Är säsongen för kort?

Texaz

Trådstartare
Bara en liten fundering, när jag sitter och kikar på kommande tävlingar....

Sista "tänkbara" tävlingen går näst sista helgen i september, i mina ögon knappt ens höst:p
Finns det några tävlande som kan tänka sig att tävla längre? SM går ju först en månad senare, så hästarna (på den nivån iaf) borde ju vara igång...

Hur tidigt anser ni att det är bra om tävlingarna börjar?

Jämför lite med hopp och dressyr där tävlandet pågår mer frekvent tidigare och senare på säsongen.

Hur vill ni ha det och skulle ni kunna tänka er att tävla även på vintern?
Som det är nu känns det som att det är otroligt mycket tävlingar under en väldigt kort period och svårt att hinna med allt man vill!

Att det dessutom fullkomligt kryllar av clinics samma helger som tävlingarna är enormt frustrerande:meh:

Hur skulle ni önska att tävlingssäsongen såg ut???

Sv: Är säsongen för kort?

Jag börjar gärna tävlingssäsongen i April och avslutar i Oktober.
Men jag tycker SMet ligger för sent. Med risk för dåligt väder och att det kan va svårt att hålla hästen på topp så sent på säsongen.

Ja just SM fick ju ta den helg som fanns att tillgå pga andra tävlingar, dels inom western men skulle dessutom anpassas till när Axvalla var ledigt.

Jag tävlar gärna lite smått redan i mars, och helst in i oktober. Känns som att tävlingarna slutar när vi lagom kommit igång, men det kan ju bero på att vi var sena i starten:p

Även jag har haft dessa funderingar de sista åren. Det är lätt att motivation lätt tryter på vintern och jag själv behöver ett mål att se fram emot. För min egen del skulle jag vilja ha tävlingar mars-november och gärna lite träningstävlingar resterande vintern.

/ShootingStar

Håller med, jag hade gärna haft mer tävlingar vintertid. Jag har ju dessutom eksemhästar som inte är i precis bästa form under sommaren.. De funkar som bäst oktober och framåt.
Nu har jag visserligen haft femtielva andra hinder i vägen för tävling senaste året, men hoppas att vi ska vara med på banan igen nästa år!

Problemet är ju att det inte riktigt går att jämföra western med hopp och dressyr. I dressyr (och kanske även hoppning?) får du en prel. starttid och rider kanske ett par klasser, troligtvis klasser som ligger efter varandra. Medan vi westernryttare kan ha klasser från tidig morgon till sen eftermiddag / kväll då vi ofta tävlar mer än en gren. Detta kräver anläggningar med stora resurser om man ska kunna hålla tävlingar under årets kalla månader, då man inte bara kan ställa på hästen på släpet mellan klasserna och sätta sig i ett kallt ridhus... Detta är ju en av anledningarna till att det är lättare med de "vanliga tävlingarna".

Jag tycker också att SM går för sent på säsongen, alla andra "SM" är ju redan avklarade och många har redan toppat formen inför dessa. Och med tanke på att proppen inte finns ute än förstår jag inte hur arrangören tänker, det är knappt två månader kvar, ska ju vara vår största tävling som ska samla alla - oavsett rasorganisation. Och det kommer ju ligga i oktober även 2014, om detta är enda tiden på året då Axevalla är ledigt kanske man ska kika på alternativen, SM har ju svårt att få höjd status som det är, vore ju roligare om fler av våra bästa ryttare faktiskt hade möjlighet att deltaga?

Jag är ganska nöjd med tävlingsupplägget i år, men hade gärna sett någon mer tävling på vårkanten, och tidigare SM. Men hellre kvalitet än kvantitet, åker gärna längre och mer sällan om det är väl arrangerat och stort utbud av klasser, än att åka ofta.

Jo problemet är väl att vi är få utövare, inom t ex hoppning går det ju att lägga sig på en nivå och köra t ex en kvällstävling, då det finns många deltagare i alla klasser....
Tävlingar finns dessutom på varenda liten klubb

Angående SM så är det just att pussla ihop med övriga tävlingar (även ute i Europa) och sen hitta datum då anläggningen är ledig. Tror Axvalla är det bästa alternativet just nu, ska ju vara en anläggning som kan ta både kor och hästar, dessutom finns bra uppstallning mm samt erfarna funktionärer i trakten.

Min övertygelse är att tiden för SM kunnat läggas på en annan tid om det funnits lite mer engagemang, planering och framförhållning hos ansvarig.
Klart, årets SM kunde ju inte hållas så tidigt eftersom prispengarna för 2012 precis betalats ut ;-] Om lasset kunde delas lika mellan föreningarna utan att någon förening anser sig vara lite mer än de andra i egenskap av storlek kanske det kunde bli lite ordning på SM någon gång.

Jag tycker själv det är lättare att tävla längre på hösten än att börja tidigare på våren, i skåne brukar första tävlingen vara slutet av mars el mitten av april det kan vara jäkligt kallt & inte kul att ta av sig jackan o rida i blus men om det är på hösten så är man mer van att vädret har blivit sämre & sämre så jag hade gärna haft ngn mer tävling på hösten. Sista för mig blir nu 20 sep då svenska paintchampionatet går i Skövde. Men visst man vill ha något att se fram emot så är det en bra tidigt tävling så åker man ju.

Jag skulle gärna ha en längre säsong med flera tävlingar.
Något som hopp och dressyrryttare i stort sett alltid har att åka på (oavsett nivå) är ju också Pay and Jump/Pay and Ride. Det tycker jag är synd att inte westernvärlden anammat i samma utsträckning.

Jag har även en känsla av att westernryttare är något mer bekväma än säg tex hoppryttarna. När det börjar bli kallt och ruggigt på hösten ställer många av sina hästar för att träna igång dem igen när det börjar bli bättre väder. Det i sig gör ju att det är svårare för arrangörerna att anordna tävlingar.

Jag hoppas att det här ska ändras över tiden (då sporten ändå växer). =)

Jag skulle gärna ha en längre säsong med flera tävlingar.
Något som hopp och dressyrryttare i stort sett alltid har att åka på (oavsett nivå) är ju också Pay and Jump/Pay and Ride. Det tycker jag är synd att inte westernvärlden anammat i samma utsträckning.

Jag har även en känsla av att westernryttare är något mer bekväma än säg tex hoppryttarna. När det börjar bli kallt och ruggigt på hösten ställer många av sina hästar för att träna igång dem igen när det börjar bli bättre väder. Det i sig gör ju att det är svårare för arrangörerna att anordna tävlingar.

Jag hoppas att det här ska ändras över tiden (då sporten ändå växer). =)

Det tror jag du har rätt i. Varför inte lägga några tävlingar under högsommaren och den sk. industrisemestern? Eller vill många heller ligga och bada under de få timmarna som vi kallas svensk sommar?

Man kan ju tycka att det just är på semestern som folk har tid att åka och tävla.

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
888
Senast: igbest
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 671
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 480
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Hästarnas favoritbett