R

Rist

Blev lite nyfiken på dem när jag läste er uppfödares tankar om dem i tråden om viktbärande raser, jag klurar lite på vad jag ska köpa för ras nästa gång med har aldrig ens funderat på araber då jag alltid tyckt att de verkar lite för *host* spetiga. Men ni beskrev ju något helt annat! :) Jag letar ju dessutom en häst i lite mindre modell, som är känslig, intelligent och smidig, och som gillar att visa upp sig, och så långt passar väll araben in? Men sen kommer det där andra, jag vill ha en häst som blir maffig d.v.s kan bygga mycket muskelmassa, och har lätt för samling. Alla araber jag sett i Sverige tycker jag är ganska klent byggda och endast springer och trippar med bakbenen. Sen är det det där med huvudet, tycker så många är så extremt snipiga, och det verkar som om aveln är inriktad på sådana huvuden, finns det stammar som har ett mer normalt hästhuvud? Såg "Indiana Jones - det sista korståget" för ett tag sedan och tyckte att hästarna där var otroligt vackra. Har sökt lite på internet om det fanns någon speciell ras i jordanien där filmen är inspelad, men har inte hittat någon. Det är ju inte helt långsökt att tro att de kan ha varit araber med tanke på vilken del av världen det är, vet någon hur det ligger till med det? I sådana fall ser de araberna väldigt annorlunda ut mot vad jag brukar se i Sverige.
tacksam för svar

NESIndiana%20Jones%20and%20the%20Last%20Crusade%20Taito.jpg

----------------------------------
bästa bilden jag kunde hitta hoppas ni ser den fast att den är stulen :o

Sv: araber

Rist skrev:
Blev lite nyfiken på dem när jag läste er uppfödares tankar om dem i tråden om viktbärande raser, jag klurar lite på vad jag ska köpa för ras nästa gång med har aldrig ens funderat på araber då jag alltid tyckt att de verkar lite för *host* spetiga. Men ni beskrev ju något helt annat! :) Jag letar ju dessutom en häst i lite mindre modell, som är känslig, intelligent och smidig, och som gillar att visa upp sig, och så långt passar väll araben in? Men sen kommer det där andra, jag vill ha en häst som blir maffig d.v.s kan bygga mycket muskelmassa, och har lätt för samling. Alla araber jag sett i Sverige tycker jag är ganska klent byggda och endast springer och trippar med bakbenen. Sen är det det där med huvudet, tycker så många är så extremt snipiga, och det verkar som om aveln är inriktad på sådana huvuden, finns det stammar som har ett mer normalt hästhuvud? Såg "Indiana Jones - det sista korståget" för ett tag sedan och tyckte att hästarna där var otroligt vackra. Har sökt lite på internet om det fanns någon speciell ras i jordanien där filmen är inspelad, men har inte hittat någon. Det är ju inte helt långsökt att tro att de kan ha varit araber med tanke på vilken del av världen det är, vet någon hur det ligger till med det? I sådana fall ser de araberna väldigt annorlunda ut mot vad jag brukar se i Sverige.
tacksam för svar

Kan bara säga så här...Du är välkommen till mig för studiebesök...så komer Du att inse att "alla" araber inte är "snipiga, spetiga, springer och trippar, svårigheter att bygga muskler, svårigheter att samla sig..." ja vad mer Du nu skrev.....
I och med det finns olika blodslinjer inom arabhästrasen så finns det därmed olika typer inom typen......
För mig låter det som Du ska ha en arab med antingen helpolska blodslinjer eller helengelska blodslinjer....
Så varmt välkommen....

mvh
Carina på Cesam Arabians

Ja oj! Hoppas inte mitt inlägg togs som en lång förolämpning mot araber, jag blev uppriktigt intresserad av rasen efter att ha läst tidigare inlägg om dem som tåliga och så vidare, och ville bara förtydliga om hur jag sett på dem innan och kolla lite vilka fördommar som kan tänkas stämma ;) Tack för tipsen av blodslinjer!
Är det som jag inbillar mig, eller ser araber ut att ha smalare ben än andra raser ex halvblod och engelska fullblod?

Rist skrev:
Ja oj! Hoppas inte mitt inlägg togs som en lång förolämpning mot araber, jag blev uppriktigt intresserad av rasen efter att ha läst tidigare inlägg om dem som tåliga och så vidare, och ville bara förtydliga om hur jag sett på dem innan och kolla lite vilka fördommar som kan tänkas stämma ;) Tack för tipsen av blodslinjer!
Är det som jag inbillar mig, eller ser araber ut att ha smalare ben än andra raser ex halvblod och engelska fullblod?
Absolut inte ;) ....alltså jag (personligen) tog det inte som en förolämpning, men den vanliga vanföreställning "folk" har om araber innan de lärt känna rasen, är just så som Du skriver ovan......
Och då menar jag....välkommen att besöka oss uppfödare INNAN "man" skaffar ett Arabiskt Fullblod och lär känna rasen vid sidan om utställningsringen, flashiga foton, o.s.v.

Sedan har de flesta araber "spinkigare" ben, men extremt hållbara och hårda med hårda, hållbara hovar.

Så åter igen....välkommen på besök....de SKA upplevas live!!! :love: :love: :love:
mvh
Carina på Cesam Arabians

min arab har mycket polskt blod i sig, han har inte svårt att bygga muskler..och har verkligen inte ett trippit steg...det är lite fördommar...men också en typ man ser lite då och då...men som sagt alla är inte så. och det är absolut inget som man vill ha i arabaen överhuvudtaget... araben känneteckans att ha ett vägvinnande steg..
/carro

Jag kan bara instämma med ovanstående. ;- Du är även välkommen till mig och mina polska araber på studiebesök om du vill. Och som Carina på Cesam säger. Araben har tunnare skelett än andra raser, men det är "tätare" i strukturen och därför mycket starkt.

Carina på Silver Arabians

Först vill jag klargöra att jag GILLAR araber! Någon gång skall jag ha en sådan...

Men däremot tror jag inte hästarna i Indiana Jones och sista korståget är araber utan berberhästar. Dessa (som jag också skulle kunna tänka mig en av :d ) är nog närmast tillgängliga i Tyskland. Bl.a. finns foton här !

Indy

Hej!
Här kommer en bild på vårat arabsto El Sobra (hon var tre år när bilden togs), hon är inte spinkig men inte heller jättegrov utan ganska lagom tycker jag. Hon är ca. 152 cm hög och väger ca. 450 kg. Hon har inget snipigt huvud och har inga problem med att samla sig om ryttaren har kapacitet. Jag tycker att du ska ta chansen och åka och hälsa på de uppfödare som du har fått inbjudan av om de bor inom ett rimligt avstånd från dig.
Kumla1-stor.jpg

Mvh. Camilla

*lånar knapp*

Tack för alla svar, mycket intressant att höra det där om skelettet. Hehe, ja jag kommer kanske hålla er vid ert ord och komma och hälsa på när jag börjar leta häst. Araber har helt klart tagit sig upp på listan av raser jag ska titta närmare på.

Tack för tipset om berberhästar. Oops! Jag som alltid trott att det var en antik ras som idag var utrotad! Tänk så fel man kan ha...

Liknande trådar

Avel Jag har last traden om storlek och vilken hingst manga vill valja. Flera had skrivit de vill ha HOGA hastar. Inte under 150 cm etc etc...
Svar
18
· Visningar
1 799
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama