arabgalopp?

linnsan

Trådstartare
hur snabbt springer en arabgaloppör? förstår ju att de e olika, men vilken fart brukar de hålla på tävling ung.?
jag har en 2 årig arabvalack som jag ev hade tänkt starta galopp, hur blir man tränare och amatör jockey? tacksam för svar!:D

Sv: arabgalopp?

e: jeenial u: zamirasha.. hans föräldrar e inte jättekända, men om du söker på peedigree(stavas?:confused: ) så får du ut hela hans stam:idea:

Om du kollar på resultaten för araber på galoppsport.se eller på galoppbanornas hemsidor så kan du se distanser och tider!;)

Det första arabgaloppören ska klara är att den ska springa 1000m på 1 min och 16 sek. Det gör den i sitt kval alltså, då ska den också klara av att gå i ledvolten, nedstartsgalopp, startxboxar och allt sånt!
I löp sen så går det lite fortare, över medeldistans (1600m) så springer arabgaloppörerna på ca 1.50-2.00 min.

Läs mer om att bli tränare på www.galoppsport.se och på www.unggalopp.se, samt sök i forumet! Är nästan helt säker på att det finns massa andra trådar i ämnet;)

Haha! 1m16 är kval? Här är Zinderbanans bästa tider:

1000m - 1m17s
1300m - 1m39s
1600m - 2m06s
2000m - 2m35s

Men så är det tungt underlag. Undrar hur en välutvecklad välnärd berberhäst hade klarat sig mot en arab?

90PICT1040.jpg

Vilka raser är de som sprungit på de tiderna? Fullblod eller berberhästar? Eller araber?
Du hade väl två fullblod?

48+Kappl%C3%B6pningsbanan+02.jpg

Tiderna jag skrev ovan har berberhästar sprungit in, samma ras som mina ston (dvs äkta" Nigerska berberhästar).

69+PICT0694b.jpg

Det finns ju dock olika sorters berberhästar beroende på vilket land de kommer från. Skillnaderna är inte så stora eftersom det i grunden är samma häst: liten, robust, kort nacke, hög hastighet men extra uthållig.

38%20Kappl%3Fpningsbanan%2002.jpg

Berberhästen i Nordafrika är mer känd än den som spridit sig söder om Sahara (det var en nordafrikansk berberhäst som var en av de fyra "araber" från vilka de engelska fullbloden härstammar).
Nigeria (grannlandet) har en dock en egen berberart som på engelska heter kort och gott "Nigerian". Kul för oss då när länderna har så snarlika namn... :-)

38%20Kappl%3Fpningsbanan%2005.jpg

Dessa bilder var dock från Niger!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
827
Senast: animalasia
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 637
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 043
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 177
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar