Är värdena ok på vårt hösilage

Anna Norgren

Trådstartare
TS 74,1
Råprotein 122
Smb. protein 62
Energi 8,1
Ca 4,9
P 2,2
Mg 1,2
K 27,1

Är detta bra värden till våra hästar? :confused:
Har ett fullblod och ett halvblod som tävlar lite hoppning och ett tvåårigt halvblod (snart tre).
Glad för lite åsikter :)

Sv: Är värdena ok på vårt hösilage

Svar ja.
Ligger kanske aningen högt i protein om det ska vara enda foder till de hästar som rids och tävlas, om de tränas hårt. Märker du att de inte orkar med sitt jobb fullt ut så byt ut en del av grovfodret mot kraftfoder som ger mer energi och inte lika mycket protein.

Tack :)
Fullblodet får både 1,5 Hippo bas, 0,5 kglusern, 0,8 kg havre,vitaminer och linfröolja. Är lagom nu precis men har lätt för att falla ur.
2 (snart3) åringen får 0,4 kg havre, 1 mått mineraler och linfröolja
Halvblodet får 1 kg havre, 1 mått mineraler och linfröolja

Hade skrattat mig lycklig om jag hade haft så höga proteinvärden. Min häst är väldigt(!) dyyr i kraftfoderklstnad för tillfället på grund av våra låga värden... :(

:eek:

Er bonde hade jag velat handla av. Typiskt att vi inte hittade honom/henne när vi letade hösilage. :p

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
439
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 229
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 628
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Hej Jag vet att det är många som frågar om analys men ni kanske kan hjälpa mig att tyda dessa värden som är per kg TS. Är detta ett bra...
Svar
4
· Visningar
1 002
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama