Arabernas inriktning?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare marie ireholt
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 689
M

marie ireholt

Finns lite olika inriktningar på araberna.En del går galopp,andra distans,western osv.När man väljer hingst till sitt sto,hur vet man då om den lämpar sig till western.Går polska mest på galoppbanor?
Vad är Chopin för typ av ridhäst?

Sv: Arabernas inriktning?

Ett problem idag, är ju att det inte alltid finns prestation bakåt, förutom på de polska hästarna som testades på galoppbanan.
Men i övriga grenar, som tillkommit i modern tid,för arabhästen. finns det ju inga att kika på.

Eller har jag fel, finns det en massa dressyr, hopp, western, eller distanshästar långt bak i våra stamtavlor? Kanske de engelska?
De som håller på med araber om 100 år, kommer ha betydligt mer att gå på:)

Jo Mammona, och hennes mamma Krucica, som gick hela vägen till Ryssland, det skulle väl kunna vara en merit för uthållighetssporter då.;)

Skulle jag vara ute efter en arab, till en viss disciplin, skulle jag köpa en befintlig produkt. det är billigare, går snabbare och förmodligen en större garanti att få det man vill ha.

Sen vet jag att jag för lääänge sen varit in på en sida, där man kunde kolla olika hästars resultat från Polen, men hittar den inte :devil:
Ska göra en djupdykning i alla gamla filer, från tidigare formateringar...
//Ann

Sv: Arabernas inriktning?

Araben har varit indelad i tre typer. En som passar för långadistanser för den uthållig. En typ som jag inte kommer ihåg vad den kallas men som är lite av medel. Till sist en typ som är stark och explosiv. Beduinerna uppskattade den som var uthållig, den normala användaren "medel" hästen och de som vill en ha en uppvisningshäst, dansing horse, den starka energiska. Men det är egentligen samma indelning som de engelska fullbloden. Tittar man noga så är de olika i typen. Den uthållige är lätt i typen och nätt. Medel är lite större lite kraftigare och sprintern är ofta riktigt kraftfulla och lite större hästar, gärna något överbyggda.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 154
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 642
Senast: Mabuse
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 176
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
982
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka