arab i treårs test?

linnsan

Trådstartare
har en 2 årig arabvalack som jag funderar på att ha med på treårs testet. men har några frågor:D
1. kan man ställa upp i treårs med araber?
2. vilken tid på året är det?
3. vad är det som ingår?
4. hur mycket kostar det?
5. var i landet görs testen?

de e de frågor som jag kommer på nu men kanske återkommer med fler frågor..
tacksam för svar!

Sv: arab i treårs test?

Det står att fullblod får vara med på 3 årstesterna, alltså både arabiska och engelska fullblod...

Treårstesterna pågår under maj månad. Löshoppning, lösgalopp, visning för hand (extriört, skritt och trav) + mätning ingår. Jag har för mig att jag betalade 700 el 800 kr för att deltaga. Testerna sker runt om i landet, gå in på asvhs hemsida så får du reda på allt. Ja, det står att fullblod får delta men det är väl utom tävlan, man får ingen placering och kan inte delta i championaten eller vara diplomberättigad.

tack för ditt svar!
ok.. va dumt att man inte får vara med i championaten:crazy:

Glömde skriva att ett frivilligt ridprov också ingår. I ridprovet rids hästen i alla gångarter, och man får godkänt eller icke godkänt.

Vet inte om det är ändrat från i år, men då jag frågade ASVH förra året så såvida det var renrasig arab vars regnr började på XX (kan kolla upp vad XX ska vara) så var det fritt fram att delta i 3-års på exakt samma villkor som halvbloden. Inga restriktioner ang diplom etc. Men de la också till att det kunde ändras framöver då man såg över regelverket, så om det gäller 'framtiden' så skulle jag kolla igen när det var aktuellt.

Men då 2006 så hade min treåring fått starta på samma villkor som halvbloden. TYVÄRR svarade ASVH fel först, och tyckte först 'inte berättigad annat än utom tävlan'. Då ifrågasatte jag varför hon inte fick starta, då hon om hon betäcks med gdk halvblodshingst ger en 'renrasig' halvblodsavkomma som reggas på gröna papper. Då fick jag svaret att jag fick starta inom tävlan på samma villkor som hbl OM jag tilläggsreggade henne i ASVH. När jag skulle ta reda på hur jag gjorde det ändrade de sig (efter att ha läst på) och konstaterade att har hon regnr som börjar med XX är hon fullt startberättigad utan åtgärd.

Dagen innan det beskedet gick anmälningstiden ut. Gissa om jag tuggade fradga..

Hittade mailet från ASVH, det slutliga som kom 'försent': (OBS. Detta var 2006.)

Hej

Har kollat upp detta lite och en ren arab som har registreringsnummer 02-xx-xxxx kan starta utan kompletteringsregistrering. För engelska fullblod och angloaraber däremot som inte har åttasiffrigt reg.nummer krävs ASVH-registrering.

Med vänlig hälsning

tack för ditt svar!!:bow:
han är registerad i ARAB och är renrasig. så jag får vara med i treårstesten och i championaten? (om man nu kommer så långt:D)
alltså för samma villkor som halvbloden?

Du bör kolla det, som sagt så jag frågade om mitt sto 2006, oc enbart om treårs. Men de tillade ju att jag skulle kolla upp det när det var dags om det inte var just då (2006) för det kunde ändras.

ok.. men man kan väl skicka ett mail till ngn på asvh´s hemsida?
tackar för din hjälp:bow:

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 301
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
776
Senast: animalasia
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
918
Senast: Sirap
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
19 800
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar