AR - vad är det? För DIG!!!?

true_blue

Trådstartare
Måste fråga, för jag har fått olika bud.

Skulle vara väldigt intressant om ni ville berätta. Många skriver "Inom AR...." som om det vore en enhetlig lära.

Men sen kommer det olika synpunkter. Så upplys mig!mvh/:cool:

Sv: AR - vad är det? För DIG!!!?

För mig är AR = Bent Branderups varumärke och metoder, inkluderat de mer ortodoxa och ultraortodoxa lärjungarna.

För mig är AR = Bent Branderups varumärke och metoder, inkluderat de mer ortodoxa och ultraortodoxa lärjungarna.
Stämmer, men det roliga (tycker i alla fall jag) är att Bent själv beskriver ridningen i "klassiska termer". Blev förvånad när jag hörde honom föreläsa för det var ganska långt ifrån vad många av hans ultraortodoxa förespråkar av hans "lära"!
Eller också är det som vanligt att vi hör det vi vill höra eller har referensramar till. Inklusive undertecknad:p
Gast

Det är helt sant att de "ultraortodoxa" - eller för att uttrycka sig mer korrekt, de av lärjungarna som ligger ännu längre bort från mainstreamdressyren än BB själv, har en tendens att i hög grad prägla hur man ser på AR i stort.

Själv ser jag i BB en skicklig teoretiker som på ett intressant och användbart sätt har systematiserat och tydliggjort vissa aspekter av ridkonsten. Dessutom har han fört fram de estetiska och historiska värdena hos ridningen på ett bra sätt.

Däremot tycker jag inte att det han lär ut i praktiken är tillräckligt heltäckande för att utgöra en komplett "gren" elelr "inriktning".

Inte så himla insatt, men efter ett träningsläger i somras skulle jag också säga:
bent b.´s ridsätt.
En sorts friare dressyr. Samling på lång tygel. Inga spänningar. Samarbete mellan häst och ryttare, hästen vill vara ryttaren till lags och trivs med sitt arbete. Primärt sitshjälper. Självbärighet.
Och detaljer::p stång, enhandsfattning, kvist, långa stigläder, jodphurbyxor/jeans, "barocksadel".
huginpiaffth.jpg
BB och Hugin i piaff.
Jag vill verkligen fördjupa mig inom ämnet!! :d Pm:a gärna om bra tränare i sthlmstrakten (hur fan hittar man dem?)

För mig är AR = Bent Branderups varumärke och metoder,

Instämmer i ovanstående...

Och min tränare, som går i BB's fotspår, samt gör lite som BB och plockar influenser från olika grenar och ismer inom hästvärlden.

Senast ändrad:

Inte så himla insatt, men efter ett träningsläger i somras skulle jag också säga:
bent b.´s ridsätt.
En sorts friare dressyr. Samling på lång tygel. Inga spänningar. Samarbete mellan häst och ryttare, hästen vill vara ryttaren till lags och trivs med sitt arbete. Primärt sitshjälper. Självbärighet.
Och detaljer::p stång, enhandsfattning, kvist, långa stigläder, jodphurbyxor/jeans, "barocksadel".
huginpiaffth.jpg
BB och Hugin i piaff.
Jag vill verkligen fördjupa mig inom ämnet!! :d Pm:a gärna om bra tränare i sthlmstrakten (hur fan hittar man dem?)

Håller med om detta och tillägger:
Ryttaren lyssnar på hästen, på dess för- och nackdelar, lätthet och svårighet. Inget tvingande.

Avskalad pedagogik, man lär sig utan brådska och med få men korrekta hjälper.

Det finns ett svar på varje varför - tryggt!

Glädje

För mig var akademisk ridkonst ett sätt att träna dressyr där man tänker på varför och lyssnar på andras ideer och jämför med egna, men "AR" har liksom kidnappats av någfon sekt i sverige.

För mig var akademisk ridkonst ett sätt att träna dressyr där man tänker på varför och lyssnar på andras ideer och jämför med egna, men "AR" har liksom kidnappats av någfon sekt i sverige.

:bow::bow:

"AR" har liksom kidnappats av någfon sekt i sverige.

I mångas ögon kan det nog framstå som att AR är en sekt. Eftersom de flesta människor börjar med en annan typ av ridning på ridskolor osv blir de ju tvungna att göra en kovändning och byta om de inte trivs med den. När man då sen hittar nåt de trivs med istället (tex AR) blir man gärna lite nyfrälst. Man är så lycklig och nöjd och allt är rosenrött, som att bli förälskad :idea: För alla "ickefrälsta" uppfattas man nog då lätt som lite fanatisk och trångsynt :angel: I den första lyckan över att ha hittat nåt man trivs med går ofta det kritiska granskandet bort. "Min älskling har inga fel, allt är underbart och perfekt. Ingen annan är såhär bra". ;)

Sen när den där första nyfrälsningen har passerat kan man se på det hela mer nyanserat. Det innebär inte nödvändigtvis att man hittar massor av saker man inte trivs med men att man är öppen för möjligheten att de kan finnas och att andra stilar kan ha nåt vettigt att säga också :)

Så tror jag i alla fall att det är :D

Min upplevelse är att det handlar om fokuserat och genomstänkt dressyrarbete med hänsyn till hästens fysik.

Men så mycket har jag inte engagerat mig i ämnet än.

*KL*

Finns alltså två definitioner - och då förstår jag att jag blir förvirrad ibland. Tack./:cool:

Liknande trådar

Hästvård Hejsan Vårt stall har provtagit två hästar för EHV-1 då de haft neurologiska besvär. Vi får troligen provsvaren imorgon. Min häst som är...
Svar
3
· Visningar
473
Senast: Anonym456
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
335
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 074
Senast: soom
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 950

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka