Araber/arabkorsningar och cystor i bakknä

Sv: Araber/arabkorsningar och cystor i bakknä

Det kan ju mycket väl vara så att det bara är vanligt i Sverige eller i vissa andra delar av världen. Kanske beroende på att vissa blodslinjer varit mer populära här men kanske också beroende på miljöfaktorer. Jag tror cystproblemet förmodligen har många olika faktorer som i vissa kombinationer ger cystor.

Det finns ju multifaktoriella sjukdomar även på människor som fungerar så. Titta på en sjukdom som MS t ex. Det blir allt vanligare ju längre från ekvatorn man kommer. Samtidigt är MS vanligare i t ex Sverige och Skottland än andra länder på samma breddgrader (och det finns vissa delar av Sverige där det är vanligare än i andra). Det finns ett starkt samband med var man bott innan 15 års ålder men ingen vet vad denna miljöpåverkan består av.

Man tror dessutom att virusinfektioner kan spela en stor roll i att utlösa sjukdomen samtidigt som det dessutom finns en viss ärftlighet.

Jag tippar på att cystor fungerar på liknande sätt. Kanske har vi i Sverige för lite sol, för lite selen i jorden samt en ganska hög förekomst av genetiska anlag för cystor plus att en tillfälliga tillväxtstörningar pga ngt så simpelt som ett tvärt foderbyte kanske kan utlösa problemet om det finns "slumrande gener". Typ. *spekulerar vilt*

Men det bedrivs ju tyvärr ingen direkt forskning på uppkomsten av bencystor varken i Sverige eller utomlands.

Visst kan det finnas lokal utbredning av vissa egenskaper och defekter. Förekommer cystorna i bara vissa linjer av den svenska populationen? Då borde "moderpopulationen" vara behäftad med överskott av cystor, kanske? Vilka är det, då? Polska, engelska linjer, eller vad? Har de mer problem med cystor eller oförklarliga hältor än andra linjer?

Det här är en extremt knepig sak, just eftersom kunskapen trots allt är så begränsad. Vilken är rätt väg att gå?

Aveln är också mycket mer internationell idag, på ett helt annat sätt än den varit innan, vilket gör resonemangen ännu svårare. Vi vill inte använda oröntgade "svenska" hingstar, men för fortfarande in utländska oröntgade, i form av semin eller importhästar, både ston och hingstar? Konsekvenser?

Knivigt.

Det hade varit mycket intressant att få veta i vilka linjer bencystor förekom, och hur mycket förkomsten skilde sig åt mellan olika linjer. Samt naturligtvis hur stor ärftligheten är.

I allmänhet är det väl så att om en hästras ursprung är ett begränsat antal hästar, och det dessutom förekommer viss linjeavel/inavel, så är risken större att det uppkommer ärftliga defekter. Se t ex på russaveln och uppkomsten av cerebellär ataxi (slinger) som orsakas av ett recessivt anlag. Inom rasen har de kommit ganska väl tillrätta med det här genom att dra in betäckningstillstånden för de hingstar som har förvärvt åkomman, och att ange i stamboken vilka ston som förvärvt åkomman. Nu är väl ärftligheten mer klarlagd när det gäller cerebellär ataxi än när det gäller bencystor, vilket kanske underlättat. Samt det faktum att russaveln är mer reglerad än arabaveln.

Men för mig som uppfödare är det ganska självklart att inte avla på hästar som har en åkomma eller defekt av betydelse, eller som är påvisad anlagsbärare.

vet en som hade en arab korsning som fick dessa cystor i knäna, den fick dom tyvärr ta bort

Det skulle vara otroligt intressant! har själv en unghäst, ca 2 år, som har en cysta i bakknät. Konstaterad förra sommaren. Ingen hälta än i alla fall! Håll tummarna...
Men hur många skulle vilja vara med på en sån undersökning? Törs "arabfolket" erkänna att de har cystor på sina hästar!?

det tror jag, det är flera som har gjort det redan! Heder till dem!

Båda mina är tack och lov fri röntgade i knäna, stoet ska jag röntga i övriga leder innan hon sätts i träning på riktigt, bara ifall att.

en fråga jag´har. Vad är cystor igentligen? en sorts hälta elelr ?

hästen behöver inte vara halt, men många blir det, men de som blir det på båda bakbenen är ofta väääääldigt svårt att se, man märker bara att hästen är ovillig eller kanske är en problemhäst eller nåt.

iaf så är det ett fel i knäleden, och det finns bara 2 knäleder på en häst, det som sitter fram heter carpalled och har ingen knäskål och är därav inget knä.

Om dom törs eller inte törs?Ja,det är ju inte så många som nappat på ide`n.Tror snarare dom drabbade vill tona ner problemet...

Cystor är ett allmänt begrepp och betyder i sig bara vätskefyllt hålrum.
De cystor man pratar om hos araber är skelettcystor, en form av ostechondros dvs en tillväxtsjukdom.
Det innebär att när hästen växer bildas ett hål i skelettet i knäleden och detta fylls med vätska eller mjuk massa. Om denna vätskan läcker ut i knäleden får hästen ont och blir halt.

Troligtvis uppstår dessa cystor i ett- och ett halvt års åldern.

okejokej är det ehlt omöjligt att dem får det runt 15 års åldern? eller börjar märkas på dem då?

nej visst kan det börja märkas på dem då!

tror du att du har det på ditt sto?

åk in till vet och gör hältutredning och se till att få henne röntgad!
när fölis är vuxen eller iaf 2 år så tycker ja du ska röntga henne med!

okejokej vet inte men hon snubblade nästan hela tiden igår då vi märkte att hon var halt.

Liknande trådar

Avel Nu har detta hänt fler gånger än jag är bekväm med. Ägare röntgar sina ston, hittar cystor. I vissa fall där hästen har problem och...
2
Svar
22
· Visningar
3 122
Senast: ylvali2
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 274
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka