Är vi lämpliga kattägare???

Sv: Är vi lämpliga kattägare???

Fast det här med växter förresten... det är ju nåt man kanske ska fundera på? En del växter är väl giftiga???

Det finns katter som gärna tuggar på ting, men jag tror inte de sväljer något oätbart.

Giftiga växter bör tas bort eller förvaras där katten inte kommer åt. Finns en hel del vad jag minns, vissa julblommor t.ex. Går att få fram listor om du googlar.

I övrigt brukar katter vara glada i att käka gräsväxter, så har du sådana och inte vill få dom uppätna - flytta till ett säkert ställe ;)

Här kan du kolla efter vilka växter som kan vara giftiga: Giftinformationscentralen
 
Senast ändrad:
Sv: Är vi lämpliga kattägare???

Det finns katter som gärna tuggar på ting, men jag tror inte de sväljer något oätbart.

Det är inte alls ovanligt att katter måste buköppnas för att de svalt olämpliga saker (oftast snören av något slag) tyvärr. Har de väl fått in det för långt i munnen har de väldigt svårt att spotta ut det, och fortsätter.
 
Sv: Är vi lämpliga kattägare???

Det är inte alls ovanligt att katter måste buköppnas för att de svalt olämpliga saker (oftast snören av något slag) tyvärr. Har de väl fått in det för långt i munnen har de väldigt svårt att spotta ut det, och fortsätter.

Vad tråkigt :( Snören och annat kan jag iofs tänka mig att en katt kan tugga i sig, men små hårda saker? T.ex. legosaker?
 
Sv: Är vi lämpliga kattägare???

När jag första gången köpte en Birma för att ha i min lägenhet (23 år sedan)gjorde jag som du; analyserade, tog reda på fakta och föreställde mig hur det kunde bli som värst. Då blir man ju inte "tagen på sängen" när den lilla kommer.

Men med många års erfarenhet senare kan jag lugna dig med att det oftast inte är några problem alls! Givetvis är alla katter individer och något händer det ju nån gång ibland. Men garanterat kommer du inte att träffa på alla problem!

För mig gäller: Städa båda kattoaletterna dagligen och köp kvalitetssand så luktar det aldrig. Kamma/karda katten/erna så slipper du mycket hår i tex soffan. Lägg matta framför toan och "häll" tillbaka eventuell sand varje gång du städar ur toan så kommer ingen sand ut i huset. Underlägg under kattmaten; servera torrfoder av bra kvalitet; så kan man lätt plocka upp förlupna bitar. Vattenskålar på toan och i köket; lätt att byta/rengöra och lättåtkomligt för katten.

Någon gång på 17 år har någon byte råkat komma in, någon gång har de spytt. Aldrig att en katt ätit något ohälsosamt, varken mat, leksaker eller växter och jag har giftiga växter (visar det sig...). Men jag har inte garn liggandes framme (se fg inlägg). Dotterns alla minileksaker är ointressanta.

Men du måste ha klösmöjligheter; Min klöser på våra äkta mattor (!) och på en matta jag satt upp på väggen. Funderar på att vi behöver ett klös/klätterträd för att tillfredsställa de bättre.

Mycket besvär kan undvikas om du skaffar en vuxen katt. Du slipper uppfostra dem att inte hänga i gardinerna tex! Och att klösa på rätt ställe. (Att gå på toa kan alla katter även kattungar så det är inga problem.)

Att göra om ett skåp till kattoa är nog mer en estetisk lösning är en lösning på sandspridning. Men jag har inget skåp så vad vet jag? (Ska dock skaffa ett då det är såååå mycket finare än de där tråkiga plastiga huvarna!) Kattoa med huv är verkligen att rekommendera tycker jag!

Lycka till!

PS Vid val av katt; har den möjlighet att gå ut tror jag att en (eller ännu hellre två) vanlig korthårig bondkatt skulle passa er aktiva familj mycket bra! DS
 
Sv: Är vi lämpliga kattägare???

Jag fick intrycket att du bodde i hus (ursäkta ifall jag missförstått), och ifall du kommer att ha det så att katterna kan komma ut och in enkelt så kan det vara värt att lära katterna utföra sina behov utomhus. Det är skönt att slippa hålla på med kattsand och annan skötsel av deras inomhustoaletter.

Finns det inga lämpliga ställen utomhus, så kan man ju anlägga ett toaområde på något lämpligt ställe. En del sand lär behövas.
 
Sv: Är vi lämpliga kattägare???

Nu har det blitt konstigt i ordningen bland inläggen här...

Mitt "OK – tack!! :D" var närmast riktat till Sasse som tack för länken till giftcentralen etc – jag postade det igår kväll; har ingen aning om varför det hamnat där det hamnat.

Hur som helst.

Sassy – fy, måste de opereras för detta??? Men jag säger som Sasse; har du hört om sånt som lego o sånt &så?

Folshult – tack för långt utförligt svar!!! Mycket bra synpunkter!!

Lahsd – mmm det vore ju en tanke.. fast vi är nog ändå mest inne på en sphynx, och de är ju innekatter...

Sasse – jag tänker även lite vidare på det här som du skrev om att du brukar tvätta av din katt när han smutsat ned sig – hur ofta kan man göra det egentligen? Tvätta dem, menar jag? Katter är väl normalt sett inte så förtjusta i att bli tvättade? Sphynxarna ska visst, efter vad jag förstått, tvättas oftare än andra katter, men jag har inte lyckats få fram entydiga uppgifter på exakt hur ofta man faktiskt kan tvätta dem utan att det påverkar dem negativt (fysiskt och/eller psykiskt). Alltså, helst skulle jag ju vilja bada dem varje dag, men det kanske inte den stackars katten mår bra av??? Snälla - se mig inte som en djurplågare; det är bara att jag helt enkelt inte vet hur ofta det är ok att tvätta dem...
 
Sv: Är vi lämpliga kattägare???

Sasse – jag tänker även lite vidare på det här som du skrev om att du brukar tvätta av din katt när han smutsat ned sig – hur ofta kan man göra det egentligen? Tvätta dem, menar jag? Katter är väl normalt sett inte så förtjusta i att bli tvättade? Sphynxarna ska visst, efter vad jag förstått, tvättas oftare än andra katter, men jag har inte lyckats få fram entydiga uppgifter på exakt hur ofta man faktiskt kan tvätta dem utan att det påverkar dem negativt (fysiskt och/eller psykiskt). Alltså, helst skulle jag ju vilja bada dem varje dag, men det kanske inte den stackars katten mår bra av??? Snälla - se mig inte som en djurplågare; det är bara att jag helt enkelt inte vet hur ofta det är ok att tvätta dem...


Min katt får en heltvätt - helkropps med shampoo 1-2 gånger om året eller vid behov (om han luktar konstigt). Övriga gånger tvättar jag endast av smutsen med rent vatten, oftast bara tassar, mage och svans. Ibland tvättas han av flera gånger om dagen, om han t.ex. varit ute i rått höstväder. Ibland räcker det med att borsta av smutsen.

Jag vet inte hur ofta man kan tvätta katter, och inte heller vad sphynxar kräver. Jag ser dock inte riktigt behovet av att tvätta varje dag, såvida nu inte den här rasen kräver något speciellt. Det är gissningsvis något du kan fråga uppfödaren om?

Annars tror jag det går bra att tvätta de flesta katter om man vänjer in dom successivt. De gillar det kanske inte, men accepterar behandlingen. Om man inte har turen att få en katt som gillar att badas då.

Har du varit inne på den här sidan? Där står det att hur ofta katten behöver tvättas är individuellt, men "allt från någon gång i veckan till någon gång per månad, ibland ännu mer sällan." Jag tror man ska vara försiktig med att tvätta för ofta, om huden t.ex. torkar ut?
 
Senast ändrad:
Sv: Är vi lämpliga kattägare???

Tvätta katter?


Gäller det enbart vissa raser som inte klarar av att tvätta sig själva eller är det normalt att kattägare tvättar sina katter.

Jag har haft katter länge och är det något katter är bra på så är det att hålla sig själva rena.

Det enda jag gör som ens är i närheten är att torka av dem när de kommer in genomblöta då det regnar ute. Skulle jag ta med katterna in till duschen misstänker jag att jag skulle behöva plåster efteråt.
 
Sv: Är vi lämpliga kattägare???

Sasse – tack för ditt som vanligt snabba och matnyttiga svar!! Jättebra!! Och nä – det är nog alldeles sant att det inte finns nåt behov av daglig tvätt när det gäller katter! Hahaha, jag är så inne på hur det är med ungarna – de behöver definitivt daglig tvätt... – men katter (speciellt innekatter!!!) smutsar ju så klart inte ned sig på samma sätt, och framförallt sköter de ju mycket av tvätten själva! hahaha – så dum jag är! :o lahsd – jag förstår din (för)undran!!!
 
Sv: Är vi lämpliga kattägare???

Gäller det enbart vissa raser som inte klarar av att tvätta sig själva eller är det normalt att kattägare tvättar sina katter.

Huruvida normalt det är vet jag inte, men jag gör det och några andra jag känner som har sina katter både ute och inne.

Om min katt har varit ute och smutsat ner sig om tassarna så vill jag helst inte ha fotavtryck runt hela huset innan han väl sätter sig och tvättar sig. Det är helt enkelt mer praktiskt om jag tvättar av honom än att torka av golvet där han varit.
 
Sv: Är vi lämpliga kattägare???

*kl*

Tvätta katter... När jag fick min huskattunge för 11½ år sedan hade han blivit bortstött av mamman och saknade vissa kunskaper i hur en katt ska göra. Så han tvättade sina framben, huvudet och ryggen, resten struntade han i. Därmed fick han snabbt vänja sig vid att duschas.
Numera tvättas han ca 4-5 gånger per år, om han grisat ner sig ordentligt och när jag tycker att han fäller för mycket. Väldigt effektivt att tvätta bort lös päls :D Han står lös i duschkabinen och väntar tills han är klar, han gillar absolut att duscha - särskilt när man gnuggar in schampot.

Sandlåda... Samma katt måste ha varit grävling i ett tidigare liv. Innan jag bytte till låda med tak så kastade han sanden upp till 1½ meter... Nu har han som sagt en låda med tak och dörrlucka, en bilmatta utanför lådan. Sen står lådan i ett separat rum och vi har en kattlucka i den dörren (mest för att hålla barn och hund från sandlådan). De få rester av sand som följer med från mattan lossnar när han kliver igenom luckan, så i resten av huset blir det ingenting.
 
Sv: Är vi lämpliga kattägare???

Tack Sandra!! Oj – det låter våldsamt med sandkastandet... Börjar mer och mer inse att nån täckt variant av nåt slag är ett måste...
 
Sv: Är vi lämpliga kattägare???

Jag har en Don Sphynx som jag tvättar kanske två, tre gånger per år. Hon lämnar inte fläckar efter sig på tyg, så jag antar att hon har en väldigt lättskött hud. Kan avslöja att det inte är helt lätt att hålla i en skitsur intvålad nakenkatt förresten, så vi är alla väldigt nöjda med det.:D

Jag måste se till att jag aldrig har något ätbart framme, för det hugger hon in på så fort hon får tillfälle. Spelar ingen roll om det är bröd i en påse, avocado i en plastförpackning, linser i kastrull med lock, grytynderlägg i kork, silikongrytlappar som luktar mat... Listan kan göras lång! Grytlapparna blev ett problem, hon fick buköppnas för att få ut dem.

Jag upplever att Sphynxar ofta är matvrak, och mer benägna att käka prylar än kanske en vanlig huskatt. Men jag har bara en, och har aldrig haft någon annan Sphynx så det är absolut inte fakta. :)

Vad gäller bajslådor så kan jag också rekommendera modkat. :)
 
Sv: Är vi lämpliga kattägare???

Tack kryptisk!!

Ja, det stämmer nog att sphynxar äter mer – har för mig att jag läst det nånstans; eftersom de inte har nån päls avsöndrar de mer värme och behöver mer mat för att hålla energinivån uppe... eller nåt sånt.

Ok - Modkat verkar ju vara det som de flesta rekommenderar.
 
Sv: Är vi lämpliga kattägare???

Ja man tvättar katter. Speciellt långhåriga katter behöver man oftast nån gång i dens liv bada pga tex diarré, inte lätt då att hålla pälsen ren i bak..
Mina badar jag innan utställningar och det blir några ggr per år.


Ang diskussionen hur ofta man kan bada. Jag skulle säga att mer än i genomsnitt en gång i kvartalet är inte att rekommendera. Att under lång tid bada för ofta kommer skada huden.
 
Sv: Är vi lämpliga kattägare???

Ja Shark, det var det jag funderade på &så – om det kanske skadar huden m för mycket vatten. Men sen läste jag här att de som är allergiska, men som inte vill göra sig av med sin katt rekommenderas att bada katten var till varannan dag??!! Mysko...
 
Sv: Är vi lämpliga kattägare???

Han är nog extrem... När jag skaffade honom bodde jag själv i en etta, hade kattlådan innanför badrumsdörren, sedan handfat, toalett och dusch. När jag blev sandig under fötterna av att kliva in i duschen köpte jag en täckt låda.
 

Liknande trådar

Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden...
2
Svar
31
· Visningar
3 542
Senast: Asko
·
Övr. Hund Hejsan, jag har en liten valp som är av staffe amstaff mix som är helt underbar. Självsäker, trygg, utforskande, lyhörd och lättlärd...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 104
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp