Araber/arabkorsningar och cystor i bakknä

lilith

Trådstartare
Bör en arabhingst som används i ponnyaveln vara röntgad ua avseende dessa cystor? Hur vanligt är det och hur är ärftligheten? Är det mestadels rena araber som drabbas, eller är det även arabkorsningar? Är arabhingstar som är godkända för arabaveln respektive ridponnyaveln röntgade innan de blir godkända? Från vilket år infördes röntgen i så fall? Vilka är symptomen på cystor i bakknä?

Tacksam för svar då jag har funderingar på att ev betäcka ett av mina ridponnyston med en arabhingst i år.

Sv: Araber/arabkorsningar och cystor i bakknä

enligt mig så röntgat man sin avelshingst om man är seriös, jag skulle aldrig använda en hingst som inte var röntgad. det är 21% (av vad jag har läst här) risk att avkomman får cystor och i värsta fall kan de behöva avlivas TIDIGT!

cystor finns på flera raser, engelskt fullblod, quarter osv är de vanliga på oxå.

i dagsläget för att en arabhingst ska vara godkänd så krävs det att han är arab, och hingst, nåt mer behövs inte, så samtliga arabhingstar är godkända!

symptomen kan vara allt från hältor till inga alls... är det dubbelsidiga cystor så kanske man inte ser nåt och dessutom så behöver hälta inte framkomma vid böjprov...hästen behöver heller inte ha problem med sina cystor, men de nedärvs ju fortfarande och det finns inget som säger att avkomman inte får problem!

har du fler frågor så fram med dem!

Eftersom man inte vet hur ärftligheten funkar med just cystor så är det svårt att uttala sig om hur stor risken är vid korsningsavel. Det troligaste är enligt forskarna att det uppkommer på samma sätt som lösa benbitar och kan bero på både miljöfaktorer och genetiskt arv eller en kombination.

Det finns dock ganska många friröntgade arabhingstar idag och jag tror tom att det är ett krav på dem som är godkända som ridponnyhingstar.

Tillägg: Röntgen av knän och haser är tydligen obligatoriskt för alla ridponnyhingstar, oavsett ras. Är du intresserad av en specifik arabhingst som inte är röntgad är det ju knepigare.

Senast ändrad:

Tack för svaren!

Är det någon som vet om det finns något känt om hur nedärvningen av dessa cystor går? Och om det kan finnas cystor som både är ärftligt betingade och andra typer av cystor som inte är ärftliga? Och varför just arabhästar/arabkorsningar är mer drabbade? Vad jag vet så är de ju inte så vanligt förekommande hos t ex russ och newforest. Men hur är det med welshponnyer t ex ?

Quarterhästar och engelska fullblod är de mest drabbade raserna vad gäller bencystor i USA enligt statistik därifrån. Det som är lite "speciellt" för araben är att de oftast sitter i bakknäna. På andra raser förekommer de i andra leder också. Så vitt jag vet är bencystor ovanligt bland de flesta ponnyraser, det är vanligare med t ex spatt.

Hur det ser ut här i Sverige bland olika raser finns det ingen statistik på vad gäller cystor. Däremot har det gjorts en hel del forskning på lösa benbitar bland travhästar och svenskt halvblod. Teorierna idag lutar åt att cystor nedärvs/uppkommer på liknande sätt. Varför just vissa raser har mer förekomst av bencystor än andra är det ingen som vet idag.

Söker du på cystor här i forumet så kan du hitta länkar till olika forskningsrapporter mm.

Tillägg: Cysta betyder ju bara vätskefyllt hålrum så man får skilja på ben/ledcystor och andra typer av cystor som t ex de ston kan ha på äggstockarna.

Jag tror dock det är väldigt svårt att veta om en specifik hästs bencysta beror på arv eller miljö. Cystorna kan ju dyka upp hos avkommor till friröntgade föräldrar också, så ibland kan det säkert finnas anlag längre bak i stamtavlan som "poppar upp".

det är väldigt tyst om cystor hos arabuppfödare :mad:. min släkting har fått avliva två araber pga cystor i bakknäna. båda i ung ålder. väldigt tråkigt.

varför ha högre krav på hingstar som inte är araber. nä, mer forskning i detta och bort med hingstar och avelsston med cystor.

En liten fråga som hör till ämnet.

Varför är man så beroende av att hingstarna ska vara röntgade och inte stona? Finns väl egentligen ingen vits att se efter en röntgad hingst om inte stoet är röntgat? Är det ärftligt så är det väl isf lika viktigt att röntga stoet?

Håller med dig helt! Har själv ett sto som visat sig ha cysta i kotbenet och det finns inte en chans att jag avlar på henne:cool:

Jag kan hålla med om att stona också bör vara röntgade. Enda skillnaden, som gör att det kanske är ännu viktigare med hingstarna, är att de vanligtvis lämnar fler avkommor. Men visst, så länge man inte röntgar stona så kan ev ärftliga anlag fortsätta att sprida ut sig. Och för raser som har problem med vissa delvis ärftliga problem borde det vara i allas intresse att röntga.

För min del känns det dock inte så aktuellt att röntga mina ponnyston avseende bencystor, eftersom det mestadels är russ, newforest, welsh och connemarablod. Vad jag vet är bencystor inte så vanligt förekommande i dessa raser. Samtliga ston har också tränat upp till LA-nivå utan några hältproblem.

fast cystor finns det ingen garanti för även om hästen har tränats/tävlats högt! det är ju det som är så jobbigt!

Jag tycker arabuppfödare är ganska duktiga med det här, större delen hingstar i sverige är röntgade!

mitt sto är på beäckning, och givetvis är hon röntgat UA!

hingsten jag har valt har röntgat samtliga leder så där vet jag att det är rent!

Det finns arabuppfödare som röntgar sina ston och deras avkommor också. Det är dock inte krav att röntga ens hingstarna idag utan helt upp till den enskilde hästägaren. Väldigt många av hingstarna är dock friröntgade idag trots detta.

Jag har också röntgat mitt sto och hade gjort det även om hon hade varit en valack pga brukbarhetsaspekten.

En hingst jag har funderat på är Aydin ox, som är godkänd i ridponnyaveln och jag själv har haft två mycket trevliga avkommor efter. Vad jag kan utlösa av informationen på ASRP:s sida är han dock inte röntgad :confused: Dock godkändes han redan 1996 och då kanske det var andra regler?

Den andra hingsten jag har funderat på är inte med på ASRP:s lista men har lämnat ridponnyer som tävlat höga klasser och har själv tävlingsmeriter. Dock verkar det inte som om han heller är röntgad, nuvarande ägare vet iaf inget om det. Men han är också gammal och hade andra ägare då han senast användes i avel, så ev kan han vara röntgad utan att nuvarande ägare vet om det? Går det att ta reda på? Han är huvudsakligen använd i arabaveln.

Har de röntgats i samband med avelsvärdering i yngre dar så borde nog SAHF veta det.

Aydin borde väl nästan vara röntgad om han godkänts för ridponnyavel om de reglerna inte är alltför nyinförda?

Det konstiga är, att för de flesta andra hingstar som är godkända i ridponnyaveln så står det att de är röntgade knä och has utan anmärkning etc. Men för Aydin finns inga sådana upplysningar. Så utan att egentligen veta, så gissar jag på att de reglerna inte fanns när han godkändes för avel. Och att han förmodligen därför inte är röntgad. Är det någon som vet hur det ligger till så får ni gärna berätta...

Är det någon som vet när röntgenkravet infördes på hingstar godkända för ridponnyaveln?
Och är det någon som vet om det någon gång har varit obligatoriskt att röntga arabhingstar när de godkändes för avel?

Reglerna för vilka hingstar man fått lov att använda, och vilka krav som funnits på dem ang veterinärbesiktning, röntgen osv har ju ändrats under årens lopp.

Tack så mycket för länken! Den var ny för mig.

Jag hittade hingsten jag funderat på där, dock fanns det inga omdömen eller resultat angivna, tyvärr.

Oavsett om du fri röntgar hingsten och stoet, så bär bägge hästarna på gener, och kan lämna cystor även om de båda är fria i från det.

Röntgen är inga garantier till att man inte får det.

Däremot vore det mer intressant att se om cystor följer vissa linjer, i aveln. Men eftersom det är tystnads plikt i från veterinärerna så kommer resultatet inte att komma fram.

Vi far väl göra var egen ovetenskapliga lista här pa Buke, där vi noterar cysthästar och deras far-mor-morfar. Kanske kan man se ett mönster.

Litet tankeexperiment:

Ponera att man röntgar ALLA arabhästar i hela världen.
Ponera att man upptäcker att t.ex. 25% av världens alla araber har bencystor.
Arabhästen är en sluten ras, dvs ALLA arabhästar härstammar från en mycket liten ursprungspopulation.
Arabhästen är sedan urminnes tider berömd för sin styrka, uthållighet och sundhet.
Hur hänger det ihop?
Är cystorna ett "modernt" tillägg?
Varifrån då?
Hur ska vi agera?
Ska vi utrota hela rasen i så fall? Eller bara de 25%?
Vad blir effekten?

Något tillspetsat resonemang kanske, men ganska intressant.
Okomplicerat och svartvitt är det inte.

(Och då har vi inte börjat diskutera alla andra defekter och åkommor som har eller kan ha en genetisk grund!)

???????????

Liknande trådar

Avel Nu har detta hänt fler gånger än jag är bekväm med. Ägare röntgar sina ston, hittar cystor. I vissa fall där hästen har problem och...
2
Svar
22
· Visningar
3 122
Senast: ylvali2
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 274
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka