Är styngflugan ovanligt envis i år ?

Krans

Trådstartare
Jag har hållt på i veckor nu och skrapat ägg. Använt glansspray och lera i omgångar men den ger sig ju inte ??? Har förr om åren upplevt att jag hittat lite ägg ett par ggr och skrapat bort och sprayat och det har löst sig. I år känns det oändligt???? Hur har ni upplevt årets sommarplågor ?

Jag har hållt på i veckor nu och skrapat ägg. Använt glansspray och lera i omgångar men den ger sig ju inte ??? Har förr om åren upplevt att jag hittat lite ägg ett par ggr och skrapat bort och sprayat och det har löst sig. I år känns det oändligt???? Hur har ni upplevt årets sommarplågor ?
På hästarna vi har hemma har vi i princip inte haft några ägg alls i år, var några i juli men sen ingenting. Vi brukar ha betydligt mer. På hästarna vi har iväg på bete är det däremot massor - vet inte hur det brukar vara där andra år.

Usch, ja... :( Hur många som helst. Jag använder ögonbrynskniv. Tycker att det faktiskt funkar bra, men börjar bli VÄLDIGT trött på att göra det om och om och om igen.... Södra Sverige bor vi i.

Vi brukar inte ha några stora mängder men i år har jag plockat 5 ägg, totalt.

Västkusten.

Vi har alltid haft lite , ännu mindre i år, insekter generellt mindre pga torkan . Typ NOLL broms .

Styngflugan är speciell då den är en lokal fluga, dvs den stannar i samma områden och färdas inte .

Vi har alltid haft lite , ännu mindre i år, insekter generellt mindre pga torkan . Typ NOLL broms .

Styngflugan är speciell då den är en lokal fluga, dvs den stannar i samma områden och färdas inte .
Vi har oxå extremt lite insekter, men just styngflugan är det betydligt mer av än vanligt.

Vi har mer än vanligt, söder om Stockholm. Använder ryktsten för att skrapa bort dem, fungerar hyfsat.

Vi har oxå extremt lite insekter, men just styngflugan är det betydligt mer av än vanligt.

Den är lokal som sagt, dvs stannar i närområdet . Så har ni mycket hästar i närområdet och styngflugor sedan tidigare är det möjligt att den sprider sig lokalt mellan gårdarna.
Det kanske är så just i år pga torkan att den flyttat lite mer än den annars gör mellan gårdarna , i bristen på vatten och föda ...

Väldigt lite i år jämfört med förra och förföra året då hästarna hade över hela kroppen nästan.
Tror dom kom med senaste köpet för innan dess hade jag hästar i 15år utan ett ända ägg.

Den är lokal som sagt, dvs stannar i närområdet . Så har ni mycket hästar i närområdet och styngflugor sedan tidigare är det möjligt att den sprider sig lokalt mellan gårdarna.
Det kanske är så just i år pga torkan att den flyttat lite mer än den annars gör mellan gårdarna , i bristen på vatten och föda ...
Styngflugan har inga mundelar så torkan påverkar den inte på det sättet.

Jag har bara tagit bort ägg 1 gång på min häst i år. :D
Betydligt mindre än alla andra år, förr tog jag bort nästan varje dag:down:

Medryttarhästen står första sommaren i nytt stall men har inte haft några fasliga mängder. Senaste dagarna inga alls.

OT men FASEN vad mycket lättare med brun häst, på min skimmel fick jag leta efter äggen med hjälp av ficklampa :arghh:

Liknande trådar

Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
15 930
Senast: Voeux
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 376
Senast: lady_vip
·
Kropp & Själ Min mage har sålänge jag kan minnas varit strulig. När jag var i tonåren utredde det, eller "utredde" är kanske bättre. Man tog lite...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
15 337
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 554
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Mata småfåglarna