Arabhingstar!!

Mary91

Trådstartare
Hej! jag har ett arab sto som är efter Lamark och har Algier som morfar och jag har nu tänkt att betäcka henne till våren/sommaren och nu undrar jag om det finns någon som har ett bra förslag på en bra hingst för jag är inte så insatt i arabhingstarna än? :)

Tack på förhand :)

Sv: Arabhingstar!!

Ditt sto har en trevlig gammalpolsk stam. Vad vill du med din avkomma? Vad har ditt sto för fördelar du vill förstärka och nackdelar du vill undvika?

Carina på Silver Arabians

Hej! jag har ett arab sto som är efter Lamark och har Algier som morfar och jag har nu tänkt att betäcka henne till våren/sommaren och nu undrar jag om det finns någon som har ett bra förslag på en bra hingst för jag är inte så insatt i arabhingstarna än? :)

Tack på förhand :)

Skulle föreslå Gwarant på Prinsens araber :)
men det är kanske för att han personifierar min dröm ;)

Hans mamma går i MIN hage o hans lillebror oxå

Okej, så bra att hon har en bra stam då, tycker du att den stammen är ngt bra att fortsätta att avla på? Hon heter Ewita stoet och jag kan inte komma på ngn nackdel så utan det är att jag skulle vilja ha ett skimmel föl :) ..

Alla hästar har nackdelar... Stammen är det inget fel på, men det säger inget om individen. Om du inte tycker att du själv kan avgöra hennes kvaliteter och brister kanske du kan ta hjälp av någon exteriörkunnig? Det har stor betydelse för vilken hingst du bör välja. Det finns flera trådar här som handlar om arabavel och hingstval. Läs gärna mer i dem. Där finns mycket att lära och många hingstar diskuteras.

Hon är tretton år. Har hon haft föl förut? Annars kan det innebära problem att få ett så pass gammalt sto som inte haft föl förut dräktig.

Om du vill ha en skimmel måste du betäcka med en skimmelhingst, eftersom ditt sto är brunt. Med en skimmelhingst har du 50% chans att fölet blir skimmel. Med en homozygot skimmelhingst är du 100% garanterad ett skimmelföl. Luxor är den enda hingst jag känner till som fortfarande verkar i svensk avel, som är homozygot skimmel och dessutom fått mycket bra poäng på avelsvärdering.

Alla hästar har nackdelar... Stammen är det inget fel på, men det säger inget om individen. Om du inte tycker att du själv kan avgöra hennes kvaliteter och brister kanske du kan ta hjälp av någon exteriörkunnig? Det har stor betydelse för vilken hingst du bör välja. Det finns flera trådar här som handlar om arabavel och hingstval. Läs gärna mer i dem. Där finns mycket att lära och många hingstar diskuteras.

Hon är tretton år. Har hon haft föl förut? Annars kan det innebära problem att få ett så pass gammalt sto som inte haft föl förut dräktig.

Om du vill ha en skimmel måste du betäcka med en skimmelhingst, eftersom ditt sto är brunt. Med en skimmelhingst har du 50% chans att fölet blir skimmel. Med en homozygot skimmelhingst är du 100% garanterad ett skimmelföl. Luxor är den enda hingst jag känner till som fortfarande verkar i svensk avel, som är homozygot skimmel och dessutom fått mycket bra poäng på avelsvärdering.

Okej, tack så himla mycket. Nej tyvär så har hon ju inte haft föl så därför tänker jag låta henne undersökas nu innan våren kommer ifall hon kan få föl eller inte. Så jag hoppas på det bästa :)! Jag ska nog ta kontakt med ngn som är mer kunnig av araber än vad jag är så att jag tar en bra hingst till henne om hon nu kan avlas på..

Luxor är den enda hingst jag känner till som fortfarande verkar i svensk avel, som är homozygot skimmel och dessutom fått mycket bra poäng på avelsvärdering.

Jag har inte sett några resultat angående röntgen på honom.

Upplyser bara om att om du vill se foton på Luxor så finns flera bilder på honom på angloföreningens webbsida. Luxor är AB-premierad för angloavel.

Jag har inte sett några resultat angående röntgen på honom.
Inte jag heller, men eftersom han är godkänd för angloavel och Angloavelföreningen kräver friröntgen i haser och knäleder bak, så borde han ju vara ren där i alla fall?

Jag har ställt den frågan tidigare men int fått svar så jag vet faktiskt inte.
Tror den var direkt till dig Anki?

Jag efterlyste röntgeninformation på Luxor men fick då svaret att det inte fanns info om det på anglosidan.
Då frågade jag samma som Carina detta med angloavel men fick inget svar.
Vet Du Anki hur det ligger till?

MVH Linda

Jag har tidigare svarat dig på SAHF:s forum när du ställt samma fråga att det framgår på Luxors egen sida på SAAF att han inte är röntgad. Samtidigt passade jag på att nämna att samma information finns i SAHF:s hingstkatalog 2007.
(Denna uppgift finns även i SAHF:S hingstkataloger 2006 och 2005).

Så här så här står det om Luxor på SAAF:s webbsida:
Klass I-hingst
Exteriör: 9, 9, 7, 8, 7 = 40 poäng
Bruksprov 1998; Hoppning: 9,8. Ridprov: 9.
Ej röntgad.

Mycket tydligt.

Det är helt rätt som du skriver att Angloavelföreningen kräver friröntgen i haser och knäleder bak.

• SAAF: Hingsten skall röntgad utan anmärkning avseende osteochondros i has- och knäleder (bak). Röntgenbilderna får vara tagna tidigast den 1/7 det år hästen fyller 2 år.

Men för 10 år sedan, 1998, då Luxor godkändes fanns inte detta krav. (Luxor blir i årsskiftet 19 år). Men på hingstar som knackar på porten i dag krävs röntgen.

Dessvärre är omkring hälften av de hingstar som används i arabavel inte röntgade. Skickar här min sammanställning på de hingstar som jag har hittat uppgifter om att de är röntgade. (Uppgifterna kommer från Svehast eller från SAHF:s hingstkataloger).

Röntgen här avser i de allra flesta fallen att hingsten är friröntgad i bakknän och haser. Det avser alltså inte så kallad exportröntgen då betydligt fler leder kontrollerats. Nämner detta för tydlighetens skull.

Några nya namn har tillkommit på listan över röntgade hingstar sedan den sist publicerades här på Bukefalos.

Röntgade utan anmärkning
Alt
A Diabolque – 33 p
Arasaa Farid – 32 p
Arpakshad – 30 p
Barett – 38 p
Black Turbo

CC Chagal – 35 p
Ce Magnum – 41 p
Caczet – 38 p
Dunczyk (DK) – 30 p
Daffaq
Diesel – 39 p
Don Bull – 38 p

Ege
Eurythmics – 38 p
Egmont – 38 p
Elcatero – 41 p AB-premierad
El Waldo
El Glaz – 31 p
Emerald
Etrams Black Sin
Emigrant
Grausho – 30 p
Gimmick
Gomir – 40 p

HS Exemplar – 38 p
Imre El Thair – 27 p
Just (DK) – 36 p
Kaiser – 42 p
Kormant – 39
Kamaz – 25 p
Kuwait – 35 p

Lill Sham – 37 p
Majestic Prince – 33 p
Mamba – 39 p
Medalj
Milagro – 89/80.0 Riks
Millenium
Moses El Din – 35 p
Naprapat – 39 p
Nariaat – 35 p
Nafud Rayhan – 38 p
Naizaak (GB) – 32 p

Patriarch
Parnassos – 38 p
Pharos – 38 p
Perignon Al Amar
Plagiat
Rohara Baccara
Pantheon

Sokrates
Sakeé – 32 p
Saltomortal – 37 p
Samsheik – 38 p
Shalomon – 39 p
Satyryk – 35 p
Sawoy
Top Flyte – 30 p
Thee Apprentice

Jag har tidigare svarat dig på SAHF:s forum när du ställt samma fråga att det framgår på Luxors egen sida på SAAF att han inte är röntgad. Samtidigt passade jag på att nämna att samma information finns i SAHF:s hingstkatalog 2007.
(Denna uppgift finns även i SAHF:S hingstkataloger 2006 och 2005).

Så här så här står det om Luxor på SAAF:s webbsida:
Klass I-hingst
Exteriör: 9, 9, 7, 8, 7 = 40 poäng
Bruksprov 1998; Hoppning: 9,8. Ridprov: 9.
Ej röntgad.

Mycket tydligt.
Hur kan han då vara godkänd för angloavel? Det står ju i deras hingstreglemente att de kräver friröntgen av haser och knäleder bak.

************** Du svarade samtidigt... :D

Om en hingst röntgas med anmärkning, skrivs det ut någonstans då, t ex spatt höger hasled?
Vill SAHF ha in uppgifter om röntgade hästar (alla kön)?

Varför så vass ton? :confused:

Jag letade efter tråden men har starkt för mig att jag ställde en följdfråga som inte besvarades, därav min fråga till dig Anki. Kanske du har en länk till tråden? Jag kan ju ha fel.

Men du är ju inte heller hingstägare så du behöver inte stå till svars för Luxor, däremot så tycker jag det är konstigt om inte samma regler ska gälla för alla oavsett ålder. Vill man verka i angloaveln är det bara att knalla till vetten och ta några plåtar - kan inte vara så svårt.

Så du menar på fullt allvar att hingstar som passerat 15 års ålder ska röntgas?

Jag tycker det bästa är att man har röntgenkrav i alla raser, men i de fall röntgenkravet inte fanns vid tiden för godkännande är det svårt att kräva det i efterhand

Då gamla premieringssystemet på araberna kom igång fanns inget röntgenkrav – det kom senare. Inte ens de halvblodsgodkända arabhingstarna avkrävdes på röntgen. 22 år gammal visades arabhingsten Mustang ox 839 i Luleå och han fick höjd värdebokstav från B till AB. Du tycker att ASVH borde krävt röntgen på denna 22-åriga hingst för att han skulle få fortsätta i avel.

Valet är mycket enkelt. Vill man inte använda en oröntgad hingst ska man inte göra det.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
703
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
514
Senast: Nikan
·
Avel Hej. Jag söker efter gul hingst som inte är från verbena Dressage då jag tänkte betäcka 2 ston, och den ena med Zucchero. Vill inte att...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 018
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 015
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka