Är vissa hästar mer kräsmagade än andra?

break_a_leg

Trådstartare
Jag har ju haft hästar omkring mig sedan barnsben och de flesta har gladeligen stoppat i sig det människan har bestämt att de ska äta. Men nu har jag nog fått något att bita i...

Är hästar som vi människor, en del är mer kräsmagade än andra?

Sv: Är vissa hästar mer kräsmagade än andra?

Jag kan lätt svara oooo ja..
Jag ser ju hur olika mina hästar 'ser på maten'..
Mitt fullblod fullkomligen äter allt som kommer i hennes väg,visst kan rynka på näsan om ngt nytt introduceras men äter upp det ganska snart.

Däremot mitt ena Tinkersto,hon är hmmm rätt udda,en ras som äter allt på gott och ont..Bara det att det stod tydligen inte i hennes instruktionsbok :D

Serveras havren över betforn ser hon ut så här :eek: Och det tar ett par timmar för henne att sortera i den ordning hon vill ha det. Blandar man det så vänder hon sig om och förväntar sig få ny mat.
Häller jag i ngt som är nytt,tar det ofta 2-3 dagar innan hon äter,ytterligare några veckor innan hon 'tycker det är gott',innan hon vant sig står hon alltid och stirrar på mig med koögon och hoppas att något annat ska serveras för nån har varit taskig och hällt i "skit" i hennes krubba. :cool:
På våren slutar hon äta hösilage och vill ha hö istället ja ända tills de första gröna stråna dyker upp,sen vill hon knappt ha stråfoder alls.
På hösten smaskar hon gladeligen hö ända tills första leveransen av hösilagebalar kommer,då matvägrar hon på stråfodret hon igen tills hon får hösilage.

Har en tant här hemma som vägrar äta pellets såvida de inte är uppblötta tillsammans med ordentligt med betfor. Dessutom behöver havre blandas i för att det ska var i närheten av smakligt.

Den magiska blandningen för att hon ska äta sin pellets är att tillsätta 0,5 kg betfor och allra helst så mycket som 2 kg havre för att damen ska vara nöjd.

Det finns alltså fler som vår häst... Vi har fått mecka med att hitta ett kraftfoder som passar (havre duger inte tex). Nu ratas helt plötsligt hösilaget (som den ätit under alla år i vår ägo), men hö går bra...

Vi har haft kontakt med den som ägt hästen i nästan 10 år och fått bekräftat att den är kräsen av sig.

Oh yes. Fullblodet ratar ALLT, ju finare desto sämre aptit. Dessutom är han väldigt gnällig med grovfoder, vilket får mig att slita mitt hår. Vi har fått byta stallplats ett par gånger för att grovfodret inte dugit åt herrn, vilket gett kolik och magproblem som följd.

Just nu har vi hittat saker han äter, och nåde oss om vi provar något nytt. Det kan resultera i matvägran i upp till en vecka, med viktfall som följd.

Ja herregud ja. Har en 8-åring som av vanligt foder/godis tvärvägrar - nu ska vi se om allt kommer med - all sorts lucern, 98% av all pellets, müsli, havrekross, hösilage, för grovt hö, knäckebröd, äpplen som är för mjuka, morötter som är för små, sockerbitar, och naturligtvis alla former av flytande tillskott.

Serveras något av nämnda saker ser hon så förnärmad ut att hon inte vet var hon ska ta vägen.
Och allt eventuellt foder som kommit i kontakt med det goda ratas naturligtvis.

Att få henne att äta det kraftfoder hon (oftast) gillar, när det samtidigt finns gräs eller (bra) grovfoder, kan också vara smått omöjligt. Man kan stå och gnugga maten mot nosen på henne, och hon ser ut som om hon tycker att man är totalt dum i huvudet.
Efter lite bebisjoller och fjäsk brukar det dock gå i. I små, små tuggor. Och med en sur häst.

Det enda hon egentligen kan vräka i sig och tycker är supergott är hel havre, och det är också det enda jag inte kan ge henne för att hon blir virrig i skallen av det. :grin:

Det finns alltså fler som vår häst... Vi har fått mecka med att hitta ett kraftfoder som passar (havre duger inte tex). Nu ratas helt plötsligt hösilaget (som den ätit under alla år i vår ägo), men hö går bra...

Vi har haft kontakt med den som ägt hästen i nästan 10 år och fått bekräftat att den är kräsen av sig.

Haha!:D Min :love:var precis likadan. Fick byta kraftfodersorter en gång om året för efter ett år tröttnade han o vägrade helt plötsligt att äta. Tror jag var inne på 5 rundor med krafft, fibergi, musli, m.m. Likadant med hö, vissa hö passade INTE herrn, utan man fick snällt åka o köpa ett annat som smakade bättre.
Jobbigt men ändå väldigt personligt och charmigt.:love::devil:

Jag hade en arab som var så känslig att när vi var tvugna att prova alternativ till hö (var ett mycket dåligt grovfoderår det året) och lade lite grönpellets i hans krubba började matvägra. Han åt inget annat än gräs, absolut inget som bjöds i krubba, hink eller från handen. Försök hitta gräs i mars den mängd som en häst behöver, inte lätt. Så han tappade något helt otroligt i hull innan gräset började växa på våren.

ååå, det finns fler än min alltså...;)

silage ratar han ofta... och i perioder kraftfoder...
hö och kraft grund och betfor går alltid ned...

i början på sommaren levde han på lusern och betfor... han ville inte ha nått annat... dryga häst...

Ja verkligen! Mitt kallblodssto har minst sagt underlig smak. När jag fick henne hatade hon morötter och betfor, korn gick däremot bra. Och hon ÄLSKAR avmaskningsmedel :p Numera äter hon det mesta jag serverar henne (även om hon gärna målar boxväggarna med lucern.... )

Korsningsstoet är rätt kräsen. Hon gillar havre, korn och annat "riktigt hästfoder" (som hon verkar se det som :D ) men när jag ger henne lucern undrar hon bara vad det är för äckelpäckel i hennes krubba. Lägger man för mycket mineraler på fodret kan man glömma att hon äter upp. Hon hatar också salt, hon rör aldrig sin saltsten och lägger man minsta lilla salt på fodret vägrar hon äta. Har försökt få i henne salt på alla sätt men det går verkligen inte! Konstigt nog överlever hon ändå :cool:

Fölisen är uppväxt med vår äckelpäckelmat (lucern m.m.) och äter det glatt, haha. Min syrras häst äter ALLT och slickar noga ur krubban och skulle aldrig drömma om att kladda runt med maten eller spilla överallt. Inte alls avundsjuk...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
784
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 869
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 244

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka