Är western ett bra sätt att lära sig rida?

G

Greening

Jag kommer att börja rida (engelskt) på ridskola nu i februari. För att avancera lite snabbare tänkte jag kombinera med lite privatlektioner här och där. Jag har hittat ett ställe med mycket billiga privatlektioner men är osäker på om de har något annat än Western. skulle western i så fall krångla till det för mig och sabba min engelska ridning? eller skulle det få mig att bli en bättre ryttare snabbare? Tacksam för svar! :)

Sv: Är western ett bra sätt att lära sig rida?

Timmarna i sadeln är väl alltid bra oavsett vad man rider. Om westernridning "förstör" vet jag inte. Jag personligen anser dock att man rider western och kör hopphäst. Det kanske kan röra till det en smula för dig om du är nybörjare.

Jag känner till många som gått från engelsk ridning till western, men inte en enda som gjort tvärtom..

ok. så är det kanske bäst att hålla sig till bara engelsk ridning i början då om det är det man vill lära sig.

är det stora skillnader på western och engelsk? vill ju tex inte lära mig "fel" i engelskt för att jag har ridit western.

Jag skulle nog säga, att för balansens skull så är det helt klart en fördel att lära sig engelskt först, då det krävs mycket bättre balans för att sitta bra i en sjärtlapp än i en stor westernsadel. Ska man dock satsa på western, så är det en fördel att rida western från början då det kan vara väldigt svårt att "lära om". Enligt mig så är western och engelsk ridning väldigt olika.

ok. ja jag vill ju ha bra sits och så eftersom det är engelsk ridning jag vill satsa på (lära mig).

Man skulle kunna rida western någon gång bara för att jämföra kanske.

Jag känner till många som gått från engelsk ridning till western, men inte en enda som gjort tvärtom..

Jag har gått från engelsk till western och kommer nu gå tillbaka till engelsk så visst finns det människor som gör så också :)

vad föredrar du isse? western eller engelskt?

hur många procent av alla som rider i sverige rider western? I USA borde det vara flest som rider western, eller? jag bara gissar.

Om det är engelsk ridning du vill hålla på med så tycker jag du ska skippa westernlektionerna. Många säger att det är "samma samma" men det håller jag inte med om! Är nog lätt att bli förvirrad, speciellt eftersom du är nybörjare.

Jag håller helt med Elanor. Man blir lätt förvirrad! Jag har ridit engelsk i ungefär 10 år och har börjat träna western nu. Min tränare i western får påminna mig till och från att sluta rida engelsk och vad min engelska tränare kommer gnälla på mig om i vår vågar jag inte ens spekulera i. Hade jag inte haft min egna häst utan red på ridskola skulle jag inte blanda dessa ridsätt.

Men det är värt att testa på! Man får en helt annan syn på saker och olika synvinklar är alltid bra att ha om man ska hålla på med hästar och ridning.

Jag tycker att båda diciplinerna är oerhört roliga men engelsk ridning passar mig bättre har jag kommit fram till, inte hoppning då utan dressyr.

Jag håller för övrigt med dom som skrivit att om du är nybörjare så är det kanske inte så bra att blanda båda eftersom att det är stor skillnad. I början går det ju ut på att lära sig själva diciplinen och då kan det bli väldigt förvirrande att hålla på med två olika.

exakt. jag fokuserar på engelskt nu först och om typ fem år när jag är proffs :D så kan jag testa hur western är.

*kl*

Och det verkar som jag går emot strömmen som säger att "ridning är ridning" !;)
"I min värld", så är det faktiskt inte så olika, VÄLDIGT mycket är likadant, men med stora detalj-skillnader. Men jag tror att det kan vara rörigt att börja med att rida både och då jag tror att desto mer du kan både ridmässigt men också desto mer du kan teroretiskt och har "förstått" hur ridning fungerar desto lättare är det att "hoppa emellan". När man förstått vad allt handlar om så förstår man också att den egentliga skillnaden är valet av hästens uppvisningsform, tävlingsmässigt helt olika "rörelser", tygellängden o kontakten, i vissa fall detaljer i ryttarens sits etc...

Jag startade "min karriär" på ridskola och red engelskt rätt länge först, hoppade därefter över till Western men har alltid haft lite av det engelska kvar i "bakhuvudet" och rider väl nu framförallt western men det händer att det även blir dressyr.

Tyvärr tror jag att det finns någon form av "stolthet" att hålla sig till sin inriktning och resten ska anses som "skit", vilket är väldigt tråkigt, då många kunde lära sig mycket av att lära av varandra "över gränserna".
Inom western finns det många som har samma "brister" vanligt är tex. en icke korrekt sits, dålig kunskap om hästen som djur ( Anatomi, fysiologi etc.) medans "engelskfolket" ofta brister i "lydnad från marken", ser lite "fyrkantigt" på mycket osv. Det känns lite som att vissa delar har "glömts bort" och det är ofta samma saker inom grenen.

Svårt att förklara på ett forum, men hoppas någon förstår vad jag menar iallafall :D

Jaså. Ja det är ju synd. Jag visste inte att folk höll så hårt på sin disciplin.

Jag minns att jag var väldigt anti mot ridning när jag gick i typ sjuan och tänkte att "gud så töntigt". Sen var det några tjejer som ordnade en ridlektion och då tänkte jag att "innan jag avfärdar det så borde jag prova, jag red ju faktiskt när jag var mindre (knatte) och jag måste ju ha gjort det av en anledning. Jag testar att vara med på lektionen." Och det var min roligaste gympalektion jag någonsin haft! :bump: så man ska inte avfärda saker som man av någon anledning har fått dålig attityd mot.

Vad jag har hört är det väldigt stor skillnad mellan den riktiga western ridningen och den klassiska. Själv börjat gå över från klassisk till western. Om du rider western nu blir det nog lätt så att du får lite dålig sits och sådär i den klassiska ridningen eftersom stilen också skiljer sig stort :d

.."den RIKTIGA westernridningen"? Vill du forklara det for mig ar du snall?

I ovrigt vill jag lagga till i traden att TS:
Nar du lart dig grunderna i i hur ridning Fungerar, hur hasten fungerar rent mekaniskt samt mentalt sa kommer du marka att sadeln ar en smaksak och rorelserna ar olika - men att RIDA ar det samma.

Precis som Erik papekade sa ar Ridning just Ridning och skillnaderna ar mer "kulturella" an mekaniska/tekniska. Vissa uttryck skiljer sig, och detaljerna - var man helst lagger ahsten och vad som ar efterstravansvart.

DSCF2045.jpg

DSCF1896.jpg

Flyttar kossor, fangar kossor, "jagar hastar", drar kalvar, ar heading + heeling horse och ar sa Western man kan bli bade ridmassigt och ras/stammassigt. Men ar gladare an en lerig gris nar det leks lite latsasdressyr med matte.

Ville bara förtydliga att det var westernridningen jag snackade om, (den med slidestop mm.) Känner nämligen en som rider en blandning mellan western och klassisk dressyr (mest dressyr), detta hade inte jag kallat RIKTIG western i allafall. Hoppas du fattade hur jag tänkte :d

Att likställa riktig western ridning med "den med slidestop mm". (alltså reining) är som att likställa riktig (engelsk) ridning med "den med piaff mm". (alltså dressyr ). Och det skulle väl låta lite märkligt, eller hur?

Men du, nu trampar du på ömma tår!
Så westernridning är bara reining och och kossor? Vi som rider trail och pleasure då?
Min häst kan inte slidestopa eller vända på en halv femöring. Driva kor är otänkbart, kossorna älskar honom.
Lik förbannat är han en "riktig" westernhäst och jag rider "riktig" western.

Jag hade lite samma tanke

Vi har 1-2 hastar har som slidestoppar, naturligt utan traning och det ar inget vi vill ha i dom heller eftersom de ar ranchhastar och ropinghastar. Inte heller vill vi att de spinner pa en femoring. Vander pa en femoring, ja visst.

Western ar sa mycket mer an reining. Reining ma ligga mig bra mkt varmare om hjartat an pleasure.... men om det ar slidestops o spinns som gor en westernhast sa kanske jag ska upplysa min karl att han inte har Riktiga westernhastar :rofl: :idea: :p

Summasumarum ar: Ridning ar ridning. En hast ar en hast och bara for att min guling kan skankelvikningar och samlar sig som en parla (nar han vill) sa betyder inte det att han ar dressyrhast... lika lite som Jaces naturliga slidingstops gor honom till reininghast.... men westernhastar ar bada tva lik forbannat. :banana:

Ville bara förtydliga att det var westernridningen jag snackade om, (den med slidestop mm.) Känner nämligen en som rider en blandning mellan western och klassisk dressyr (mest dressyr), detta hade inte jag kallat RIKTIG western i allafall. Hoppas du fattade hur jag tänkte :d

Westernridning ÄR dressyr men med en häst som jobbar mer självständigt, slidestop mm är bara en del av EN gren inom westernridingen..:cool:
(Carina som precis firade sitt 20-års jubileum som westernryttare)

Liknande trådar

Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 056
Senast: Solstig
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 512
Senast: Roxy
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 068
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 619
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar