Arabgalopp??

W

Wanilj

Skulle vilja veta vilka här ute som håller på med arabgalopp? Känner till bra jockeys som gärna startar araber osv...
Mvh Wanilj

Sv: Arabgalopp??

JAG känner inte till jockeys!! Det blev lite felformulerat i tidigare inlägg! Främst nyfiken på sporten och tränare mm...

Jag är galopptränare med inriktning på araber, har för närvarande 4 st i stallet, två i tränings/startklar ålder, en åring och en 2-åring. :banana:

Jag med. Har egentligen bara en häst till denna säsong, en 3-åring. Kanske en äldre drummel också.;)

Ahh, ska du ut med pållar i år? Så kul! Har inte träffat på dig på banan sen Antykwariats tid. Det var väl du som hade en avkomma e. Samsheik?

Blev förstås lite nyfiken på att veta hur långt du kommit i träningen med din 3-åring? Min är inriden och arbetar fint i alla gångarter, har påbörjat canterarbeten, och det är definitivt ingen sprinter! Tyvärr, har bara haft stayers än så länge, vill ha en som springer på kort oxå :bump:

*hehe* Lite off topic kanske....

Min foderhäst (arabsto) skulle älska att gå galopp!!! Det skulle nog vara hennes grej!!

Är det stort i Sverige?

Jodå det stämmer.
Träningen har rullat på rätt bra, tack vare perfekt underlag.
Nu har det dock blivit lite VÄL mycket snö, så nu plogar vi lite slingor på en stor vall. Är väldigt rätt att hon ska få känning i senorna annars.:(
Räknar med att kvala henne tidigast i mitten på maj.

Stort är det inte, men det har blivit större bara under de få år jag varit med, härligt! Araber är underbara!

Här är en bild på min Samsheikare. Tagen i höstas, då hon var ca 2½ år. Hon ser himla liten ut, men var faktiskt 151 cm då, nu har hon växt lite till. Känns liten att sitta på, men rör sig stort.
DSCN1571.jpg

Älskar att galoppera fort med min lilla tös!!:love:

Helt annorlunda mot att galoppera med andra hästar!! Jag känner knappt galoppsprången, utan bara står där!!! Ungefär som när man ser flygande pass på tv!! Den associationen fick jag för några dagar sen när vi galopperade i djupsnön. Riktig aha-upplevelse!!:idea: Men galoppsporten vet jag inget om egentligen...

Wanilj skrev:
Främst nyfiken på sporten och tränare mm...
Du kan ju antingen välja mellan att gå amatörtränar kursen och ta licens eller sätta hästen i träning hos någon proffstränare.
I vilket fall kan det ju vara bra att gå kursen för att påsåsätt få en inblick i sporten.

Hade tankarna på min fyra-åring.. nu gick ju hon dessvärre omkull i hagen.. så vi får se hur det blir med det.. Hon är mkt snygg och rör sig med fantastisk lätthet och snabbhet.. Hon är dock liten.. Tänkte främst på hennes avelsvärde då hon har Borexia x två samt Espartero i stammen..
Tack för svar!! *ler*

Bara för att hästen är liten behöver den inte springa långsamt. Nariaat är inte särskilt stor, har växt över vintern och ligger nu över 1,50 sträcket skulle jag tro.
Min 3-åring ligger nog runt 1,47-1,48 nu. Och han känns mycket större att rida än Nariaat.

Jockeyjoe skrev:
Du kan ju antingen välja mellan att gå amatörtränar kursen och ta licens eller sätta hästen i träning hos någon proffstränare.
I vilket fall kan det ju vara bra att gå kursen för att påsåsätt få en inblick i sporten.

Om man vill gå amtörtränar kursen, vart vänder man sig? Finns det någon sida där man kan läsa om hur det går till, kostar osv?

linafina skrev:
Om man vill gå amtörtränar kursen, vart vänder man sig? Finns det någon sida där man kan läsa om hur det går till, kostar osv?

Börja med att gå till denna länk där den så kallade ”steg 1” kursen diskuteras och anmälnings information till vårens kurser finns:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=638123&page=2

Sedan den uppföljande steg2 kursen diskuteras under denna länk:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=638171

För information kan du även besöka
http://www.galoppsport.se

Det är samma kurs att gå för att träna fullblod som araber.

Lycka till!

Jag har anmält mig till den! Hoppas jag kommer med bara :).

Tack för infon, men det känns som om jag har tusen frågor nu :D! Jag får gå in och läsa nu!

linafina skrev:
Jag har anmält mig till den! Hoppas jag kommer med bara :).

Tack för infon, men det känns som om jag har tusen frågor nu :D! Jag får gå in och läsa nu!

Har du frågor som du tror att vi kan besvara/diskutera här på forumet så skapa en tråd eller kolla bland gamla trådar som du kan söka band i nederkanten på våt forums 1a sida. Tveka inte att skriva i gamla trådar, då dessa ofta är mycket givande!
Lycka till!

Gå gärna in på http://www.arabgalopp.com så får du mer info.

Scandinavian Arabian Racing (Skandinavisk Arabgalopp) är den Skandinaviska organisationen för arabgalopp. Vi är fullvärdiga medlemmar i Svensk Galopp (f d Svenska Galoppförbundet).

Den internationella organisationen heter IFAHR http://www.ifahr.net

Till 2006 planeras 34 lopp i Skandinavien (26 i Sverige) , med ca 1 miljon i prispengar. Ett 70-tal hästar i träning. Och man kan säga att nivån på både hästar och tränare stiger markant för varje år.

Vi kommer även att ha två häcklopp för araber i år, något vi är ensamma om i världen, och något som gett stort eko inte minst i mellanöstern!
Annika Källse (ser du detta?) sa någon gång "Finns det araber som inte kan hoppa?"

Nästan alla bra jockeys rider araber. Kim Andersen, Fredrik Johansson, Jacob Johansen, Sara Slot, Nicholas Cordrey, PA Gråberg e tc. I varje arablopp hittar du någon eller några av dessa.

De stora arabgaloppländerna är Frankrike, USA, UAE, Qatar, Polen och Turkiet. Turkiet är klart störst med ca 1400 lopp och 290 miljoner SEK i prispengar.

Kom gärna på vårt årsmöte i Växjö den 11 mars i samband med distansgalan.

/Mats Genberg
(ordförande i Scandinavian Arabian Racing)

Ninniw skrev:
Har du frågor som du tror att vi kan besvara/diskutera här på forumet så skapa en tråd eller kolla bland gamla trådar som du kan söka band i nederkanten på våt forums 1a sida. Tveka inte att skriva i gamla trådar, då dessa ofta är mycket givande!
Lycka till!

Det ska jag absolut göra. Känner att jag skulle vilja satsa på detta men det känns lite knasigt då det är många år sedan jag var inne i galoppvärlden. Man glömmer ju så mycket med tiden. Men jag känner att jag gärna skulle vilja bli amatörtränare och satsa på det. Jag kom föresten med på steg 1 kursen :bump:.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag tycker att vi behöver en tråd där vi som lider av någon typ av psykisk ohälsa kan peppa varandra och bolla lite tankar kring vårt...
Svar
17
· Visningar
1 539
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
148
Senast: Valmet
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 225
Senast: Nevermind
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 666
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka