Arabhästens huvud

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare romea81
  • Startdatum Startdatum
R

romea81

Arabhästar skall ju ha en något konkav nosrygg. Jag tycker mig dock oftare se mer och mer konkavare nosryggare, vilket syns tydligare på föl än äldre. (Har kollat in nyfödda föl på www.sahf.se) Är detta verkligen hälsosamt? Påverkar det hästens andningsorgan något?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Arabhästens huvud

Fast det verkar som om man vill att det ska se ut så? På en del bilder har de rakat nosen på fölet, så att den ska se ännu smalare ut - inte lätt att vara utställningsarab!

Borsett från att de har skrattretande nog, rakat vissa fölungar så tycker jag inte att de ser mer "mejslade" ut i huvudet än vad vissa welshföl gör, det ser alltid mer ut på föl än på vuxna. Varför väljer man att visa bilder på sina föl när de är rakade :p :confused: speciellt den fina fölisen so är rakad från boglinjen och framåt :rofl:

VA!? rakade föl??? vad är det för skitfasoner ????

Som sagt, det ser alltid mer ut på föl.
Ang. rakning som man ju kan ha åsikter om. Jag tycker oxå att det är fult och fölis kan behöva sin päls som skydd. Men jag förstår varför många gör så.
Dels vill de se hur fölis ser ut under all fölpäls, för huvudet ( och halsen) är ju viktigt på en arab och framförallt då på utställningsaraber. Om fölis sen är tillsalu så är det viktigt att kunna visa upp både hals och huvud för spekulanter och detta kan vara väldigt svårt att se ordentligt om fölis har massor av päls.

(Finns säkert fler anledningar än dessa...)

Jag rakade en av mina fölisar, men det var för att han hade så fruktansvärt mycket päls. så han svettades konstant.
Jag rakade då halsen och huvudet. Han hade sett mycket knäpp ut om jag inte rakat huvudet :D

// Anna

förstod att argumentet för att raka ett föl var detta .. men ska det verligen gå så långt att man rakar ett föl??? sååååå hemskt mycket päls har de faktiskt inte och ser man inte hur hästen ser ut med päls tja .. då är det lite märkligt?
går det före att lyckas bra på en utställning än fölets bästa!?

Tja, jag funderar också på att raka min femmånaders hingsunge, men då för att han fortfarande har så mycket päls kvar och svettas - han är född i vintras och fick världens päls...

Camilla

Jo, som sagt vissa har väldigt mycket päls och många är födda tidigt på året och har VÄLDIGT mycket päls. Min fölis som jag rakade hade ungefär som en shettis vinterpäls.

// Anna

Liknande trådar

Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
476
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 845
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 815
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 830

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka