araber-klippning??

C

cia96

Undrar om ni med araber klipper dem innan avelsvärderingar och premieringar?? Tycker att bilder man sett från sådana tillställningar har hästarna mkt kort päls.Min häst här hemma ser ju ut som en shetland i pälsen,inget ont shettisarna!! Sitter här och funderar på om man ska klippa innan och isåfall när??
Någon som vet?? :confused:

Sv: araber-klippning??

"Huden ska vara tunn (ådrorna kan ofta synas) och har en sidenskimrande lyster. Hovskägg saknas eller förekommer i ringa omfattning. Taglet i man och svans ska vara silkesmjukt och är ibland lätt vågigt."

sådär står de på SAHF hemsida på ras beskrivning om hårrem och tagel
och de säger väl varför många rakar
Men de är ju upp till dig :)
lycka till!

visningar är ju oftast sommartid och då har de kort päls, men jag ansar hovskägg och lite utstickande hårstrån här och var. Skulle jag visa på vintern skulle jag vara förberedd långt innan och ha täckad och klippt häst.

När min häst visades på RIKS så var han hos uppfödaren några veckor innan och då blev han helrakad topp till tå.
Han är lite "lurvig" annars :D
Jag har fått höra från flera att ska man visa häst så "måste" man nästan raka dom.
Men det beror ju på hur hästens päls ser ut. Vissa hästar blir inge bra när man rakar, ingen lyster liksom. Så det blir till att chansa första gången.

Cesam: Hur brukar du göra? Var "Mille" rakad på RIKS? Hann ju inte se honom i närbild på RIKS :cry: Hoppas jag får se honom en annan gång :)

Mille vart rakad på Riks i fjol ja. Det blev kanonbra!
Men en bra klippmaskin OCH en bra klippare = även handler.

Njae, vet inte om han kommer ut nåt mer. Han gjorde ju så bra ifrån sig i fjol....guld och bra poäng och bra placering med så starka konkurrentre som 1:an och 2:an var. Äldst i klassen och äldst på hela utställningen vart han tillika. Men man skall ju aldrig säga aldrig.... :rofl: Passar domarna som handen i handsken en gång så....who knows

mvh
Carina
www.cesamarabians.com

B.t.w. skulle Du inte visa E på Grevagården för avelsvärdering i år??

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 815
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 056
Senast: Cactus
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 523
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London