Är vuxna katter elaka mot andras kattungar?

L

lillsnorre

Hjälp mig snälla! För drygt en vecka sedan fick vi 5 st ljuvliga kattungar och nu är jag LIVRÄDD att våra andra vuxna katter ska döda eller skada dem.Vi har en kastrerad hankatt som är två år gammal och en kull syster till "kattmamman". Vi har kattmamman och ungarna i ett rum med kompost galler för dörren så att mamman ska kunna gå lite som hon vill.Men nu har jag hört så många "skräckisar" om vuxna katter som dödar andras ungar så nu vet jag inte hur jag ska våga åka hemifrån! Jag försökte visa systern till kattmamman ungarna men hon bara fräste och flög ut ur rummet som om hon hade eld i rumpan...vad "betyder" det? Är det ett okej beteende inför en annan katts ungar om mamman är i samma rum eller hur ska jag tolka det?Ska jag försöka låta dem andra katterna "hälsa" på ungarna med eller utan mamman närvarande? Eller ska jag inte försöka sammanföra dem alls? :confused: .Det vore en mardröm att komma hem och ungarna är döda eller skadade:( .Tacksam för alla goda råd så fort som möjligt! Mvh Lillsnorre

Sv: Är vuxna katter elaka mot andras kattungar?

Du ska nog inte försöka sammanföra dom. Små bebisar kan uppfattas som läskiga för icke-mammor och mamma katt kan bli oxtokig på andra katter eftersom dom gärna vaktar sina små. Låt dom andra hälsa på dom genom gallret sen när dom börjar bli så stora så vänjer dom sig.

Visst händer det tragiska händelser, men om mamma katt alltid är inne så har hon nog rätt bra koll på dom.

Okej,tack för ditt svar!:bow:
Då låter jag mamman och ungarna vara ifred och kommer inte att försöka "medla" med dem andra katterna.
Tack Mvh Lillsnorre

Jag brukar låta mina katter sköta det där själva....
Dom andra katterna brukar smyga fram och lukta lite försiktigt och sitter gärna på håll och övervakar dom små... så småningom så brukar dom stora katterna börja leka lite försiktigt med dom små... Ju större kattungarna blir ju hårdare blir lekarna!

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
460
Senast: KeeNine
·
Katthälsa För att göra en lång historia kort blev jag jourhem åt en honkatt akut. Den hade levt ett hårt liv. Jag frågade flera gånger om det...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 075
Senast: Emine
·
Övr. Katt Vi har en honkatt, ca 3 år, steriliserad. Hon har förut varit yngsta katten och väldigt bra kompis med den äldre hankatten samt funkat...
Svar
0
· Visningar
856
Senast: maria_b
·
Övr. Katt Min blivande sambo har sedan tidigare en katt, men jag lobbar för en till (och jag har inte ens flyttat in än :angel: :o). Frågan är...
Svar
2
· Visningar
1 291
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama