Arab/hbl i hbl aveln?

kicket

Trådstartare
Det har nämnts som hastigast i andra trådar om arab/hbl inom avel. Då har det framförallt handlat om att lägga på hbl hingst på arabsto.
Min fundering är ....
Man brukar säga att fullblod/hbl 50-50 är bra hästar i avelsboxen. Att deras avkommor har "rätt" dos fullblod i sig.
Gäller det i första hand eng fullblod eller gäller det även arabiskt fullblod?
Vad säger ni hbl avlare om arab inom hbl avel? Är det en lika bra förädlare som eng fullblodet?

Är lite sugen på en arabhingst som jag tycker är så läcker(inte min egen), i mina ögon lite grov för arab, men som jag tycker skulle passa kanon på ett hbl sto.
Hade jag ett stort hbl sto skulle jag utan tvekan vilja lägga på honom. Han har en bättre exteriör för hbl avel än många av de verksamma eng fullbloden inom hblavel idag.(observera inte alla eng fullblod)(Roven xx tex.) Han har även ett mycket fint temperament(har jag hört, ej träffat honom själv,men flera avkommor)

Nu var det inte hingsten i fråga som jag ville diskutera utan...hur ser ni hbl avlare på arabiskt fullblod inom hbl aveln...har de något att tillföra?

Sv: Arab/hbl i hbl aveln?

Jag anser att de har en hel del att tillföra, risken är i första hand att avkomman kan bli liten, men den behöver inte alls bli det. Många av våra mest uppskattade hingstar (Utrillo, Urbino etc) har haft en del arabblod i sig, och lite längre bak i stammen tycker jag absolut att det är ett guldläge.
det ärlite olika meningar om detta med araber i halvblodaveln, jag är dock mycket positiv. Men kanske att du ska välja en halvblodshingst som har ganska mycket fullblod i sig, så att det blir mer en anglo/halvblod i %.
Nu vet jag ju inte ens hur stor avkomma du önskar, eller vad den ska användas till).. Men stoet jag köpt från Estland köpte jag till stor del för att det var bra arabblod i henne (25%), och 50% fullblod (på vinst och förlust, vet nästan inget om den hingsten).
En del verkar anse att det är lite föråldrat att ta in arab i halvlodsaveln nu, men jag tror, som jag skrev tidigare, att om du väljer en hingst med ganska mycket fullblod i så blir det riktigt bra. En hingst som Jaguar Mail kommer jag spontant i tanke om, om det ska vara för hoppning. Fantastiskt intressant stam på honom..
Ett annat alternativ är ju att välja någon av de hingstarna som är godkända för angloavel, gissar att Roven xx också kommer att bli godkänd för anglo om han blir godkänd för halvblodsavel.
Ulrika
Ulrika

Det finns bara en arabhingst godkänd för svensk halvblodsavel, alla andra hingstar ger gråa papper.

Det arabiska fullblodets största nackdel gentemot det engelska fullblodet är storleken.

Skulle tipsa dig och andra att titta på franska galopp-araber. Dessa avlades fram även för att användas i den inhemska anglo-aveln.

Franska araber ser inte alls ut som många i nordeuropa är vana vid att se araber, men de dominerar starkt på den internationella arabgalopp och distans-scenen och är uteslutande avlade på prestation. Liksom beduinerna gjorde i sin tid.

Talar lite i egen sak eftersom vi precis fått hem en dylik (Daffaq) som vi leasar på 2 år från Shadwell i UK. (www.genberg.se).
Han har 2,4 miljoner insprunget och är ca 157 cm hög.
Kika gärna

Kan också påminna om att dansk varmblod propagerar starkt för ett utökat inslag av ädelt blod.

Färgen på pappret blir kanske grått - vad vet jag. Men du kan alltid registrera som arabkorsning. Finns säkert andra varmblodsböcker som godtar både arab och sv hbl.

Nu var det inte hingsten i fråga som jag ville diskutera utan...hur ser ni hbl avlare på arabiskt fullblod inom hbl aveln...har de något att tillföra?

Frågan kvarstår.... Jag menar inte om avkomman får grå eller gröna papper...eller vilken hingst som passar.Hingsten jag nämnde är nog aldrig visad för hbl avel men ingen annan arab i Sverige har 3 stjärnor(värderingssystem på araber). Men det var eng fullblod kontra arabiskt fullblod...typ...svårt att förklara.

Görel var inne på en bit som kan vara negativ för araben o det är storleken. Men med ett stort (170+) hblsto...
En annan kan vara att många araber "skottar bakom sig", men det finns riktiga gångartshingstar där också.
Men temperamentsmässigt så tror jag definitivt (ingen sanning, min åsikt) att araben har ett något lugnare temperament än eng fullblodet. Iaf de jag träffat o de jag ridit.
Även exteriört så tror jag vissa typer av araber passar bra.

Men om jag nu skulle få för mig att betäcka med en arabhingst så är det inom hbl jag skulle vilja regga den.
För betäcker jag så är syftet att om det blir ett sto sätta henne i avel(om hon är passande). Om jag betäcker stoet(avkomman) med en godkänd hblhingst...blir det gröna papper på den?

Fram med åsikter för o emot...:bump:

Alla upp på högsta nivå är överens om att halvblodet ska ha en "skvätt" arab i sig, gärna i 2:a men helst i 3:e ledet.
Problemet är att det används så lite arab i aveln idag så snart får vi leta i 5-6:e led innan man hittar en arab.

Så sent som -93 fanns det 3 anglo, 1 Shagyaarab, 8 arab och 18 eng fullblodshingstar.

Holstein som kan sägas vara hoppintriktade har alltid anglohingstar.
Själv skulle jag inte tveka om jag fick tag på ett bra anglosto.

Tror du missuppfattade min fråga..
Det var ingen hbl hingst med mycket fullblodsinslag var var ute efter eller att jag faktiskt ska betäcka med en arab...
Jag skrev bara att jag sett en läcker arab som om jag hade ett stort hbl sto skulle vara sugen på.
O åsikter om araben oavsett sto eller hingst har något att tillföra hbl aveln.
Det är inte heller angloavel jag är ute efter...
Men jag har följt dina inlägg om ditt sto o jag förstår att du väntar med spänning. Verkar lovande..

Om jag ska utveckla vad jag menade så tror jag att det kan vara svårt att sälja hästar med arabblod för nära i stammen för att folk är rädda för att de kan bli för små. Även om mamman är över 170 så är kanske pappan 155 och hans föräldrar ännu mindre, och det kan ju slå igenom.

Kul. Det är ungefär vad jag har hört också. Jag tror att en del av anledningen att folk inte avlar in arab är just för att man gärna vill ha det några led bak, alla har inte så långsiktiga avelsplaner.
Sen har jag fått för mig att första generation (50%arab-50%hbl) är folk inte intresserade av.
Men det är en sådan jag skulle vilja ställa i avelsboxen.

Om jag tar ett arabsto o betäcker med hbl hingst får jag gröna papper(?)
Men om jag tar en arabhingst o betäcker ett hblsto så blir de gråa(förutom med Elcatero ox)
Bara i exempel 1 så kan det ev bli en godkänd hingst inom hbl aveln i tex andra generation...

Vilket leder till att om man har en långsiktig avelsplan så bör man välja ex 1.
Har hittat ett sto efter den nämnde arabhingsten som är en av hans högst bedömda avkommor. 156cm hög o rör sig jättebra. O är precis som sin far av den "tyngre" modellen arab, alltså ingen vinthundsmodell, men fortfarande ädel.
Men jag har tvekat något eftersom jag haft mina funderingar om folk vill ha arab i hbl aveln.

Förstår vad du menar...
Men detsamma gäller tyvärr mitt hbl sto. Mämnt henne i andra trådar. Hon är 4e generationen ston som är mellan 156-158cm. Oavsett storlek på hingstar så har de inte blivit större. Hon har Urbino i 4e generation.
Hennes fölunge (alltså 5e generation) Figaro R-Warsteiner ser på stammen ut att bli stor eller nomal, men blir ingen baddare för det.

Det som är trist är att om jag får en avkomma efter arabsto o hbl hingst o den inte lämpar sig i avelsboxen (eller hingstunge) är att det är lika dyrt att ta fram den men jag får inte ut en tredjedel av vad jag skulle få för en hbl unge.

Frågan kvarstår.... Jag menar inte om avkomman får grå eller gröna papper...eller vilken hingst som passar.Hingsten jag nämnde är nog aldrig visad för hbl avel men ingen annan arab i Sverige har 3 stjärnor(värderingssystem på araber).

Vill kort förklara att detta värderingssystem är framtaget av utställningsorganisationen ECAHO, och enbart avser utställningsmeriter.

Franska statsstuterierna har ett system som baseras på prestation enbart.

Kan någon berätta om det i allmänhet är mer arab på nära håll i franska sporthästar än i nordeuropeiska? Får en känsla av att kunskapen på området är stort på tråden.

Det finns ett arabspöke:mad: bland många idag. Och det får vissa uppfödare ta sitt ansvar för.
Den yngre generationen har bara sett araber som springer runt i fantastisk trav, men tappar kroppskontrollen helt i galoppen som blir tvåtaktig. Med en halvliter barnolja och grotesk utställningsposé. Det är lite väl mkt hundutställning över det hela.

För och emot.
Araberna har 100 ggr bättre hovar än eng. fullblod

Jag " har hört" (tillförlitlig källa vad?:angel: ) att tyskarna nu har börjat ta in mer araber i sin avel, för att halvbloden börjar bli för "stora och fula"
Någon som vet något om detta?

Det finns bara en arabhingst godkänd för svensk halvblodsavel, alla andra hingstar ger gråa papper.

Det arabiska fullblodets största nackdel gentemot det engelska fullblodet är storleken.

Jag läste slarvigt, hade bara 2 hjärnceller vakna igårkväll (och de hade gömt sig).. Men den godkände Elcatero verkar inte vara ett dåligt bud, inte alls. Önskar att fler vågade använda honom!
Ulrika

Tror du missuppfattade min fråga..
Det var ingen hbl hingst med mycket fullblodsinslag var var ute efter eller att jag faktiskt ska betäcka med en arab...
Jag skrev bara att jag sett en läcker arab som om jag hade ett stort hbl sto skulle vara sugen på.
O åsikter om araben oavsett sto eller hingst har något att tillföra hbl aveln.
Det är inte heller angloavel jag är ute efter...
Men jag har följt dina inlägg om ditt sto o jag förstår att du väntar med spänning. Verkar lovande..

Jag fattade också det.. Idag.. de 2 hjärncellerna har kommit fram ur sina gömställen, nu ska de bara försöka väcka de andra också.. En kopp kaffe till kanske ;).

Jag tror att om man har rätt sto så kan Elcatero tillföra mycket till vår avel, framförallt i nästa generation. Någon måste våga. Jag kan inte svara på den hingsten du har valt eftersom jag inte vet vem det är. Känner du ägarna kanske du kan fråga varför de inte visar honom, det ¨låter ju onekligen som en bra hingst.. Men samtidigt kan man förstå att de inte orkar lägga pengar på det, när intresset för Elcatero, som visades och fick mycket bra poäng, inte är större.

Ja. jag väntar också med spänning ;)
U

Hej!
Jag vet inget om de franska systemet.
Även om Medalj*** fått sina stjärnor på utställning så har han avkommor som är riks Cahmpion, galoppvinnare, årets-cup vinnare samt segrare i fälttävlan, dressyr o hoppning.(enligt annons i sista ARAB) Han blev även Klubbmästare norra Halland 68,8%.
Tror dessutom inte att man får *** om man inte har bra gång, vilket är det jag är ute efter.

Vet tyvärr inte hur det franska systemet funkar.

Så...vad tycker du din hingst kan erbjuda inom hbl aveln bättre än vad ett eng fullblod kan?
Jag har själv en "godkänd" arabhingst(alla blir ju det) som gjort bruksprov(om det kan kallas det) röntgad u a. Men honom skulle jag inte vilja använda till ett hbl. Han rör sig inte tillräckligt bra för det.
Trots att både hans mamma o pappa rör sig bra,han har även lämnat det.

Har faktiskt ingen koll på de franska hästarna... är det inom hopp du funderar på så är jag totalt nollad.:confused:

Varför låter inte fler sina arabhingstar göra bruksprov för hbl avel?
Om vi dessutom behöver fler araber i hbl aveln?

En anledning kan ju kanske vara att det är så dyrt...:(

Jag " har hört" (tillförlitlig källa vad?:angel: ) att tyskarna nu har börjat ta in mer araber i sin avel, för att halvbloden börjar bli för "stora och fula"
Någon som vet något om detta?

Inte hört något om detta, men tittar man på trakheneraveln så är de ju duktiga på att använda araber, och de är dessa bla trakhenare vi använder för att förädla våra hästar. Kanske att vi hade nått lite snabbare avelsframsteg om vi var lite modigare med att använda både araber och fullblod. En bra arab är en bra häst, och de är ofta lite mildare i temteramentet än ett fullblod. Praktiserat både på Blommeröd, i travstall på Jägersro och ett tävlingsstall (mest dressyr), och alla dessa hästar har ju hanterats av proffessionella, och utan tvekan var arabhingstarna de som var lättast att ha att göra med. De var så busenkla att man undrade om det verkligen var en hingst, om man bortser från att de liknade hingstar. Dessutom så är araberna kända för bra hållbarhet etc.
Nackdelen ser jag bara skulle vara storleken, så man kanske inte ska lägga en arabhingst på ett litet sto eller på ett sto som har ex. Urbino ganska nära i stammen, eftersom Urbino visat att hans storlek lätt slår genom vid linjeavel.
Ulrika

Oj, nej han såg inte alls ut som en arab - skulle ha gissat på lite lågställt eng fullblod, tror jag. Kul, visste inte att det fanns araber som såg ut så!

DEt är lugnt , ibland strejkar hjärnan av koffein brist:)
Tror att folk tycker det är för dyrt att försöka få en hingst godkänd i ett hbl bruksprov.
Dessutom är kravet stort på hingstarna.
Men Elcatero är godkänd på meriter va? Samt exteriör poäng? Eller är jag helt ute o cyklar nu?
Alltså borde fler kunna få igenom sina araber på prestation om de har en lämplig exteriör också.
Anledningen till att Elcatero anv sparsamt tror jag beror på just storleken.
Bland araber ligger han 5 på top 5 lista vad gäller ston i år, med 8 ston.
Men det kan ju lika gärna vara hbl han betäckt för som jag förstått på vissa arab människor så tycker de inte att han har någon bra arabtyp.

Vet någon hur många hbl han betäckt i år eller totalt?

Jag har ett halvblod där hns mormor kvar 50% arab 50% lippizanare hon var 155 hn betäcktes med halvblods hingst fick en avkomma som blev runt 160 sen fbetäcktes hon med et halvblod och där blev då min kille runt 166 han fick väldigt fint huvud..och på Pppans sida så finns det både arab och fullblod...och pappan var 165 så tar kankse lite tid att få upp do i storlek?

Min arabhingst betäckte ett halvblodsto förra året som var 165 och min hingst är runt 152 och det blev en stor bäbis och väldigt fin:)

Liknande trådar

Avel Hej. Vi står med ett beslut att ta ang vårat hbl sto. Ska vi eller ska vi inte avla på vårat sto. Cox Ramona...
Svar
7
· Visningar
1 607
J
Avel Hej! Jag går i funderingar kring angloarab och skulle behöva lite hjälp, eller ja ganska mycket egentligen. För det första så skulle...
Svar
10
· Visningar
1 514
Senast: jjennnyy
·
F
Islandshäst Det är trögt på islandshästmarknaden i Sverige just nu det tror jag många har känt. Delvis beror det på finanskris och osäkerhet inför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
12 920
Senast: tina_sj
·
T
Avel Ja, som rubriken lyder så funderar jag på att lägga ridningen på hyllan och skaffa mig ett avelssto och börja "avla". Jag har alltid...
Svar
7
· Visningar
1 199
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama