araber ställdes upp på "arabmanèr" som "dragspel" som Naffa uttryckte det. Tex en hingst som var kraftigt överbyggd, fick ju vid denna uppställningen en helt plan topline. Hur ska domarna kunna döma då?

Nu är det ju så att vi i avelskommittén ska försöka få fram något förslag som gör att vi alla kan se vilka som är mest meriterade inom varje gren. Tyvärr så har vi ju bundna händer i och med att alla ska få registreras, men vi jobbar för att göra det så bra som möjligt.

I mellansverige så har vi ju HINGSTVISNINGEN!! varje år. Där visas ett antal hingstar live, så alla som är intresserade kan komma och titta. Visningen filmas också och det finns DVD att köpa för de som inte kan komma.

I år kommer hingstvisningen att äga rum 1 april i Arboga, alla är välkomna!!!

Hingstar som visas: Mambo, Mamba, Hajar al Kamar, Ege, Don Bull, Diesel, Le Marquise, Arasaa Farid, Saltomortal, Mac Attraction, Double Respect, Fight och Fynt eller JE Amadeus (vi får väl se vad Helen bestämmer sig för).

madde++++

Fråga till Annika och tsarabians..

Om jag har en fölmärr som jag tänkt betäcka..
Och åker då till Arboga för att se om jag hittar en lämplig make..

JAg blir intresserad av 3 av dessa som ska visas.

Finns det en hingstkatalog där jag kan se veterinärbedömning??
Finns det skrivet av rådgivande domare om det exteriöra??
Hur ska jag bära mig åt om jag vill använda en friröntgad arab??
Är dom CEM testade??

Och framför allt..
Visningen, är det en show för publik eller är det en seriös tillställning där man på ordentligt vis ställer upp hästarna så att stoägarna KAN se något så när hur hingsten ser ut????

AM (som har Arboga som grannkommun)

De visas för att se flashiga ut...
Det brukar finnas en typ av katalog, men inte med några uppgifter mer än det hingstägaren väljer att nämna.
CEM-test förekommer nog bara i undantagsfall.

Är dom CEM testade??

Och framför allt..
Visningen, är det en show för publik eller är det en seriös tillställning där man på ordentligt vis ställer upp hästarna så att stoägarna KAN se något så när hur hingsten ser ut????

Jag tror att hingstägarna själva väljer hur de vill presentera sin hingst. Jag var där för några år sedan och då visades en del för hand som man gör på utställning, en del lösa, någon löshoppade och en del under ryttare.

Hingstägaren väljer själv hur den vill presentera sin hingst.
Förmodligen blir det både show och tid för egen exteriör bedömning.
Eftersom ägarna har olika sportinriktningar kan jag tänka
mig att det blir variationer på framförandet.
Inga domare är på plats. Vet ej om hingstkatalogen
har kommit än och om den över huvud taget finns tillgänglig
vid detta evenemang.

Är dom CEM testade??

Och framför allt..

Hingstvisningen i Arboga som Madde pratar om är enbart till för marknadsföring. Det görs ingen bedömning och alla väljer att visa det som marknadsför hingsten bäst. Vid hand eller uppsuttet.

Det jag tror du syftar på är avelsvärderingen av specialraser som brukar vara på bl a Grevagården i mars varje år. Där kan man mycket väl visa hingsten "som vanligt", men flertalet väljer att göra det på "showvis". Eftersom det är tre vanliga domare och två arabdomare som dömer tillsammans, så kan man väl tycka att de borde säga till om de inte tycker att hingsten visas på rätt sätt.

Tyvärr är avelsvärderingen som sagt inte obligatorisk längre och det har gjort att deltagarantalet har sjunkit från ca 20-30 hingstar till 4-5 de senaste två åren. Tragiskt. Resultaten publiceras i alla fall på www.svehast.se.

Jag skulle om jag var du...(om du blir intresserad av någon av hingstarna) ta kontakt med ägaren, eller leta på hemsida, och ställa dina frågor.
Varför inte passa på att haffa ägaren på plats o be att få klämma o titta på hingsten.
Jag ska dit med våran o de stoägare som vill titta närmre på honom får gärna göra det.

Jag skulle om jag var du...(om du blir intresserad av någon av hingstarna) ta kontakt med ägaren, eller leta på hemsida, och ställa dina frågor.
Varför inte passa på att haffa ägaren på plats o be att få klämma o titta på hingsten.
Jag ska dit med våran o de stoägare som vill titta närmre på honom får gärna göra det.

Du är ju hingstägare så då frågar jag dig:

Märk väl att detta är bara ett EXEMPEL!

Om jag nu är en okunnig stoägare vars fölmärr är då lite parallelförskjuten och veka bak-kotor..
Ponera att din hingst inte heller är korrekt fram..vi säger att den är x-ig och utåt-tåad vänster fram.
Din har också en galla på höger bakhas.
Din hingst är ganska populär, du får "skapligt" med ston och den går på fribetäckning.

Jag har ingen kunskap om exteriör med vänder mig till dig eftersom du ska eventuellt ha mig som kund.

Vad säger du när jag berättar vad jag har för sto? (alltså stam)
Vad frågar du mig om henne?
Vad berätar du själv om din hingst till denna, alltså jag, nollad stoägare som inte kan något??

Och framför allt, om vi skulle komma överens, och jag bokar din hingst..
Vad säger du när du får se stoet??

Till övriga.
Tänk nu att jag ställt frågan till EN hingstägare som har ett eget resonemang..om hur h'n gör med sina kunder..

AM

Vad säger du när jag berättar vad jag har för sto? (alltså stam)
Vad frågar du mig om henne?
Vad berätar du själv om din hingst till denna, alltså jag, nollad stoägare som inte kan något??

Och framför allt, om vi skulle komma överens, och jag bokar din hingst..
Vad säger du när du får se stoet??

Visserligen ställde du frågan till Kicket, men jag kan inte låta bli att svara ändå... ;)

Som stoägare med ett sto som inte är helt korrekt i sina framben (något parallellförskjuten och inåttåad på ett ben) har jag varit mycket noga med att bara välja hingstar med korrekta ben till henne (även den övriga exteriören, men det är ett annat kapitel). Resultatet har blivit avkommor med mycket bra ben. Jag har dock aldrig fått någon fråga eller kommentar från en hingsthållare på hennes exteriör i allmänhet eller benen in synnerhet.

Som hingsthållare (just nu bara hypotetiskt, grabben står på tillväxt) kommer jag att vara väldigt noga med att välja bort tveksamma ston. I första hand därför att jag inte är intresserad av en massa avkommor med exteriöra fel som sedan skylls på min hingst... Och själv kommer han inte att få gå i avel om han inte håller exteriört.

Liknande trådar

C
Avel Många påhopp har gjorts angående hingstar som är bärande av OLW genen.En sak som gjort Sverige begränsade i sitt urval... 2
Svar
33
· Visningar
2 965
Senast: Francess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka