Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hej! jag har ett arab sto som är efter Lamark och har Algier som morfar och jag har nu tänkt att betäcka henne till våren/sommaren och nu undrar jag om det finns någon som har ett bra förslag på en bra hingst för jag är inte så insatt i arabhingstarna än?
Tack på förhand
Alla hästar har nackdelar... Stammen är det inget fel på, men det säger inget om individen. Om du inte tycker att du själv kan avgöra hennes kvaliteter och brister kanske du kan ta hjälp av någon exteriörkunnig? Det har stor betydelse för vilken hingst du bör välja. Det finns flera trådar här som handlar om arabavel och hingstval. Läs gärna mer i dem. Där finns mycket att lära och många hingstar diskuteras.
Hon är tretton år. Har hon haft föl förut? Annars kan det innebära problem att få ett så pass gammalt sto som inte haft föl förut dräktig.
Om du vill ha en skimmel måste du betäcka med en skimmelhingst, eftersom ditt sto är brunt. Med en skimmelhingst har du 50% chans att fölet blir skimmel. Med en homozygot skimmelhingst är du 100% garanterad ett skimmelföl. Luxor är den enda hingst jag känner till som fortfarande verkar i svensk avel, som är homozygot skimmel och dessutom fått mycket bra poäng på avelsvärdering.
Carina på Silver Arabians
Luxor är den enda hingst jag känner till som fortfarande verkar i svensk avel, som är homozygot skimmel och dessutom fått mycket bra poäng på avelsvärdering.
Carina på Silver Arabians
Inte jag heller, men eftersom han är godkänd för angloavel och Angloavelföreningen kräver friröntgen i haser och knäleder bak, så borde han ju vara ren där i alla fall?Jag har inte sett några resultat angående röntgen på honom.
Hur kan han då vara godkänd för angloavel? Det står ju i deras hingstreglemente att de kräver friröntgen av haser och knäleder bak.Jag har tidigare svarat dig på SAHF:s forum när du ställt samma fråga att det framgår på Luxors egen sida på SAAF att han inte är röntgad. Samtidigt passade jag på att nämna att samma information finns i SAHF:s hingstkatalog 2007.
(Denna uppgift finns även i SAHF:S hingstkataloger 2006 och 2005).
Så här så här står det om Luxor på SAAF:s webbsida:
Klass I-hingst
Exteriör: 9, 9, 7, 8, 7 = 40 poäng
Bruksprov 1998; Hoppning: 9,8. Ridprov: 9.
Ej röntgad.
Mycket tydligt.
Jag föreslår Gomir. Ger garanterat en skimmel.
// Linda