Sv: Är vissa hästar mer kräsmagade än andra?
Jag kan lätt svara oooo ja..
Jag ser ju hur olika mina hästar 'ser på maten'..
Mitt fullblod fullkomligen äter allt som kommer i hennes väg,visst kan rynka på näsan om ngt nytt introduceras men äter upp det ganska snart.
Däremot mitt ena Tinkersto,hon är hmmm rätt udda,en ras som äter allt på gott och ont..Bara det att det stod tydligen inte i hennes instruktionsbok
Serveras havren över betforn ser hon ut så här
Och det tar ett par timmar för henne att sortera i den ordning hon vill ha det. Blandar man det så vänder hon sig om och förväntar sig få ny mat.
Häller jag i ngt som är nytt,tar det ofta 2-3 dagar innan hon äter,ytterligare några veckor innan hon 'tycker det är gott',innan hon vant sig står hon alltid och stirrar på mig med koögon och hoppas att något annat ska serveras för nån har varit taskig och hällt i "skit" i hennes krubba.
På våren slutar hon äta hösilage och vill ha hö istället ja ända tills de första gröna stråna dyker upp,sen vill hon knappt ha stråfoder alls.
På hösten smaskar hon gladeligen hö ända tills första leveransen av hösilagebalar kommer,då matvägrar hon på stråfodret hon igen tills hon får hösilage.