Är vi lämpliga kattägare???

Spi

Trådstartare
Hejsan alla!

Jag är helt ny på detta forum, och anledningen till att jag skriver är att vi funderar på att köpa katt. Nu undrar vi bara om vi verkligen skulle vara så lämpliga som kattägare – ffa jag har stora problem med smuts och oreda... och jag tänker att det väl blir svårt att undvika med en katt... problemet med katthår överallt tänker jag att man kanske kan undvika genom att köpa en nakenkatt? Eller? Men sen är det ju allt annat... det här med kattlådan till exempel – hur mycket problem blir det med sand som sprids ut i hela huset? Och hur mycket slabbar en katt ned när den äter? Och spyor – jag har hört om katter som spyr överallt; hur är det med det? Osv osv...

Suck, jag vet att det verkar som att jag tror att en katt är en leksak, att han är till för oss, och ska anpassas till oss och våra behov. Men det är alltså precis tvärtom; om vi väljer att skaffa en katt så måste vi ta den för vad den är – acceptera att den är som den är och har de behov den har. Det är just därför som det känns viktigt att verkligen sätta sig in i precis vad det innebär att ha katt, innan vi går och köper en...

Så, alla erfarenheter av kattägande när det gäller nedskitning/tillstökande etc mottages med enorm tacksamhet!!!

Gott Nytt År förresten!! :laugh:

/Spi
 
Sv: Är vi lämpliga kattägare???

Är man extremt pedant och smutskänslig så är djur överhuvudtaget ingen bra idé.
Nakenkatter fäller inte men jag har för mig att de istället kan lämna lite fläckar efter sig, antar att det kanske är lite fett, hud osv. Antar att det blir så på ställen de gärna ligger på ofta.

Vad det gäller kattlåda så finns det ju lösningar, att tex göra hål i ett skåp och ställa en djup back med sand inuti den. Då blir det minimalt med sand på golvet. Ätandet sker rent och snyggt här hemma iaf.
Sedan får man ju räkna med, speciellt med unga katter, att det kan åka blomkrukor osv i golvet.
Spyor är inget jag har några direkt problem med. Händer väldigt sällan att mina spyr.
 
Sv: Är vi lämpliga kattägare???

Tusen tack Shark!!!

Det där med toalettlösningen låter ju intressant - exakt hur funkar det? Du menar att om man har väldigt höga kanter så skvätter det inte utanför? Eller menar du att katten på nåt sätt lär sig att balansera på kanten...? :confused: Tar jättegärna emot mer ingående förklaring!!! Läste nånstans om att man kan träna katten till att gå på den vanliga toan - alltså 'människotoan'??? Nån som vet nåt om det?? Sen kan man tydligen ha en matta utanför lådan som katten 'torkar av sig' på - nån som har erfarenheter av det, om det funkar bra?

KRAM!!
/Spi
 
Sv: Är vi lämpliga kattägare???

Vanliga kattlådor har ofta så låga kanter, många katter är så kallade grävare, det blir en stor hög utanför lådan :D Därför är en tex plastback från ikea att rekomendera, svårt att gräva ur sanden då. Matta samlar upp lite men jag tycker det är enklare att bara sopa upp från golvet. Men har man ett ganska rymligt skåp att ha lådan i så hinner den mesta sanden från tassarna trilla ur om de har ett par steg att gå innan de är ur skåpet.
Min kompis hade en katt när jag var liten som kissade i toan. Men jag tror långt ifrån alla katter tycker det är okej. En del går säkert lära men långt ifrån alla.
 
Sv: Är vi lämpliga kattägare???

Klart att tassarna drar med en massa skräp! Det blir till att sopa.

Har hink som potta, funkar bra och lätt att flytta. Har en extra laddad hink att byta med så jag kan ställa ut den som ev luktar och inte behöva krångla med det på tex natten.

Med en ungkatt så kan det bli en del jobb ja. Men mina två här var väldigt skötsamma trots att de var innekatter första året tills de var kastrerade.

Vill man inte fostra liten katt, eller är osäker så finns det gott om väluppfostrade katter som behöver nytt hem. Går kanske att prova om det funkar.

Ptr
 
Sv: Är vi lämpliga kattägare???

Om man skaffar en katt för att man gillar katter tror jag att man gradvis vänjer sig vid att stå ut med och ta hand om den smuts och oreda som en katt ställer till med. Det finns säkert mängder av ordningssamma människor som skaffar barn och lär sig stå ut med den oredan, som är betydligt större än den en katt orsakar. :D
 
Sv: Är vi lämpliga kattägare???

Om katten har möjlighet att vara ute så får man vara beredd på att den tar med sig diverse byten (både levande och döda) in. Så man bör vara beredd på att det kan ligga magsäckar och annat på golvet eller i soffan. Det gäller ju även innekatter i villor som kan fånga möss inomhus.

Även ifall det låter otäckt så kan jag trösta dig med att man vänjer sig.

Jag tror nog att det skulle kunna vara nyttigt för dig med katt eftersom du antagligen skulle få en lite mer avspänd relation till den där känslan att hemmet måste vara superstädat hela tiden.
 
Sv: Är vi lämpliga kattägare???

Jag är ett levande bevis på det!
Jag HATAR när det är smutsigt hemma. Stör mig på minsta hår egentligen.
Men kärleken till djuren är större. Har ju 4 katter och två hundar hemma.
Ett par ggr i veckan får jag ju lite panik över allt hår, grus osv och städar ganska irriterat ;) Men överlag så har jag mer och mer fått inställningen att, äh...
Jag hatar fortfarande allt hår på soffan som blir, men det ääär ju så mysigt att ha alla djuren där. Gruset i sängen är galet irriterande. Men det äääär ju så varmt och mysigt med hundarna i sängen.
 
Sv: Är vi lämpliga kattägare???

Oj och WOW vad många bra svar jag fått!!! Och på nyår dessutom - då väntar man sig ju inte att folk sitter vid datorn ;)

TUSEN TACK ALLA!!! :D

Shark – det låter som att vi är ganska lika! :D Det låter ju väldigt hoppingivande det du skriver; att kärleken till djuren får dig att stå ut, och tom tänka att 'äsch! Vad spelar det för roll?'.

Och Puttis och lahsd – eh... haha; ni har nog väldigt rätt båda två! Vi har fem pojkar i de vildaste åldrarna (mycket är det ju de som vill ha ett husdjur också, även om det nog är jag som längtar mest...), och deras stök och bök har jag ju lärt mig att leva med :D Om det är sant som du säger, Puttis, att barn är 'värre' än katter är det nog lugnt, och lahsd – ja, jag har ju fått en betydligt mer avslappnad inställning pga barnen, så, ja, du har nog rätt :) Min inställning när det gäller katt är den samma som den var när vi bestämde oss för att skaffa barn; ett barn/en katt är en levande individ, som inte får hämmas och skadas av mina idéer.

Men – och det är ju detta jag är fundersam över – en katt smutsar ju ned på ett annat sätt än barnen; att det är stökigt gör liksom inte nåt, och att det far blomkrukor i golvet etc; sånt är vi ju vana vid...

Vad jag menar är alltså att jag egentligen skrev fel när jag skrev om oreda, för oreda har jag inte (längre) några problem med – det är smutsen och 'äcklet' som får mig att vilja tänka till lite extra. Barnen kan man ju lära att hålla rent runt sig; kommer de hem täckta av sand och lera tar de av sig de leriga kläderna i hallen; går de på toa tvättar de händerna efteråt etc etc. Däremot kan jag ju inte lära katten att inte sprida sand och mat och – HJÄLP!!! – döda möss överallt... :eek:

Precis sånt som magsäckar och sånt... som du lahsd tog upp – det är precis såna saker jag vill höra om; allt som man kan tänkas behöva konfronteras med, så att vi vet vad vi ger oss in på. Så att jag kan förbereda mig mentalt.

Tar hjärtans gärna emot fler synpunkter och erfarenheter!!!

KRAAAAAM
Spi
 
Sv: Är vi lämpliga kattägare???

Läste nånstans om att man kan träna katten till att gå på den vanliga toan - alltså 'människotoan'??? Nån som vet nåt om det?? Sen kan man tydligen ha en matta utanför lådan som katten 'torkar av sig' på - nån som har erfarenheter av det, om det funkar bra?

En matta är nog bra, den fångar upp en del utav sanden.

En låda med huv kan vara bra om katten gräver (det finns dock katter som inte gillar sådana lådor) annars hamnar det kopiösa mängder sand utanför lådan.

Det finns katter som lärt sig gå på riktiga toaletten, men jag vet inte hur vanligt förekommande det är. Bäst är nog att ha en låda tillhands oavsett.

Annars har modcat får rätt bra recensioner mig veterligen. Jag vet inte hur stora lådorna är, men jag tror de lämpar sig för lite mindre katter. (När jag säger "lite mindre" så menar jag alla katter som är mindre än min 7 kgs katt. ;))

Vad gäller pälsen så finns det raser som fäller mer eller mindre. Rexkatter ska vad jag vet inte fälla så mycket, men de är väldigt aktiva. Vad för slags katt tror ni att ni är ute efter? Är hur mycket/lite katten fäller viktigare än dess temperament?

Hur mycket katten slabbar ner när den äter eller hur ofta den spyr är väl rätt individuellt. Min katt spyr ibland, han är långhårig och det är i princip alltid hårbollar. Slabbar gör han ibland när han äter - tar med sig en munfull och lämnar lite på golvet som han inte ser/vill äta upp.

Min katt är annars rätt okomplicerad. Är han ute och blir smutsig så accepterar han att tvättas av alt. duschas beroende på hur skitig han blivit. Den enda stora nackdelen med honom är hår - precis överallt.

Har ni funderat något på vad för slags katt ni kan tänka er? :)
 
Sv: Är vi lämpliga kattägare???

Hejsan alla!

Jag är helt ny på detta forum, och anledningen till att jag skriver är att vi funderar på att köpa katt. Nu undrar vi bara om vi verkligen skulle vara så lämpliga som kattägare – ffa jag har stora problem med smuts och oreda...
/Spi

Som sagt finns det höga lådor. En dyr med bra sådan är ModKat där katten liksom går av sig det värsta av sanden på toppen av lådan innan den hoppar ner igen. Annars kan man säkert tillverka själv.

I övrigt är burmakatter väldigt finhåriga och fäller inte mycket alls (min allergiske kusin reagerar inte alls på vår heller). Därmed blir det inte många hårbollar och annat att spy upp heller utan bara sådant de råkar tugga i sig eftersom de gillar att tugga på saker men är du väldigt pedantisk själv så har du nog inte mycket tappat som en katt kan stoppa i sig (annat är det med tonårsbarn hemma). Dock är burmakatten ingen ensamkatt om du inte t.ex. jobbar hemma för den kräver mycket lek och stimulans.
 
Sv: Är vi lämpliga kattägare???

Om katten har möjlighet att vara ute så får man vara beredd på att den tar med sig diverse byten (både levande och döda) in. Så man bör vara beredd på att det kan ligga magsäckar och annat på golvet eller i soffan. Det gäller ju även innekatter i villor som kan fånga möss inomhus.

Även ifall det låter otäckt så kan jag trösta dig med att man vänjer sig.

Jag tror nog att det skulle kunna vara nyttigt för dig med katt eftersom du antagligen skulle få en lite mer avspänd relation till den där känslan att hemmet måste vara superstädat hela tiden.

Om man inte har kattlucka så ser man ju om katten har något i munnen och iallafall jag släpper ju inte in en katt med en mus eller fågel i munnen.
De gångerna under åren som jag har fått möss dödade av katterna inomhus kan jag räkna på ena handens fingrar och då har jag själv haft katt i 17 år så det behöver inte alls hända ofta. Jag kan inte minnas att det hände särskilt ofta när jag bodde hemma hos mamma heller. De få gångerna det har hänt (tre) så har musen slukats alla gånger utom en så jag har inte behövt städa bort äckel efter dem inomhus heller särskilt ofta. Ute i stallet däremot... men där är det ju bara att ta skyffeln ;)
 
Sv: Är vi lämpliga kattägare???

Återigen: tusen tack för ytterligare svar!!! Vilket bra forum det här är!!!

Först och främst Ptr – jag missade att svara på ditt inlägg; förlåt!! En hink säger du..? Hur får du den att inte välta då? Det låter liksom ostadigt tycker jag... och litet; får en fullvuxen katt plats att gå på toa i en hink? Vill gärna höra mer om det!!!

Sasse - hur mycket/lite katten fäller är definitivt mycket viktigare än temperamentet; sen kan jag ju tillägga att det i vårt fall bara hade varit en bonus med en aktiv katt; en väldigt stillsam och 'tystlåten' katt hade nog kunnat bli stressad i vår stora, högljudda familj... Eller? Men den typ vi funderar på är väl närmast sphynx; efter vad vi har förstått har de mycket lite päls, och de är tydligen väldigt sociala också. Fast problemet är ju att de är ganska dyra... (vilket för mig in på en annan fråga, som jag postat om här).

Sjalen – det låter ju bra med en burma... mycket lek o stimulans skulle inte bli nåt problem hos oss ;) Vi funderar ju som sagt på en sphynx, men burma kanske är lika 'bra'/bättre??? Mmmm... klart, pga ungarna finns det ju mycket småsaker/leksaker överallt; hur funkar det med katter – är de som småbarn, att man måste vara uppmärksam hela tiden på vad de stoppar i munnen?

TinyWiny – det låter ju betryggande!!! TACK!!!

KRAM!
Spi
 
Sv: Är vi lämpliga kattägare???

hur funkar det med katter – är de som småbarn, att man måste vara uppmärksam hela tiden på vad de stoppar i munnen?

Enligt min erfarenhet så är det inget problem, katter verkar väldigt kräsna med vad de stoppar i munnen och går i det avseendet inte att jämföra med t.ex. hundar och småbarn.
 
Sv: Är vi lämpliga kattägare???

en väldigt stillsam och 'tystlåten' katt hade nog kunnat bli stressad i vår stora, högljudda familj... Eller?

Jag tror att det blir lite vad man gör det till, men det finns säkert katter som stressar upp sig. Min egen katt är av en relativt stillsam ras (eller lagom ras), han är van vid ett lugnare liv och stressar lätt upp sig vid stoj och stim. Hans syskon/föräldrar är vana vid mycket rörelse, barn osv. De är betydligt mer aktiva än vad min katt är.

Men vet ni att ni hellre vill ha en aktiv katt så är det bara att köra. De flesta högaktiva katter trivs bäst som två dock, men jag vet inte hur mycket sphynxar kräver.
 
Sv: Är vi lämpliga kattägare???

Enligt min erfarenhet så är det inget problem, katter verkar väldigt kräsna med vad de stoppar i munnen och går i det avseendet inte att jämföra med t.ex. hundar och småbarn.

Enligt min erfarenhet så kan katter definitivt sätta i sig konstiga saker. Jag har dock ingen erfarenhet av småbarn och har inte heller träffat hundar som käkat vad som helst, så jag kan inte jämföra direkt.

Växter är kanske det mest vanliga katten kan tugga på, men för egen del så kan jag inte ha framme t.ex. smöret utan att min katt ska undersöka och gärna smaka.
 
Sv: Är vi lämpliga kattägare???

:D jo, men smör och växter, det är ju ganska naturligt att de vill provsmaka kanske; jag tänkte mer på typ smådelar till leksaker och sånt, som barnen strör runt omkring sig... när man har bebis får man ju va meganoga med att storasyskonen inte lämnar lego o sånt framme... gäller det samma en katt???
 
Sv: Är vi lämpliga kattägare???

Om man försökt att få en katt att äta en avmaskningstablett så inser man att de inte är så glada att svälja konstiga saker. Jämför det med att ge en hund en liten tablett, den sväljer oftast utan att blinka.

Som du skrev så är det ju nästan självklart att de käkar mat som ligger framme. Sen är de betydligt kräsnare än hundar när det gäller att stjäla människomat. Men mycket mjölkprodukter är ju populära.

Men saker som små legobitar och liknande är väldigt osannolikt att en katt tuggar i sig. Givetvis finns det undantag, men jag kan säga att jag inte är ett dugg orolig för att mina katter sätter i sig småsaker.

En sak som man ska vara försiktig med är glykol. Det ska katter gilla och det händer tyvär att katter dött av att ha slickat i sig glykol som droppat ur någon läckande bil.
 
Sv: Är vi lämpliga kattägare???

Det låter ju bra! :)

Fast det här med växter förresten... det är ju nåt man kanske ska fundera på? En del växter är väl giftiga???

Glykol har vi däremot inte precis framme ;) Men visst – jag fattar vad du menar. Fy så hemskt...
 

Liknande trådar

Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden...
2
Svar
31
· Visningar
3 542
Senast: Asko
·
Övr. Hund Hejsan, jag har en liten valp som är av staffe amstaff mix som är helt underbar. Självsäker, trygg, utforskande, lyhörd och lättlärd...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 104
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp